Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 00:00

Hallo Bokkers,

Ik kreeg een spontane ingeving voor as zomervakantie: een trektocht met mijn eigen paard!
Maar... hoe begin je zo iets? Mijn 'geplande' rit zou 150 km zijn. Hier wil ik wel de tijd voor nemen uiteraard.
Mijn paard is nu 6 jaar (wordt 7 in april), FriesxKWPN met een iets wat zwakke/Friese rug.
Ze wordt nu ongeveer 2x in de week gereden en 3x in de week gelongeerd. Ze staat zonder ijzers.
Ik heb met Pink Ribbon mee gedaan (ong 20 km) maar dat was veeel stappen.
Zouden wij dit aan kunnen? Waar moeten we aan denken? Hoe train ik mijn paard het beste?

Dus hebben jullie tips/tricks/ervaringen etc? Ik hoor het graag :D

xMistyy

Berichten: 72
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:27

Een vriendin van mij heeft het ook een keer met een pony gedaan, maar dan met een kar. Van tevoren (haalbare!) plaatsen om te overnachten regelen Het liefste waar je voer kunt krijgen, scheelt gewicht voor jou en je paard . Zo min mogelijk spullen meenemen Lees: alleen hoogstnoodzakelijke; schoon ondergoed, tandenborstel, tandpasta, portemonnee en bidon voor water.. Wat betreft trainen zou ik zeggen, ga lange ritten maken zodat ze conditie opbouwt.

Edit

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:32

Veluwetrail!!! :)

Edit: ik zie nu dat je om tips vraagt om je paard te trainen voor deze tocht en niet om tochten zelf... Sorry :D
Laatst bijgewerkt door Sjira op 21-12-14 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Izabelle

Berichten: 248
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:32

Ik kijk mee, ben van plan dat ook ooit een keer te doen! Ik weet zoiezo dat je in een trektocht (denk aan +- 8 uur per dag rijden op je paard) er bijna alleen gestapt word, soms een stukje draf en weinig tot geen galop, soms zelfs stukjes langs je paard lopen en veel pauzes. Of je moet getraind zijn.
Een meisje heeft haar hele trektocht een keer gefilmd:
https://www.youtube.com/watch?v=7mzal8da-bg
Ik vond het altijd heel leuk om te kijken, heb je ook (een beetje :') ) een idee hoe het eraan toe gaat :p

Izabelle

Berichten: 248
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:33

Sjira schreef:
Veluwetrail!!! :)

Ik zeg bokt-meeting-veluwetrail! :))

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:33

_Izabelle schreef:
Sjira schreef:
Veluwetrail!!! :)

Ik zeg bokt-meeting-veluwetrail! :))



Ik doe mee!

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:35

Ik heb een paar jaar geleden een trektoch door tsjechie/polen gemaakt. Niet met eigen paard hoor. Maar de langste dag was bijna 5u op het paard. Dat was echt lang! Langer moet je echt niet willen...

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:37

Kijk eens kritisch naar je zadel en je andere sullen. Om te zien of het echt goed zit en het intensief gebruik aan kunnen.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 00:41

Dankjulliewel voor alle tips :)! Ik zou zelf graag vanuit het oosten naar het westen van NL willen rijden, naar het strand toe.. een van mijn grootste dromen uit laten komen haha.
Maar bokt-meeting-veluwetrail klinkt ook goed :=

Ikzelf zat te denken aan zo'n 30 km per dag. Dus 5 dagen erover doen, dan een vakantiehuisje+stal+wei dichtbij zee zoeken, dagje vrij geven en dan nog een paar dagen daar blijven om te genieten bij op het strand :)

Izabelle

Berichten: 248
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:44

BAStable schreef:
Dankjulliewel voor alle tips :)! Ik zou zelf graag vanuit het oosten naar het westen van NL willen rijden, naar het strand toe.. een van mijn grootste dromen uit laten komen haha.
Maar bokt-meeting-veluwetrail klinkt ook goed :=

Ikzelf zat te denken aan zo'n 30 km per dag. Dus 5 dagen erover doen, dan een vakantiehuisje+stal+wei dichtbij zee zoeken, dagje vrij geven en dan nog een paar dagen daar blijven om te genieten bij op het strand :)


Klinkt goed, 30 kilometer lijkt me prima te doen. Ik zou alleen wel na 2/3 dagen even rust nemen een dagje en dan bijvoorbeeld de omgeving waar je dan bent heel even bezoeken. Dan kan je paard weer goed op energie komen. En denk er ook aan hoe je terug wil komen, met de trailer?

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 00:49

lisawouda93 schreef:
Kijk eens kritisch naar je zadel en je andere sullen. Om te zien of het echt goed zit en het intensief gebruik aan kunnen.


