Serieus vrachtwagen probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Serieus vrachtwagen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:13

Hallo en help!

Ik heb een probleem met mijn bij rijdpaard wat nu een beetje te serieus begint te worden.
Ik rijd bij een meneer die 3 gelderse paarden heeft. Moeder paard met 2 kinders. Ik rijd dus op 1 van de kinders, een 7 jarige ruin. Meerdere keren per week heb ik het geluk met hem en nog 2 andere een flinke strandrit te maken. Dit is natuurlijk heerlijk en het klikt super met het paard.

Om bij het strand te komen moeten we zo'n 10 minuutjes langs de weg. En hier dus mijn probleem. Paard is als de dood voor vrachtwagens en trekkers. Nou heb ik vaker bange paarden gereden en het ging dus steeds beter! Eerst was er geen houden aan en was het rechtsomkeerd en eindigde ik weer op het strand.. Dwars over de weg met auto's en fietsers, heel gevaarlijk dus. Dit is gelukkig al veel minder geworden. Mijn 'tactiek' voor nu is, als ik een vrachtwagen aan zie komen, zo rustig mogelijk blijven zitten, ontspannen, rustig ademhalen, zachtjes praten tegen het paard teugels contact laten houden, maar niet vast. Zodra de vrachtwagen nadert probeer ik elke poging om om te draaien van paard te stoppen door halve ophoudingtjes van links en rechts, oftewel ik laat hem niet omkeren. Als de vrachtwagen dan naast mij rijd, beloon ik hem al en trappelt en springt hij eigenlijk alleen nog maar op de plaatst.. Wat dus nauwelijks gevaarlijk is en goed werkt!

Maar er rijd dus nog een meisje mee om de moeder van het paard.. Dat meisje rijd soms wel eens voorop. En wanneer er een vrachtwagen of trekker aan komt, schrikt zij en stopt ze in een reflex haar paard. Mijn paard schrikt alleen al van het feit dat zijn moeder in de stress zit en gaat helemaal door het lint dan. Ik heb al tegen haar gezegd dat ze altijd door moet lopen als er iets aankomt, desnoods aandraven, als je maar weg gaat. Want mijn paard voelt zich snel opgesloten. Dit lukt haar dus gewoon niet. Haar paard is heel braaf en luistert absoluut, maar ze is gewoon te jong en onervaren om op zo'n moment goed te rijden of zo. Ik ben door dit soort stupide acties al eens met hem in het prikkeldraad terecht gekomen, heb al bijna een jongetje van zijn fiets gegooid en ben dwars met hem over een drukke weg beland. Kortom levens gevaarlijk!

Ik probeer nu dus al er voor te zorgen altijd voor op te rijden, of als de eigenaar van de paarden mee gaat vlak naast hem. Ik heb al pittig gesproken met het meisje, maar ze lijkt niet te willen luisteren, iig reageert ze niet op wat ik zeg, zelfs wanneer ik het aan haar vraag waarom ze niks zegt, zegt ze niks.

Ik ben nooit bang op een paard geweest, maar door de laatste paar gebeurtenissen kan ik me het laatste stuk door het duin al niet ontspannen met het idee dat de weg eraan komt. Ik vind dit heel vervelend en vooral gevaarlijk voor iedereen.

Hebben jullie tips om me hierbij te helpen? Ik zou er heel dankbaar voor zijn..!

friesiszwart

Re: Serieus vrachtwagen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:32

Ik zou een gesprek aan gaan met die andere bijrijder en liefst ook met de eigenaar erbij. Want eht is behoorlijk risicovol om zo over de weg te moeten gaan.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:43

Eens met friesiszwart. Misschien helpt het ook om af te steigen en het paard aan de hand mee te nemen. Over het algemeen heb je er dan toch meer controle over, en het paard ziet beter dat jij de vrachtwagen niet eng vind etc. Zeker als je een goede band hebt met het paard. Bij mij werkt dit erg goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:49

met het meisje dat op het andere paard rijd gaan oefenen zonder dat jou paard mee is, tot ze het kan/snapt en doet,
en dan weer samen er langs, is dat niet iets?
dat je haar les geeft of mee fietst.
en tot die tijd zelf met de eigenaar en zonder dat meisje langs die weg zodat je je meer kan richten op het paard zoals je dat al deed.
en dan gaandeweg weer met dat meisje op de merrie samen.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:04

IK zou haar instructies geven over wat ze moet doen,
hebben ze bij jou paard een trekker?
dan zou je die ook aan kunnen zetten en er langs lopen op het terrein,
zodat hij aan het geluid went.

