trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:10

hey allemaal,

sorry als hier al een topic over is

ik & een vriendin van mij willen volgend jaar (waarschijnlijk in mei) een trektocht gaan maken.
we willen met z'n tweeën gaan, dus niet met zo'n georganiseerde trektocht.
wie heeft hier ervaring mee? hoelang van tevoren moet je beginnen met 'oefenen voor de trektocht'? en hoe kun je je paard het beste conditie op laten bouwen?

verdere tips over trektochten zijn altijd welkom! ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:42

Rij je nu ook regelmatig buitenritten? In welke omgeving wil je die trektocht gaan maken? Hoe lang wil je wegblijven?
Wil je de bagage op je paard meenemen of na laten brengen? Wat voor onderdak heb je in gedachten, campings (=tentje mee) of Bed & Breakfast (om maar 2 mogelijkheden te noemen)? Wat voor budget wil je er voor uittrekken?

Als je bagage te paard wil meenemen is het verstandig om een paar keer vantevoren met bepakking te gaan rijden. Dat is voor een deel om zelf wat handigheid ermee te krijgen, maar ook om fouten tijdig te ontdekken en het paard te laten wennen aan die extra spullen aan zijn lijf.

Bekende beginnersfout is om te lange afstanden te plannen. Hou het simpel, begin met een dagafstand van hemelsbreed een kilometer of 10, dan heb je ruimte voor een keer fout rijden en ook om een extra toeristisch lusje eraan te plakken als het goed gaat. Voordeel van kleinere afstanden is dat als het weer tegen zit (bloedheet of stortregen) je dus niet verplicht bent om forse afstanden te rijden.

Als je je afstanden wat korter houdt, hoef je niet heel veel extra te trainen voor een trektocht, een paard dat gewoon regelmatig een paar keer per week gereden wordt kan dit best aan. Als je echter een week lang elke dag 30 km wil gaan doen, zul je fors moeten trainen, dat is namelijk behoorlijk pittig.

_Noor

Re: trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:47

Je kunt bij een vvv op de Veluwe ook de informatiemap van de Veluwetrail opvragen. Daar staan, behalve routes, ook veel logeeradressen in. Je hoeft natuurlijk niet de hele route te rijden.

Verder sluit ik me aan bij de tips van Waratje.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:06

bedankt voor jullie reacties!

ik rijdt nu idd regelmatig buiten, ik wil de trektocht in gelderland (in de buurt van de veluwe) gaan maken, en ik wil 3 dagen wegblijven.
ik had een bed & breakfast in gedachten. mijn bagage wil ik meenemen te paard :D

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:14

Wij gaan vrijdag een trektocht maken in Drenthe! Ik neem een paardje mee en twee vriendinnen die huren een paard. Wij hebben op die camping waar zij een paard huren een bagageservice gehuurd. Dat houd in dat je een caravan huurt en die word om de dag verplaats van camping naar camping. We hebben het nu twee jaar gedaan daar alleen dan met de huifkar. Het is echt aan te raden. Dit jaar voor het eerst een ongeorganiseerde trektocht te paard. Echt heel veel zin in! Ik zal laten weten hoe het is geweest! Als je adressen wilt hebben hoor ik het wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:31

p_a schreef:
bedankt voor jullie reacties!

ik rijdt nu idd regelmatig buiten, ik wil de trektocht in gelderland (in de buurt van de veluwe) gaan maken, en ik wil 3 dagen wegblijven.
ik had een bed & breakfast in gedachten. mijn bagage wil ik meenemen te paard :D

Goed plan voor een eerste keer om het tot 3 dagen te beperken. Veluwe biedt veel mogelijkheden. In onze regio kun je heel aardig rondtuffen, adresjes genoeg beschikbaar in Otterlo, Hoenderloo, Kootwijk (e.o) en Harskamp om maar een paar plaatsen te noemen waar wij ook wel heengaan. ;)
Met 3 dagen B&B hoef je ook niet zoveel bagage mee te nemen, tent, slaapzak en kookspul neemt toch de nodige ruimte (en gewicht!) in. Nu kun je volstaan met een setje schone kleren, teenslippers (erg prettig om je tenen te luchten :P ) en wat toiletspullen voor jezelf, voor je paard een borstel, hoevenkrabber, halster en (lang) halstertouw. Nou vooruit, een klein ehbo-setje kan ook handig zijn ;)

Heb je al ervaring met kaartlezen?

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:43

uhm.. nee dat niet zo :o
daar zal ik maar eens mee gaan oefenen..

hoe kom je trouwens aan wat adressen waar je kunt overnachten?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:21

Even googlen! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:34

p_a schreef:
uhm.. nee dat niet zo :o
daar zal ik maar eens mee gaan oefenen..

hoe kom je trouwens aan wat adressen waar je kunt overnachten?

Oefenen met kaartlezen is zeker verstandig en als je er niet heel goed in bent, hou dan simpele (en korte) routes aan om te rijden.
Adressen vind je overal en nergens, advertenties in bladen (m.n. in de VrijRuiter, maar ook wel in Bit, Paard en Spul of LandLeven), bij de FAQ hier bij BRT staan diverse mogelijkheden waaronder Stichting Hippisch Toerisme, VVV-sites geven ook mogelijkheden.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:50

okee.. bedankt voor jullie reacties! *D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:31

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:34

bedankt voor je reactie, aan die eerste site heb ik zeker wel wat! ;)