Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ibbel schreef:IK zou echt die 45 km in twee dagen plannen. Zo te lezen zijn noch jij noch je paard hier voor getraind. 45 km is in NL een korte klasse II afstand, niet iets waar je mee begint. Ook als je half stapt en half draaft ben je nóg 5-6 uur bezig. Dat zijn jullie niet gewend, met je buitenritten van 1,5 uur...
Duhelo schreef:45 km moet voor een beetje paard toch geen onoverkomelijke hindernis zijn?
Ibbel schreef:Duhelo schreef:45 km moet voor een beetje paard toch geen onoverkomelijke hindernis zijn?
Nee, onoverkomelijk is het niet. De Russen die in de tweede wereldoorlog hele stoerijen paarden midden in de winter uit Polen jatten en naar de Oekraine transporteerden deden ook niet moeilijk. Die hadden dagmarsen van dezelfde lengte. Er overleed maar 20% of zo. En dat waren Arabieren, geen zware trekpaarden.
Maar zo goed als ongetraind is het een zware opgaaf, zeker als je er, inclusief pauzes, tegen de 10 uur over doet, waarin je paard níet genoeg kan eten en níet genoeg kan rusten. Of je moet een pauze van 4 uur kunnen inlassen.
Wil je het leuk houden voor jezelf en je paard, of niet?

Duhelo schreef:[maar ik denk dan, als ze 36 km met constant hoog tempo draf aankan, en bij thuiskomst nog actief en alert is, dan moet ze rond de 40-45 km in een rustig tempo ook wel aankunnen?
Ibbel schreef:Duhelo schreef:[maar ik denk dan, als ze 36 km met constant hoog tempo draf aankan, en bij thuiskomst nog actief en alert is, dan moet ze rond de 40-45 km in een rustig tempo ook wel aankunnen?
Nu zeg je iets heel anders. Ik kan 36 km op tempo niet rijmen met buitenritjes van anderhalf uur.
Als jouw paard 36 km op tempo aankan, kan-ie ook 45 km op tempo aan, en dan moet je niet gaan klooien met 45 km stappen. Doe je jezelf en je paard óók geen lol mee.

Duhelo schreef:de paarden overnachten bij iemand die een 50 tal paarden en fokmerries staan hebben.
ze hebben aparte boxen, en weides, maar voor alle zekerheid vragen ze om alle bezoekerspaarden, twee weken voordien te ontwormen.
paard heeft in het begin dat ik ze reed eens een koetsentocht van 36 km mee gereden (constant in een fikse draf met 2 dravers)
daar had ze totaal geen moeite mee, ook al had ze dan stukken minder conditie dan nu.
nu rijden we wekelijks buitenritten van 1.5 uur, met vooral draf en lange stukken galop...
) 
Citaat:en we al zeker geen tijdsdruk hebben
Silence schreef:Citaat:en we al zeker geen tijdsdruk hebben
Als ik jullie plannen zo lees, dan rijden jullie wel degelijk onder tijdsdruk.
Jullie rijden een behoorlijke afstand die vrijwel enkel stappend al zo'n 9 uur in beslag neemt.
Dan mag er helemaal niks mis gaan onderweg.
Daarnaast heb je het over meerdere pauze's waaronder een grote pauze van 2 uur.
Dan zit je dus al op zo'n 13 uur dat je onderweg bent.
Lijkt me toch een aardige tijdsdruk achter zitten.
Ik denk echt dat je dit anders aan moet pakken.

)