Waarom doet ze dit nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Waarom doet ze dit nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:39

Als Lucky bang is van iets, dan slaat ze niet op de vlucht, dan loopt ze achteruit de berm in, tot we bijna de sloot in donderen en ik er maar gauw vanaf spring voordat we liggen:-)
Het rare is dat je normaal wel een bepaalde richting in kan sturen als een paard bang is voor iets, uiteindelijk kiezen ze juist vaak het hazepad, maar in Lucky's geval doet ze aan kamekazi of zo, ze lijkt wel echt de sloot in te willen.
Herkent iemand dit? En wat zou daar nou achter zitten? Dat ik er uiteindelijk afspring, is echt pas op het allerlaatste moment, want ik heb niet zo;n zin om samen in het kroos te zwemmen. Voorwaarts krijg ik ze absoluut niet meer. Soms zou je juist willen dat ze zich omdraait als een waar vluchtdier en er kataklop vandoor zou gaan, maar dat doet die muts dus niet! Vreemd he?
We zitten nog in de kennismakingsfase, dus ik moet nog erg wennen aan haar eigenaardigheden.

Jinthe1

Re: Waarom doet ze dit nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:43

Ik heb ook een tijdje een paard gereden wat dat deed. De oplossing was bij mij 'in de achteruit langs dat enge ding af en gewoon even achterwaarts blijven gaan'.
Dus ik zette het paard bewust achterwaarts en na een aantal keer liep hij er ook weer voorwaarts langs.
Maar goed, niet ieder paard is hetzelfde en ik weet niet of dit bij jou paardje zou helpen.
Want wat doet ze als je echt boos verteld dat ze toch door moet?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:47

Mijn fjord heeft dit een maand geleden tijdens ene buitenrit in ene ook gedaan... Op de dijk, en dan ging hij zo; hup in zijn achteruit, sprong er op het laatste moment ook maar af, lag er namelijk liever niet onder... Heb niet ontdekt wat het was, nog geen tijd gehad om nog een buitenrit te maken... geen idee waar het vandaan komt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:54

RT-P >> OPG

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:55

Elles schreef:
RT-P >> OPG

wat betekend dit toch telkens?? Ik zie dat wel vaker ergens staan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:29

Dat betekend dat je topic is verplaatst naar omgang en paardrngedrag.

Bij het paard van mijn vriendin helpt het als ik haar op zo'n moment in draf zet, dan kan ze ook mjnder makkelijk achteruit.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:50

Ik begrijp dat ze stopt met achteruitgaan als je eraf springt?

Ik denk dat ze je wil laten schrikken of van je apprepox brengen. Alhoewel je zou zeggen dat ze daar geen "tijd" in een angst situatie.

Die van mij is er nl. heel goed in om achterwaarst naar mensen te gaan die op het strand liggen. Maar dit is meer uit woede omdat ze dan niet mag crossen en het haar niet lukt ervan door te gaan. Dus probeerd ze me van mijn stuk te brengen door dit soort acties :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:58

jes_sira schreef:
Ik begrijp dat ze stopt met achteruitgaan als je eraf springt?

Ik denk dat ze je wil laten schrikken of van je apprepox brengen. Alhoewel je zou zeggen dat ze daar geen "tijd" in een angst situatie.

Die van mij is er nl. heel goed in om achterwaarst naar mensen te gaan die op het strand liggen. Maar dit is meer uit woede omdat ze dan niet mag crossen en het haar niet lukt ervan door te gaan. Dus probeerd ze me van mijn stuk te brengen door dit soort acties :+

Neee ze stopt helemaal niet! ik moet ze echt naar voren trekken als ik eraf gesprongen ben, anders ligt ZIJ alsnog in de sloot!

Ik geloof niet dat ze mij wil laten schrikken, ze is op zo;n moment echt zelf heel bang (in dit geval van een enorme boomstronk in een weiland)

Ik draf brengen is helemaal geen optie, ik krijg ze niet eens voorwaarts, laat staan in draf!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:01

Zweepje mee?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:02

misschien kun je proberen haar om te draaien als ze in de achteruit gaat, dus dat ze de sloot ziet..

lastig probleem wel, ik heb het met mn vorige paardje ook wel eens gehad. uiteindelijk stopte die wel toen hij de grond onder zn achterhoeven weg voelde glijden, maar erg leuk is het natuurlijk niet.

het achterwaarts erlangs gaan heeft bij mij toen ook wel geholpen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:20

juval schreef:
misschien kun je proberen haar om te draaien als ze in de achteruit gaat, dus dat ze de sloot ziet..

lastig probleem wel, ik heb het met mn vorige paardje ook wel eens gehad. uiteindelijk stopte die wel toen hij de grond onder zn achterhoeven weg voelde glijden, maar erg leuk is het natuurlijk niet.

het achterwaarts erlangs gaan heeft bij mij toen ook wel geholpen.

