vragen Dagtocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

vragen Dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:12

Hallo,
Ik en mijn vriendin rijden op dezelfde manege en wouden graag een dagtocht maken
alleen is dit de 1e keer voor ons beide, we hebben geen eigen paarden maar
we kennen de manegeponys goed. Alleen als je pauze hebt kun je dan de paarden gewoon laten grazen?
Is daar het halstertouw niet te klein voor? en kun je de zadels ook af doen? of zouden we die op moeten laten?
Alvast bedankt!

xxx <3

belle_boef

Re: vragen Dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:13

een halstertouw is lang zat als het om de koot van een paard heen wikkelt kun je lelijke plekken krijgen.
zadel kun je op of af doen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:16

Om de koot van een paard?:o maar dan kunnne ze toch nog weglopen? er staat ook nog een fietsenrek van hout, misschien kunnne we ze daar aan vast maken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:25

Ik neem aan dat je niet alleen op pad gaat, maar onder begeleiding? Dan zal je heus verteld worden wat de bedoeling is. Halstertouw gewoon vasthouden trouwens, zo hou je altijd de controle.

Mariska1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:13

Het halster gewoon vast houden,. Het zadel kun je afdoen maar je kunt het er ook oplaten.. Dat is dus aan jou.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 11:59

okee, maar ja we gaan met z'n 2en op pad!
ik ken het daar wel enzo hoor maar is het gevaarlijk
om ze aan een fietsenhouder vast te maken?
(een paal van hout)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:39

Zou je paard er niet aan vastbinden als hij het niet gewend is.
Ze kunnen dan heel snel in paniek raken, met alle gevolgen van dien. Je kunt 'm beter gewoon aan het touw vasthouden.
Veel plezier met je dagtocht!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:43

ik zou deze vragen gewoon aan je manege vragen want die zullen dat beter weten
dan krijg je waarschijnlijk ook meteen te horen wat wel en niet mag tijdens die rit ;)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:53

Hai,

Wij zadelen de paarden altijd af met een grote lunch pauze op de dagtochten. We zetten ze aan een boom aan een halstertouw en wie bij een grassprietje kan heeft geluk.......Ze krijgen van ons water en bij terug komst op stal kan er weer lekker gegeten worden. Wij knopen over het algemeen de halsters aan de zadels en rollen het touw op en hangen deze er ook aan of als er nog plek is in een zadeltas dan proppen we die erbij. De paarden moeten wel gewend zijn aan het (langer) vaststaan......iig in de buurt blijven zodat je ze in de gaten kan houden.
Bij twijvel om je paard ergens aan vast te zetten gewoon niet doen!

Succes!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:58

Hoeveel kilometer hebben jullie in gedachten? En hoelang wil je daar over doen?
En weet je al waar je een tussenstop wil maken?

Probeer van te voren evt. een plek te regelen waar de paarden even in wei kunnen lopen. (bij een lange dagtocht).

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:07

Als je pauze hebt, zou ik het zadel er gewoon op laten zitten, maar wel de singel wat losser doen, de pony om de boom vast knopen, zo dat ze niet met het hoofd bij de grond kunnen komen. En let er natuurlijk op , dat je eerst het halster om de nek doet, dan vastbind en dan het hoofdstel pas afdoet & halster om.

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Ik heb in Frankrijk al een aantal trektochten gemaakt en wat wij daar deden was een halster onder het hoofdstel en het halstertouw om de nek knopen. Met pauzes zetten we de paarden dan vast aan een dunnen tak of aan een strotouwtje die we aan een wat dikkere tak hebben gebonden (wel hoog vastbinden! anders kunnen ze in het touw gaan staan).
Zeker met een lange tocht is het aan te raden om de paarden af te zadelen en een pauze te houden van minimaal een uur! Dan kunnen jullie en de paarden er daarna weer fris tegenaan ;-)
Ik zou zeggen, heel veel plezier! En geniet ervan, want er is niks leukers dan trek en dagtochten!

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:33

Ik neem altijd mij leadrope mee (touw van ongeveer 4 meter, ik vind een halstertouw te kort) en laten we de paarden altijd gewoon grazen.
Zadels doen we meestal af.
Maar ik laat mijn paard wel vaker gewoon los staan, hij rent toch niet van de anderen weg. Al raad ik dit voor jullie wel af.