Verplicht cap op met rijden over de weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Infinity90

Verplicht cap op met rijden over de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:04

hallo

is het verplicht in NL een cap op te zetten buiten het terrein?
ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, ook over de weg en in het bos..

kun je hier een boete voor krijgen??

gr Gina

Apple

Re: Verplicht cap op met rijden over de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:05

Het is niet verplicht in Nederland en je kunt er geen boete voor krijgen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:10

Nee, is niet verplicht.
Alleen heb je kans dat je verzekering niks vergoed, als er wat met je gebeurt en je hebt geen cap op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:06

blue_kim schreef:
Nee, is niet verplicht.
Alleen heb je kans dat je verzekering niks vergoed, als er wat met je gebeurt en je hebt geen cap op.

En welke verzekering bedoel je hiermee? Want je ziektenkosten worden gewoon vergoed door je ziektenkostenverzekering, ook als je een stommiteit begaat. En als je schade veroorzaakt betaalt je AVP ook gewoon uit, of je nou een cap op had of niet.

Dus nee, je kunt er geen boete voor krijgen, maar er wel een kapot hoofd aan overhouden :P

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:08

Jammer genoeg is het niet verplicht!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:11

stom eigelijk want een brommer of motor gaat niet zelf lopen bedenken gek te doen.

(stel je voor, te paard aangehouden wegens niet dragen cap. met paard aan de hand weg moeten vervolgen....)

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:18

sandra1986 schreef:
(stel je voor, te paard aangehouden wegens niet dragen cap. met paard aan de hand weg moeten vervolgen....)

Dat zou een goede zaak zijn! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:06

blue_kim schreef:
Nee, is niet verplicht.

welke verzekering?? Naam en toenaam graag, geen sugestieve antwoorden!

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:47

Het is niet verplicht en ik kan me niet voorstellen dat je verzekering er problemen over maakt. Je ziektekostenverzekering dekt je toch altijd?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:50

Belachelijk eigenlijk, ik vind dat je dan al helemaal een cap op moet hebben. Wil er niet eens aan denken wat er gebeurt als je met je hoofd op het asfalt kletterd.. denk dat je dan heel wat haar + vel minder hebt := Brr.... nee, geef mij die cap maar ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:51

het is niet verplicht, maar ik zou het niet erg vinden als ze het wel zouden verplichten
op een brommer/ motor is het ook verplicht

robijntje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:53

nee zoals iedereen zegt het is niet verplicht maar het is wel veilig, want ookal vertrouw je je paard zoo goed of al is je paard bom proof je weet naar nooit en als je dan valt en dan toevallig dan ben je wel wat verder van huis :P en dan heb je veel pijn :(:)

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:55

Als je niks onder die cap hebt zitten wat beschadigen kan, zou ik geen cap opdoen. :)*

Grtz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:42

baretta schreef:
Als je niks onder die cap hebt zitten wat beschadigen kan, zou ik geen cap opdoen. :)*

Grtz.

:')

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:45

Lynn_Nikita schreef:
het is niet verplicht, maar ik zou het niet erg vinden als ze het wel zouden verplichten
op een brommer/ motor is het ook verplicht

Zou ik ook niet erg vinden... laatst twee stalgenootjes, eentje met een nieuw (torenhoog) paard.

'gossie, hij is me wel wat groot hoor!'
'ja, we gaan naar buiten, leuk is ie he? Is nooit veel mee gedaan, daarom geen bespiering'

en dan zonder cap naar buiten op een torenhoog paard 'waar nooit veel mee gedaan is'. Tjeeeeeeeeeeee, doe dom ben je dan.

'goh' zei dinnetje 'toch fijn dat die mensen in de toekomst kunnen kijken en zeker weten dat ze niet gaan vallen'. B-)

Toen had ik ook gesprek met dinnetje dat de verzekering wel alles vergoed, maar dat er wat ons betreft wel sancties aan mochten zitten. 'u bent gevallen en hebt nu een schedelbreuk? oh, geen cap op? dan mag u 25% van de kosten zelf betalen'. Zou mooi zijn.

Zelfde geldt natuurlijk ook bij geen helm/gordel/gedronken/andere stommiteiten die je zelf in de hand hebt.

Maarja... zo werkt het nu eenmaal niet... :roll:

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:57

Verplicht of niet verplicht.
Je zou niet zonder cap moeten willen rijden.
Uit veiligheidsoverwegingen: ALTIJD EEN CAP MET RIJDEN.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:03

Karrimh schreef:

Om dan van je paard te storten en je enkel te breken, tjee, wat zinvol zo'n butsmuts..........

Ik vind het zeer goed dat het in NL NIET verplicht is en dat moet vooral zo blijven. Ik blijf erbij dat het de verantwoording is van de ruiter is om wel of geen cap te dragen. Wat ik doe maak ik zelf uit en daar leg ik geen verantwoording over af, al helemaal niet op Bokt......

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:09

ikke schreef:
Karrimh schreef:

Om dan van je paard te storten en je enkel te breken, tjee, wat zinvol zo'n butsmuts..........