Aan elke spullen moet ik allemaal denken? Mijn leren zadel laat ik sowieso iedere paar maanden controleren en zal ik zeker vóór vertrek ook nog laten doen. Hoofdstel van BR lijkt me ook goede kwaliteit. Peesbeschermers heb ik diverse, maar die zijn 'standaard' neopreen. Wellicht dat ik beter luchtdoorlatende beschermers kan kopen. Zadeltas moet ik nog voor kijken. Maar misschien kan ik vriendinnen/familie etc. overhalen om me te volgen met de fiets bijvoorbeeld. Ook handig voor alle spullen :)

@Izabelle, dat is wel slimmer, na 2 of 3 dagen even een dag pauze houden :) Terug zou ik dan met de trailer willen gaan inderdaad. Van te voren regel ik natuurlijk wel de overnachtingsplaatsen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:00

Hier klop het zelfde plan rond dat naar zee gaan, enkel minder kilometers. Hier zou ik er 35 pakken moet dan 1x ergens overnachten en daarna dus aan zee enkele dagen op rij en dan terug :D . Natuurlijk is het hier maar een kleinere afstand om tot de bestemming te raken. Ga er ook niet extra veel voor trainen enkel kan het dat iemand mee gaat en moet ik rekening houden met haar paard d'r conditie :o .

De extreemste die ik ooit wil doen is van woonplaats (hangt af waar dat is dan kan volgend jaar zijn of jaar erna of) naar Limburg (be) daar een weekje blijven en zien of ik kan opgehaald worden of niet in het ergste geval ook te paard terug :j .

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:00

Een hoofdstel/halster in een van bijvoorbeeld Marylot, zadelvormig shabrak om zoveel mogelijk warmte kwijt te kunnen.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:08

Ik zou er ook rekening mee houden of je wel zo lang achter elkaar op je zadel kan zitten, niet dat je na dag 2 al een zere achterste hebt ;p

Edit; misschien een zadelbontje aanschaffen, dan zit je in ieder geval wel lekker ;)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:32

Ik heb eens een tocht gemaakt door noord west Drenthe. Mooie bosrijke omgeving met genoeg ruiterpaden en opties om te overnachten voor paard en ruiter.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:40

30 km per dag is te veel voor een trektocht of je moet zonder bepakking rijden. Wij hebben nu 2 x een trektocht gemaakt. De eerste was 120 en de 2de 160 km. 20 km per dag met bepakking is zat. We hebben het eerste jaar een dag gehad van ruim 30 km en die dag verkeerd gereden en dat is niet grappig meer, voor zowel ruiter als paard. Als je 20 km aan houdt, dan kun je nog een keer verkeerd rijden zonder jezelf en je paard te overbelasten.

Qua training regelmatig buitenritten, de ene een keer lange rit op een laag tempo en de andere keer een kortere rit op een hoger tempo. En natuurlijk je dressuur op pijl houden, een recht paard heeft minder kans op blessures door overbelasting.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:51

Arjan1983 schreef:
Een hoofdstel/halster in een van bijvoorbeeld Marylot, zadelvormig shabrak om zoveel mogelijk warmte kwijt te kunnen.

En dan hebben je zadeltassen geen demping.

Beenbescherming alleen als die echt noodzakelijk zijn, met zoveel uren achterelkaar rijden wil je dat soort dingen liever niet nodig hebben ivm warmte en schuren.

Paard moet zadel wat je gebruikt gewend zijn en ook na meerdere uren (4+) geen last ervan hebben. Past het zadel wat je nu gebruikt goed, gebruik die dan. Ook aan een gewoon engels zadel kan de zadelmaker extra ringen zetten om dingen aan vast te maken.

Kies geen zadeltassen die op de ruggengraat drukken, je zadel heeft niet voor niets een kussenkanaal. De zadelboom draagt ook de tassen, dus niet direct op de rug van je paard.
Voorbeeld van foute tassen die dit wel doen :
http://www.agradi.nl/imperial-riding-za ... lessen.htm
Voor een westernzadel zouden ze wel kunnen, omdat ze dan op de skirt liggen en de boom het alsnog draagt.

Na 3-4 dagen ben je meestal wel toe aan dagje rust en je paard ook. Het km's maken is makkelijk te trainen, maar alle nieuwe indrukken en nieuwe plekken om te overnachten kosten voor sommige paarden veel energie.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 02:00

Bedankt voor alle tips :)
Zadelvormig dekje, slim daar had ik niet eens aan gedacht. Zadelbontje is misschien ook wel slim ja :)
Waarschijnlijk gaat er iemand meefietsen (met tassen) dus ik wil de hoeveelheid bepakking echt minimaal houden. Dankjewel Tammie, dan hou ik 20 (max 30) km aan, ookal is ze niet bepakt.