Waar ik op reed was niet onder de indruk en heb regelmatig in de sloot gestaan (overigens met mij er nog op :D )
Dacht ook dat ie daar wel van zou schrikken maar niet dus..... en zie dan je paard er maar weer uit te krijgen :( Was redelijk diep en stond tot zijn middel erin.
Was zo'n gedoe dat ik er iets op moest vinden. Zweep was hij niet van onder de indruk en andere paarden ook niet. Hij ging als enige achteruit :P
Toen ervoor gekozen om voortaan zelf op tijd achterwaartst te gaan. Dat bleek de oplossing :D
Na een aantal keer wat het over en ging het voorwaarts ook!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 13:19

O een zweep hoef ik hier niet mee te nemen, zowieso heb ik niks met dat ding, en bovendien, een angstig paard een paar tikken geven is absoluut niet de aanpak die ik prefereer maar goed. Ik heb idd geprobeerd om haar om te draaien, maar gek genoeg draait ze dan nog sneller richting de sloot?
Wellicht als ik haar wat beter ken, dat ik het moment dat ik het aan voel komen, haar achteruit kan drijven. Maar ja, ik wil dan toch nog steeds lángs het 'gevaar'. Zo dwars ben ik nog wel haha

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:22

Ik had dat ook
ik ging altijd samen met mijn zusje en haar paard naa rhet bos toe.
ik voor op , maar zodra wat op brede paden kwamen ging het mis.
ik stapte dan altijd af en liep 3 meter dan ging het weer.
maar ander lagen we ook altijd in de sloot of berm :o

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:25

Natuurlijk moet je nog gewoon langs het gevaar af! Dat deed ik ook hoor maar dan wel achteruit ;-)
En een bang paard slaan heeft inderdaad geen zin maar soms hebben ze net een kleine aanmoediging nodig.
Ik weet ook niet hoe je dit opgelost krijgt.
Wellicht als jullie elkaar beter kennen en het vertrouwen wederzijds is!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:17

OPG >> BRT
Naar aanleiding van een tip ;)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:29

[quote="Brendaaaa"]
Hebben wij ook gehad, je moet veel drijven, en een zweepje meenemen. :9

Wel heel lastig, maar je moet trainen met je paard, laten zien dat JIJ de baas bent.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:36

Eens gewoon aan de hand gaan wandelen? Ik doe dat nu veel met mijn paardje, en weet perfect waar ze bang van is :p Als je ernaast staat dan kan ze je 'vinden' en zien hoe jij reageert op het 'enge' ding! Dan heeft ze er meer vertrouwen in. Als ik begin met buitenrijden en er komt een kwad/crossmotor/trein ofzo af ga ik er in het begin nog veeeel af stappen :p Liever 20 keer teveel afgestapt dan 1x te weinig, anders raak ik zelf het vertrouwen kwijt in haar als ze er vandoor zou gaan (of achteruit in de beek springen:p)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:07

Een zweepje is toch wel heel handig, hoor..
Zelfs als je paard oprecht bang is, jij moet toch uiteindelijk je paard zover krijgen dat ze het gewoon niet eng vind, als je regelmatig met een zweepje rijd en dat ook wel eens gebruikt onder het rijden (dus niet alleen op het moment dat ze iets eng vind)
Dan maak je de situatie normaler door een tikje te geven op een manier van , joh doe even gewoon,

Je paard is namelijk nooit immens bang als ze achteruit lopen, dan rennen ze namelijk weg, vluchtdieren doen niet langzaam weglopen als ze écht heeel erg bang zijn.. Een tikje kan de situatie echt oplossen.

luckyvali88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:22

zweep?
anders afstappen en aan de hand ersaan wennen! werkt bij mijn paarden ook!
Als je afstapt en aan de hand met hem gaat lopen moet het paard aan de buitenkant lopen, anders, als het paard dan schrikt spring hij op je!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:27

Ik weet niet, afstappen is ook wel succes, iig voor mijn merrie. werd alleen maar erger.
Laatst vroeg ook iemand dat, ik denk dat je haar in de bak goed aan de hulpen moet zetten: ho is ho, wegstappen als JIJ dat wilt en niet accepteren dat ze dan achteruit gaat.
Iemand mee laten fietsen met een longeerzweep las ik, ook in dat topic, misschien ook een idee?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:35

luckyvali88 schreef:
zweep?
anders afstappen en aan de hand ersaan wennen! werkt bij mijn paarden ook!
Als je afstapt en aan de hand met hem gaat lopen moet het paard aan de buitenkant lopen, anders, als het paard dan schrikt spring hij op je!

Afstappen is een korte termijn oplossing. Natuurlijk ken ik heb paard niet dus ik kan niet echt beoordelen waarom hij/zij zo doet, maar ik weet wel dat gedrag zoals achteruit lopen meerdere redenen kan hebben, en de uiteindelijke oplossing is voorwaarts gaan. Een dier dat echt doodsangsten uitstaat zal niet naar je luisteren, maar elk niveau daaronder kan dat wel.
Of het nou is dat je paard niet naar je luisterd omdat het je voor de gek houdt, wel degelijk bang is of achteruitlopen gewoon leuk vind, je wil dat hij naar jou luisterd en jou vertrouwd dat hij er gewoon langs kan lopen.
Het is een kwestie van het 1 keer voor elkaar krijgen, want als er dan ook daadwerkelijk niets vreemds gebeurd zodra je paard er eenmaal langsloopt dan gaat hij je ook meer vertrouwen.

Een tikje met de zweep kan dan heel veel goeds doen, en iedereen met gezond verstand begrijpt dan dat ik niet bedoel dat je je paard in elkaar moet rammen om hem voorwaards te krijgen.

Als je grondwerk doet, doe je grondwerk, als je rijd, ben je aan het rijden, dan stap je alleen af als jij dat wilt en niet omdat je paard het je afdwingt (uitzonderingen altijd daargelaten)