welke GPS systemen zijn geschikt voor ruiters?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gebakje

welke GPS systemen zijn geschikt voor ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 08:35

ik ben op zoek naar een leuk en betaalbaar gps systeem voor op het paard, ik zou graag meerdere ervaringen van toestellen horen en voordelen en nadelen zodat ik daar een juiste keuze uit kan maken. het mooiste zou zijn als je er ook even bij verteld wat het toestel kan en hoe dit in zijn werk gaat. ik wil graag vaak op buitenrit gezien ik dit het leukste vind aan paardrijden, en daarbij een mooi hulpmiddel heb om van a naar b te komen en de weg naar huis weer te kunnen vinden. afgelopen weekend heb ik een buitenrit gemaakt met een gps systeem en dit vond ik toch wel erg gaaf en fijn om bij de hand te hebben.

ik hoor graag zoveel mogelijk ervaringen, ook voor eventuele toekomstig zoekende ruiters naar een geschikt gps systeem.

groetjes tamara

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:55

Tja betaalbaar kan lastig zijn. Maar toevallig hadden ze vorige week of deze week bij de Aldi ook een GPS systeem in de aanbieding. Of die handig is weet ik niet.

Ikzelf heb de forerunner 205 die rond de €120 á €130 kost. Deze is zonder hartslag meter. Met hartslag meter is de Garmin 305 waarbij je toch al gauw €160,- kwijt ben. Veel geld.
Dit zijn horloges die je kunt gebruiken voor hardlopen, wielrennen en ook voor paardrijden. Ikzelf gebruik hem voor hardlopen om gegevens te verzamelen zoals snelheid, afstand en tijd. Ik kan dan thuis op de computer via de site garmin connect mijn data uploaden en je kan dan ook zeg maar je route op google maps zetten en dus zien wat je gedaan hebt en vergelijken met eerdere keren.
Andersom kan ook dat je een route met GPS coördinaten van een site haald en die in je horloge zet om een route te doen. Dit doen wij wel eens met wandelen.
Er zitten veel functies op het horloge. Voor de cross gebruik ik hem ook. Dan kan ik instellen wanneer hij moet piepen zodat ik weet of ik de juiste snelheid rijdt met m'n paard. Maar met hardlopen kan ik er redelijk makkelijk een trainingschema in kwijt. Van 8 series, 5 min. hardlopen met 1 minuut rust en evntueel de snelheid die ik vast wil houden. Maar dit kan ook weer dat je het met een bepaalde afstand doet die je in een bepaalde tijd wilt lopen.
Ook kan je een virtuele partner instellen als je een bepaalde snelheid wil vasthouden. Dan kan je zien op het horloge waar jij loopt ten opzichte van die virtuele partner. Je kan die ook gebruiken dat als je een andere keer weer dezelfde ronde rijdt je de data van de vorige keer gebruikt en dan kan zien of je deze keer sneller gaat of langzamer.

Dus ik weet niet precies wat je doel is maar deze kost wat maar heeft veel mogelijkheden.
Als je wilt weten of er gps routes bij jou in de buurt zijn is dit wel een leuke site www.gpsies.com . Het is afhankelijk of er mensen in jou buurt zijn die routes op deze site zetten. Maar er staan routes op van heel europa! Voor wandelen, hardlopen, fietsen, mountainbiken, Quat, Skieën, zeilen, paardrijden en meer. Even rondsnuffelen en bekijken. Veel mogelijkheden.
Succes! :D

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 09:16

Ik heb die van de aldi inderdaad ook gezien maar ik begrijp uit de info van de site niet zo goed wat het systeem allemaal kan en welke functies deze heeft.
Mijn doel is dat ik weet waar ik heen moet hihi, en de weg weer terug vind. dat je van te voren al een beetje kan bepalen hoelang je wilt gaan rijden en via welke punten. en dat je na bv 2 of 3 uur weer terug op je start plekje bent, het mooiste zou zijn als je ook weet welke paden je in moet slaan.

ik vind tussen de 60 en 120 euro wel een leuk bedrag als dit mogenlijk is hoor... ( ik vraag het voor mijn verjaardag haha dus mag wel iets duurder dan leg ik er zelf wel geld bij)