Ik vind het zeer goed dat het in NL NIET verplicht is en dat moet vooral zo blijven. Ik blijf erbij dat het de verantwoording is van de ruiter is om wel of geen cap te dragen. Wat ik doe maak ik zelf uit en daar leg ik geen verantwoording over af, al helemaal niet op Bokt......

Niemand vráágt je om verantwoording af te leggen hoor ikke :(:)
Vooral niet doen hoor, als je daar geen zin in hebt.

Helmen op brommers en motoren zijn natuurlijk ook grote onzin, niet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:18

blue_kim schreef:
Nee, is niet verplicht.

Dat is een groot misverstand.

Ziektekosten: worden altijd vergoed.

Eigen schade dus alles behalve ziektekosten (kan varieren van kapot horloge/gebit tot invaliditeit): hangt er een beetje vanaf of het paard van jezelf is.

Als het je eigen paard is: wordt nooit vergoed, cap of geen cap.

Manegepaard/leenpaard oid: In principe is de eigenaar van het paard aansprakelijk dus die zou in eerste instantie moeten betalen maar (een deel van) de schade zou aan de ruiter toegedeeld kunnen worden indien die zelf overduidelijk schuld heeft. Het niet dragen van een cap kan leiden tot meer schade; daar zou je eventueel (deels) zelf voor opdraaien indien de eigenaar van het paard jou heeft verplicht een cap te dragen.

Schade aan derden:
Daar ben je aansprakelijk voor als het je eigen paard is. (anders is de eigenaar van het paard aansprakelijk).
Er is nog een bijzondere aansprakelijkheidsverzekering die je zou kunnen hebben via het ruiterbewijs; daarbij is wel als voorwaarde opgenomen, dat je een cap draagt. Echter; elk weldenkend mens heeft zowiezo al een AVP en die vergoedt altijd. Cap of geen cap.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:20

De enige aan wie je het verplicht bent is aan jezelf. (en misschien je nabestaanden)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:22

Wat betreft de ziektenkostenverzekering is het goed om na te gaan onder welke voorwaarden je geld terug krijgt. tuurlijk helpen ze je wel met een hoofdletsel, maar als in hun voorwaarden staat dat je een cap op moet hebben, mag je de rekening lekker zelf betalen!

Daarnaast is het ook afhankelijk van je leeftijd. Als je onder de 18 bent en zonder cap in de bak rijdt is de eigenaar van de stal verantwoordelijk.

Voor mij ook altijd een cap, al is het maar om mijn haar uit m'n gezicht te houden :D

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:30

Abeltje77 schreef:
ikke schreef:

Tja, snorfietsen hoeven ook geen helmen op. En die dingen gaan 9 vd 10 keer hier in NL ook zo'n 50-60 km per uur over het asfalt hoor, tussen het verkeer dat veel langzamer gaat, nee dat is niet gevaarlijk? (voor alle partijen op het fietspad) Vandaag op mijn snorscooter ook ingehaald door een snorfiets die 50 km per uur ging over de autoweg..

Voor mij buiten wel een cap, maar in de bak ook niet. En het zoveelste topic over wel of niet cap, of het nou in de bak is of buiten het blijft toch hetzelfde principe? Je moet doen waar je je fijn bij voelt, en voor mij is dat in de bak geen cap op, en op training/buiten wel. Als dat voor jullie altijd cap op is is dat fijn voor jullie. Maar waarom moeten mensen nou altijd de personen die zonder cap rijden daar op aankijken, eigen risico toch.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:32

Weidebloem schreef:
Wat betreft de ziektenkostenverzekering is het goed om na te gaan onder welke voorwaarden je geld terug krijgt. tuurlijk helpen ze je wel met een hoofdletsel, maar als in hun voorwaarden staat dat je een cap op moet hebben, mag je de rekening lekker zelf betalen!

Daarnaast is het ook afhankelijk van je leeftijd. Als je onder de 18 bent en zonder cap in de bak rijdt is de eigenaar van de stal verantwoordelijk.

Voor mij ook altijd een cap, al is het maar om mijn haar uit m'n gezicht te houden :D

Kolder. Noem mij maar eens een ziektekostenverzekering die in haar voorwaarden heeft staan dat je een cap op moet.
Joh, zelfs al ga je in je niet-gekeurde auto met een borrel op zonder gordel spookrijden in de mist met je lichten uit, jouw ziektekosten worden zowiezo vergoed. (de rest van de schade is een ander verhaal...)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:34

Abeltje77 schreef:
ikke schreef:

Ik stoor me mateloos aan het feit dat iedereen het maar in regeltjes en wettelijke verplichtingen wil vangen. Denk GVD zelf eens na voordat je wat doet, dan zijn al die regels een stuk minder nodig! DAT is het punt, niet of ik wel of niet met cap rij.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:36

Het is alleen jammer dat als er wat gebeurd je niet alleen jezelf er mee hebt maar ook je omgeving.. Ik vind het jammer dat ze het buiten niet verplichten, niet alleen voor de ruiter maar vooral voor de mensen er om heen ;)
Dus als antwoord nee is niet verplicht maar dat was je als achter ;)