Ze tikt achter nog wel eens aan en dat wil ik liever voorkomen dan genezen. Maar ik zal sowieso speciale 'koelende'/luchtdoorlatend beschermers halen en na iedere rit de pezen goed koelen met water. Dankjewel voor de tips voor zadeltassen :)

Ja na 2, max 3 dagen, krijgt ze sowieso een rustdag.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:33

tamary schreef:
Arjan1983 schreef:
Een hoofdstel/halster in een van bijvoorbeeld Marylot, zadelvormig shabrak om zoveel mogelijk warmte kwijt te kunnen.

En dan hebben je zadeltassen geen demping.

Beenbescherming alleen als die echt noodzakelijk zijn, met zoveel uren achterelkaar rijden wil je dat soort dingen liever niet nodig hebben ivm warmte en schuren.

Paard moet zadel wat je gebruikt gewend zijn en ook na meerdere uren (4+) geen last ervan hebben. Past het zadel wat je nu gebruikt goed, gebruik die dan. Ook aan een gewoon engels zadel kan de zadelmaker extra ringen zetten om dingen aan vast te maken.

Kies geen zadeltassen die op de ruggengraat drukken, je zadel heeft niet voor niets een kussenkanaal. De zadelboom draagt ook de tassen, dus niet direct op de rug van je paard.
Voorbeeld van foute tassen die dit wel doen :

.

http://www.agradi.nl/imperial-riding-za ... lessen.htm
Voor een westernzadel zouden ze wel kunnen, omdat ze dan op de skirt liggen en de boom het alsnog draagt.

Na 3-4 dagen ben je meestal wel toe aan dagje rust en je paard ook. Het km's maken is makkelijk te trainen, maar alle nieuwe indrukken en nieuwe plekken om te overnachten kosten voor sommige paarden veel energie.


Idd als je zadeltassen gebruikt ben je wel genoodzaakt om zadeldekje te gebruiken

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 05:25

Hi,
Wat een leuk idee!
Ik rij met mijn pony regelmatig een dagtocht van ruim 30 km (omgeveer 4 uur) Ik merk dat veel paarden die met enige regelmaat gereden worden, dit goed kunnen volhouden. incl draf en galop.
Als ik ga lunchen doen ik al het zadel en hoofdstel af, zodat ze even lekker kan grazen.

Misschien is het een leuk idee om mee te doen met de paardrijvierdaagse in Drenthe. 3 dagen 30 km en de laatste dag 20km.

Ik gebruik bij de langere tochten expres geen peesbeschermers. Evt voor het aantikken zou je natuurlijk gewoon strijklappen kunnen gebuiken.
Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van mijn pad met vaste tassen erop. Hier kan ik ook goed mee draven en galopperen. Het halster laat ik dan over het hoofdstel (een ruim en licht halster) en dan het touw om haar nek. Dat scheelt weer ruimte.
Spullen voor overnachten kan iemand anders dan misschien naar je overnachtingsplek brengen?

Misschien heb je hier wat aan

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 09:33

Dankjewel voor de tip!
Ik wil toch echt van oost naar west :) ik heb al ongeveer route gemaakt, via die weg kom ik langs 4 goede vriendinnen van mij. Ik zit alleen een beetje in de knoop rond Werkendam/Biesbosch. Ik moet daar het water over, heeft iemand een idee? Met de pond lijkt me niet zo goed idee, mocht ze in paniek raken ofzo..

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 10:02

Nog een vraagje: een vriendin gaat misschien mee te paard! Haar paard is echter wel iets jonger: in de zomer is haar paard 5 jaar. Zou dat ook kunnen? Ik ben echt een trektochten-dummie, ik weet er (nog) niks van op enkele Enjoy the Ride-ritten na :p

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:41

Hangt van de basis conditie van dat paard af hier zou er ook iemand meegaan misschien en haar paard is dan terug al wat ouder dacht ik daar wordt het ook afwachten wat die basis conditie gaat geven. :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:51

Ts, je hebt speciale halater hoofdstellen, van speciaal endurance materiaal. Hier kun je het bit heel makkelijk afklikken, dus heb je een halster. Ideaal voor pauzes tijdens langere tochten, ik gebruik ze ook als ik op rit ga met geplande pauze. En zijn ook niet super duur volgens mij

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 10:58

Ooh dat is wel slim ja, zo'n halster/hoofdstel :)
Ik heb er helemaal zin in! Jammer dat het nog zo lang duurt haha.
Nog meer tips zijn altijd welkom!