Op het strand rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Op het strand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:21

Kon er zo snel geen bestaand topic over vinden, dus open ik er zelf eentje.

Deze zomer neem ik mijn IJslander mee naar het strand voor een weekje! Maar ik heb op wat groepsritten na nooit echt op het strand gereden. Daarom probeer ik me er een beetje in te verdiepen, maar nu ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van bokkers die wel vaker op het strand rijden.
Dus wat zijn de do's en de don'ts? Draven/galopperen op het 'harde' zand bij het water of juist verderop door het zachte zand, bijvoorbeeld?
Sowieso verlaat m'n cap natuurlijk geen moment mijn hoofd en passen we op voor eventuele strand-die-hards die in de vroege ochtend dat ik het strand op mag al op hun bedje liggen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:33

Tja, je verstand erbij houden.

In de zomer niet overal toegestaan ten allen tijde het strand op te gaan met paarden.
En hier en daar vergunning nodig, die je moet kopen.

Wandelaars etc. stapvoets passeren en niet ondersteboven jakkeren.
Andere ruiters ook in stap passeren of in drafje (afh. van de omstandigheden, aanpassen)

stappen/draven/galoperen doen wij eigenlijk altijd op het harde.
stappen en draven ook in het water, maar alleen in helder water.
Op de heenweg kan je verkennen.
Let op donkere stukken, anders golvende golfjes, blijf uit de buurt van strekdammen,
pas op voor de in het water staande palen, let op op het strand, daar zie je vaak al geulen, die lopen door in de zee.

Het is niet verstandig, maar als je wilt galoperen in het water eerst dat stuk verkennen.

Als je paard er echt van tussen naait op het strand, kan je hem het mulle in sturen op een volte of zo.

Handigste is om zeker de 1e x ervaren strandpaard mee te nemen.
Sommige paarden, kunnen namelijk ineens heeeeeeel hard als ze zo'n grote open vlakte zien.

Zoutwater is bijzonder slecht voor je zadel, zorg dat deze VOOR je gaat rijden netjes behandeld is.
En na het rijden uiteraard.
Spoel al je spullen na het rijden goed af.
Been bescherming als je de zee in gaat en op het zand is vaak niet handig
(wordt zwaar door het water en het zand gaat er tussen zitten. klittebanden gaan vaak los (tapen).
bandages, zeer onhandig, rekken vaak uit als ze nat worden en zakken af.)

telefoon mee, als je wel de zee in gaat, niet vergeten dat je die op zak had :D .
Aan je zadel en hoofdstel je tel nr en van iemand die weet waar je uithangt, mocht je onderweg je paard kwijtraken.
Zelfde geld voor jezelf, neem je gegevens mee.

Verder deugdelijke ruiterkleding (schoeisel) en cap.
Zonnebrand opsmeren!

Kan je paard wel of niet tegen vliegers en loslopende honden?
Die ga je vermoedelijk wel tegen komen.
Heb je zadeltasje? hoevenkrabber of zakmes mee en wat te drinken.

Verder, vooral niet vergeten te genieten.
Maak er geen jakker partij van, ook op het strand, eerst netjes instappen, dan rustig drafje..
Steviger drafje, normaal galopje... etc.. Jij hebt een ijslander, dus je zult zijn gangen ook wel uit willen testen. ;) .
Als hij dat allemaal braaf doet, rengalopje is ook erg leuk, niet alle paarden snappen dat de 1e x op het strand.
Doe dit alles met beleid, stukje is leuk, maar daarna wel netjes je paard op adem laten komen.

Veel plezier! Strandritten zijn heerlijk! Duinritten ook.
Weet niet waar je naar toe gaat?

Denise

Re: Op het strand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:41

Dankjewel Sjolvir voor je uitgebreide antwoord!
Honden kijk ze niet van op, vliegers zal ze even aan moeten wennen.
Zodra ik aankom ga ik op zoek naar iemand om mee te gaan mijn eerste keer, of misschien kan ik mee met een groepsrit van de manege daar.
Ben niet zo'n fan van rengalopjes, zeker niet als je de controle verliest, dus ik zal het zeker voorzichtig en rustig aan doen.
En waar ik ga (Ouddorp) is het om bepaalde tijden toegestaan om er te komen met je paard, wordt lekker vroeg opstaan :D

frankiej

Re: Op het strand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:36

kijk ook uit voor stukjes drijfzand. die zijn heel verraderlijk en een struikelpartij is dan zo gemaakt