Wildroosters ook buiten de Veluwe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Wildroosters ook buiten de Veluwe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:53

Ik wil graag met mijn paard binnenkort (najaar) wat buitenritten gaan maken. Nu was ik dit weekend op de Veluwe en zag daar overal wildroosters en hekken waar je doorheen moet. Geen optie voor mij, aangezien ik met een krukje op moet stappen (vanwege enkel blessure) en ik natuurlijk geen krukje op mijn rug mee kan nemen ;-)
Nu vroeg ik me af of bijv. op de Utrechtse Heuvelrug (omgeving Rhenen/Amerongen) of Rijk van Nijmegen er ook overal van die hekken staan of dat dat alleen op de Veluwe het geval is ? Iemand tips ?

Sim

Re: Wildroosters ook buiten de Veluwe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:25

Staan er bij die wildroosters geen bielzen-paaltjes? Die zijn speciaal om op te stijgen. En anders neem je gewoon een ander paaltje. Doe ik ook altijd.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:30

Op de Veluwezoom / Posbank staan meestal inderdaad geen paaltjes bij de hekken, heel soms een laag boomstammetje maar die staan vaak ook maar aan 1 kant van hek, wil je naar de andere kant dan heb je pech. Dan zou je soms echt een flink eind moeten lopen tot je toevallig iets tegenkomt van een boomstronk of bankje wat je kan gebruiken. (ik ben heel blij dat ik inmiddels de meeste hekken zonder afstijgen kan openen)
Verder helaas geen tips, ik meen wel gehoord te hebben dat niet de hele Veluwe zo vol met hekken zit, ik dacht richting Loenen enzo dat het wel meeviel maar ben er zelf nooit geweest.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:42

Het bos stikt van de opstapjes als je goed rondkijkt. Bij de meeste hekken is inderdaad wel een paaltje, soms is er vlakbij een picknicktafel of een bankje. Wees creatief ;)
Wij zitten met onze paarden ook bij die hekken (noordelijk van Ede) en ik stap ook altijd op met een opstapje en heb nooit heel ver hoeven lopen voor een goede opstapmogelijkheid.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:11

Klopt Atalanta, op de Loenermark zijn vrijwel geen hekken, behalve het hek om het bos in te komen. Achter het hek staat vaak wel een paaltje oid, of je zoekt even een omgevallen boom op, dat deed ik ook regelmatig! Wat dieper in het bos is een aantal hekken weggehaald, dus kun je tot ver doorrijden. De stukken van natuurmonumenten zijn wel weer apart omheind, ivm de grote grazers die er los rondlopen ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:27

Hier in Montferland heb je geen hekken waar je doorkunt en bij de plaatsen zijn opstapmogelijkheden voldoende (bank, boom oid).

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:06

Nijmegen en omgeving hebben geen hekken :)
Wel een erg afwisselende omgeving :) je kunt makkelijk naar Berg en Dal, Groesbeek, de Mookerheide (noord-Limburg) en het Reichswalt rijden.

En zat stronken, paddenstoelwijzers en andere objecten om op te stappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:35

Bos bij Rhenen/Amerongen zijn geen hekjes of wildroosters. Ik rij er regelmatig, het is mooi afwisselend bos en lekker heuvelachtig en bijna in onze achtertuin. Bij Amerongen is het Berghuis, daar kunnen jij en je paard pauzeren onder genot van een hapje/drankje. Je kan je auto plus trailer parkeren bij Prattenburgh (te bereiken via Veenendaal), of in Elst (Utrecht) bij rijvereniging de Plantage op de parkeerplaats. Je kan ook parkeren bij Kwintelooijen, dan rijd je eerst een rondje om Kwintelooijen (grote zandafgraving, mooi uitzicht over de Gelderse Vallei), steek je de doorgaande weg richting Elst over en vanaf daar kun je ook het bos van de Utrechtse Heuvelrug in.

Edit: En als je op de Veluwe zonder hekjes wilt rijden is het bos rondom Lunteren ook een aanrader.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:51

SusanH schreef:
Edit: En als je op de Veluwe zonder hekjes wilt rijden is het bos rondom Lunteren ook een aanrader.

Is een leuk bos, maar dan moet je wel even wachten tot het dazenseizoen over is. In het najaar inderdaad goed te doen.
Hetzelfde geldt trouwens voor het Edese bos aan de westkant van de Apeldoornseweg, geen hekken, wel een leuk bos en je kunt parkeren bij Amadeus (parkeerplaats is grint).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:37

Ze gaat ook in het najaar rijden, toch (zie OP)? Idd, nu wil je er echt niet komen met je paard.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:07

Nee hoor, ik ga nu nog niet het bos in. SusanH: ik had je nog een pb gestuurd....

Bedankt voor alle tips, ik schrijf ze in mijn boekje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:15

Heb geen pb gezien??

Edit: heb jou een pb'tje gestuurd.