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:27

Eind augustus heb ik met mijn broer een wandeling gedaan in de harz met behulp van de site uit mijn vorige post. we hadden een route van 100 km met die site in het horloge gezet en konden middels een lijn aardig goed zien waar we heen moesten. We konden bijvoorbeeld zien wanneer er een bocht kwam en kregen ook een melding als we te ver van de route liepen en dus mogelijk een verkeerd pad in waren gegaan. Je moet je voorstellen dat je op het horloge een lijntje ziet die je volgt. Maar het is niet een kleuren scherm waar ook andere paden opstaan. Als er ineens een weg van je route geblokkeerd is of je wilt afsnijden dan is dat geen probleem. Je kan zo op een andere plek op je route verder. Maar je kan dan weer niet zien waar andere paden lopen. Het is zeg maar niet een auto navigatie die dan even herberekend waar je langs moet of dat je zelf een plattegrond op je horloge hebt. Je kan alleen je route zien die je erin gezet hebt.
Wat je ook kan doen is een punt in het horloge zetten waar de auto staat(of het horloge dat even laten doen ;)) en dan lekker gaan rijden in en natuurgebied en als je weer terug wilt geeft het horloge aan hoever het hemelsbreed is en welke richting je op moet. Je moet dan wel zelf de paden zoeken natuurlijk en hemelsbreed is natuurlijk een stuk dichterbij dan rijden via een kronkelweg. Maar je komt wel weer bij je auto. Of dat je middels een programma als ik geloof google maps of earth een route van te voren bepaald en die erin zet. Natuurlijk meot je dan wel even uitzoeken hoe dat programma werkt. Maar meestal zijn ze wel gebruiksvriendelijk en is het een handigheidje.

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:03

Iphone werkt prima!
Heb je ook een telefoon bij je. Er is ook een leuke applet voor ,EveryTrail, waarmee je achteraf kan tracken waar je geweest bent (eventueel + fotos).

gebakje schreef:
ik ben op zoek naar een leuk en betaalbaar gps systeem voor op het paard, ik zou graag meerdere ervaringen van toestellen horen en voordelen en nadelen zodat ik daar een juiste keuze uit kan maken. het mooiste zou zijn als je er ook even bij verteld wat het toestel kan en hoe dit in zijn werk gaat. ik wil graag vaak op buitenrit gezien ik dit het leukste vind aan paardrijden, en daarbij een mooi hulpmiddel heb om van a naar b te komen en de weg naar huis weer te kunnen vinden. afgelopen weekend heb ik een buitenrit gemaakt met een gps systeem en dit vond ik toch wel erg gaaf en fijn om bij de hand te hebben.

ik hoor graag zoveel mogelijk ervaringen, ook voor eventuele toekomstig zoekende ruiters naar een geschikt gps systeem.

groetjes tamara

J

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:05

Hej Tamara

Wij werken zelf met de Garmin Csx 60 omdat en dat is iets waar jullie rekening moeten houden deze een sterke antenne heeft die het onder de bomen en midden in het bos ook nog doet.
We hebben hier in de bossen alle routes ermee ontdekt en deze kunnen we ook weer op de pc zetten met het programma wat er bij zit.

Wij zijn zeer tevreden over deze gps en er zit zoveel op:kompass,geocoaching,zonsopkomst,maan,viskalender noem maar op.
De ideale outdoor gps hij is zelfs schokbestendig en waterdicht tot een uur geloof ik.

Groeten uit Zweden
Dimitry en Anita

Kuggur

Re: welke GPS systemen zijn geschikt voor ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:59

Garmin Csx 60, klinkt goed, paar recensies ervan gelezen, wél een duur grapje, hij is rond de 500 euro begrijp ik...

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:15

Ik heb zelf een Garmin GPSmap 60CSx, een ideaal apparaat!
Dit is dus wel een soort TomTom speciaal voor wandelaars. Je kunt hem ook voor het paardrijden gebruiken (heb ik ook gedaan), maar dit is wel wat lastig meenemen. Hier moet je iets op verzinnen. Ik heb ruiters gezien die een standaard hadden vastgemaakt op hun zadel. Ikzelf heb hem wel eens om een westernknop gebonden en in een grote jaszak gestopt.

Het grote voordeel van dit apparaat is dat het een ZEER goed bereik heeft in het bos. Bovendien kun je er topografische kaarten in zetten, waardoor dus elk pad zichtbaar is. Ik vind het zelf ideaal, want ik bepaal mijn route graag door middel van kaart en niet dmv een kompas. Die zit er trouwens ook op. Het is een erg uitgebreid apparaat!

Wel een duur grapje. Dit apparaat kost nieuw 329 euro exclusief topografische kaart (die is nog eens 120 euro).
Nu heb je niet perse de 60CSx nodig (de meest uitgebreide versie), maar zorg wel dat je een variant koopt waar wel kaarten op kunnen. De gpsmap 60Cx voldoet dan ook (279 euro).
Je kunt de topografische kaart ook achterwege laten en gebruiken maken van "open source map". Online kun je die gratis downloaden. Dat is een kaart die gemaakt is en wordt door gebruikers. Erg handig en up to date. Enige nadeel is dat niet alle kleine bospaadjes er op staan (maar wel een hoop). En hij heeft geen topografische functies (hoogtelijnen etc.).