groetjes marianne

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:09

Bedankt voor de reacties!
Er naast lopen is echt niet verstandig.. deze paarden rijden alleen maar buiten en zijn niet gewend aan netjes naast lopen, ik doe ook geen grondwerk met hem, dus de band is er wel maar niet dat hij bij me zal blijven. Ik ben bang dat hij me dan gewoon overloopt :P

Dat meisje heb ik vanmorgen nog eens geprobeerd aan te spreken maar ze lijkt nog steeds niet te snappen.. ze reageert alleen maar met ; echt niet.. of .. ik kan er niks aan doen..
En als ik haar dan tips geef wil ze die opeens niet..
Maar als dit zo door gaat wil ik niet meer met haar buiten ritten maken.. terwijl ik het wel gewoon een aardige meid vind..
moeilijk..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:01

Simpel, of ze rijdt naast of achter je, of je gaat niet meer met haar op pad. Als jij door haar acties (of het gebrek daaraan) je paard niet meer onder controle kunt houden, dan is jouw verantwoordelijkheid naar andere verkeersdeelnemers belangrijker dan een gezellige meid niet willen kwetsen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:12

Voorlopig rijd ik alleen voorop als zij mee gaat :) Vandaag lukte dat iig goed.

Hebben jullie verder nog tips voor een bang paard bij vrachtwagens? Hoe kan ik het beste reageren en doen? hoe kan ik hem leren dat het niet eng is?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:52

Hallo,

Ga alleen even in op de vraag in je laatste post, want het andere is opgelost.
Als ik zo lees doe je het wel goed. Mijn paard heeft/had hetzelfde, maar dan bussen en vrachtwagens.
Mijn instructrice heeft mij geleerd vooral te blijven rijden, en dat doe je zo te lezen. Tevens is het slim om zelf niet naar het "gevaarlijke" object te kijken. Weet niet goed waarom niet maar het werkt wel. Verder zou ik het paard niet gerust stellen met je stem. Je bevestigt m.i. toch dat er wat gevaarlijks is waarvoor hij gerust gesteld moet worden. (zoals mijn instructrice zo tactische zei: mond dicht en doorrijden).
Doordat ik nu, bij nadering van bv bus, om me geen ga kijken, alleen reageer en indien nodig corrigeer op wat ik onder me voel, mijn paard verder eigenlijk compleet negeer (niet troosten, geruststellen etc) gaat het best goed de laatste tijd.

Veel succes!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:05

Ik blijf even lezen. Mijn verzorgpony is als de dood voor vrachtwagens en heeft de laatste tijd uitgevonden dat hij zich ook kan omdraaien en/of wegrennen. Laatst moesten we hem aan de hand zelfs met 2 mensen vasthouden zodat hij niet wegrende..
Als er een andere pony voor me gaat, is er geen probleem (wel wegspringen, maar wegrennen kan hij dan niet!), maar ik ben ook wel is alleen de weg op.

Maar ik snap niet waarom dat meisje niet naar je wilt luisteren? Het is ook voor haar veiligheid.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:39

Hmm dat niet kijken naar de vrachtwagen kan ik eens proberen.. Ik zit inderdaad de weg naar voren te turen en naar achteren om te kijken of er al iets engs aan komt.. ik hoor het toch vanzelf wel en ik maak hem alleen maar zenuwachtig.. Bedankt voor de tip!

Nog iemand tips?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:43

Ik denk dat je al op de goede weg bent, vooral zelf net doen of er niets aan de hand is.

Dat andere meisje, daar heb je op dit moment niet zoveel aan. Paarden letten ook op elkaar en op elkaars reactie, dus als zij al dan niet onbewust de boel verergert dan zit er niets anders op dan het op een andere manier op te lossen.

Zelf voorop rijden dan maar. Het is jammer dat zij er niet in slaagt om je een beetje te helpen met je probleem.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:10

Bedankt Apple!

dan ga ik nog even flink mijn best doen en doorzetten. T vervelende is dat ik zelf banger word door de situaties en dat merkt mijn paard ook gelijk..
Ga in ieder geval goed oefenen :)

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:45

elke x al je een trekker tegenkomt ga dan de pos in of zo al datkan voor de rest heeeelrustig blijven en laat je paard een xtje aan een trekker wennen in de bak of zo

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:48

@ deniisee

Een paard went niet aan een trekker met 1 keertje in de bak oefenen. Daarbij hebben we geen trekker.
Het bos (als je dat bedoeld met pos) ligt niet langs de weg.