Zie ook: http://www.garmin.nl/product/?pid=010-00421-01
Bij bol.com is de 60cx variant nu 225 euro -klik-. Maar je kunt ook via marktplaats tweedehands apparaten kopen voor rond de 150 euro.
Laatst bijgewerkt door x_spekkie_x op 24-09-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:18

ik stop mijn smartfone in mijn jaszak. Ingebouwde gps en tomtom. Ik rij ergens heen, stel de trailercoordinaten als 'home' in. Rij wat in het rond en als ik terug wil zet ik hem op ga terug naar 'home'. Gaat super.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:25

Hier de GPSMap 60Cx.
Met de Topo Benelux kaart erin.

Het heeft even geduurd voor ik er goed mee overweg kon.
Deze GPS is dan ook heel veelzijdig.
Na het volgen van een cursus en veel oefenen later, lukt het al
aardig.
Routes maken via Mapsource, aanpassingen doen , tracks samenvoegen,
tracks omzetten naar routes en omgekeerd, routes van internet op GPS zetten,
alles bekijken op Google Earth, ....

Prima outdoor Gps !!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:17

Even een domme vraag tussendoor:
Waarom zijn de kaarten duurder dan het apparaat?Wat krijg je daarvoor?Worden die regelmatig ge-update?
(Aangezien papieren kaarten hier vaak zo'n 5 a 10 jaar achterlopen.... :roll: )

Te koop: rocky mountain horses
NIEUW:http://www.rockymountainhorse.fr/

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:22

In ieder geval de Garmin Foretrex 201 niet, de opvolgers meen ik wel.
Verder bevalt het apparaatje perfect! De metingen kloppen.
De metingen heb ik gecheckt dmv andere instrumenten en andere gps apparaten, ook de hoogtes geeft hij goed aan.

De Foretrex 201 past gewoon om je pols, heel handig.
Zelf heb ik er een voor het vliegen, dan doet de 201 het prima.
Dan heb ik toch geen bladerdak of iets anders boven mijn hoofd.
Kaarten gebruik ik zelf niet, maar de waypoints doen het prima.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:37

jodi schreef:
Even een domme vraag tussendoor:
Waarom zijn de kaarten duurder dan het apparaat?Wat krijg je daarvoor?Worden die regelmatig ge-update?
(Aangezien papieren kaarten hier vaak zo'n 5 a 10 jaar achterlopen.... :roll: )

Vergelijk het met een kaart kopen in de winkel. Een kaart van één plaats kost ongeveer 5 euro. De kaart die je koopt voor je GPS apparaat is van heel Nederland! Ik heb ooit voor een project topografische kaarten moeten bestellen. Een kaart kostte ongeveer 6 euro. Een provincie bestond uit een stuk of 15 kaarten. Ja, dat was een duur grapje. 90 euro voor één provincie, dan is 120 euro voor heel Nederland wel een koopje ;)

Je krijgt de meest up-to-date versie als je hem koopt. Wil je hem daarna weer updaten, dan kan dat door weer opnieuw te betalen. Ik weet dat ik voor ongeveer 120 euro onbeperkt (levenslang) updates van City Navigator kon krijgen.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-10 11:55

oke , het word dan ietsje duurder als ik had gehoopt maar ik begrijp het nu een beetje beter. ik zal ook eens op marktplaats kijken, wie weet heeft iemand nog een leuke 2e handse liggen met een map er bij...

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:27

Hier nog iemand die met zn smartphone als gps op pad gaat.
Heb een tijd lopen wikken en wegen om een EtrexH aan te schaffen om het gpsen te leren, maar had ook een nieuwe telefoon nodig.

Heb die toch altijd mee buiten, dus nu heb ik een Tracker (houdt bij aantal kms, snelheid, tijd, hoogte, route afgelegd), GPS kaarten, telefoon en 8mp camera ineen. De Nokia N86.
GPS is bij Nokia gratis via satelliet, geen internet nodig, best wel accuraat vooral het digitaal kompas werkt fijn. Weet je welke kant je op rijdt/moet, want je ziet op de kaart alleen een rood puntje - dat ben jij- in het groene vlak - het bos- . Hij is alleen niet echt waterdicht, maar tot nu toe heeft hij miezerregen overleefd een aantal keer ;) Die echte outdoor GPSen lijken mij wat robuuster.
Kaarten kan je updaten via de computer op de nokia website, dus ook gratis. Vond de kaarten ook redelijk duur ja, vooral van Garmin. Daarom dacht ik aan de EtrexH om mee te beginnen, lekker simpel en ook 2de hands wordt die wel aangeboden. (pas op, verschil tussen oude Etrex en nieuwe EtrexH versie)
Succes met de keuze!

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie