wat nou als ze het eng vind ? hoe kan ik haar leren wennen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kryptonite

wat nou als ze het eng vind ? hoe kan ik haar leren wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:59

ik was dus van plan samen met mijn zus naar
de strandrit in callantsoog 30 oktober te gaan
en ik ben nu al aan het oefenen .
wat nou als ik daar eenmaal ben dat ze dan schrikt
of het eng vind . hoe kan ik haar leren wennen
aan andere paarden die mischien wel een beetje druk
in hun hoofd zijn of dicht op haar lopen ?
of als ze bang is voor zee water dat aanspoelt ? ?
ze is verder super lief en aan alles gewend
maar ze is nog nooit op een strand geweest
met meer dan 220 ruiters en friesen
wat nu hebben jullie tips/ervaringen etc ?

please leave a comment

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:59

Strandritten oefenen doe je op het strand; da's een open deur, maar ik zou niet weten hoe je dit goed kunt nabootsen. Kunnen jullie voor die grote strandrit niet al vast een keertje naar het strand met de paarden, zodat ze dit al een keer gedaan hebben?
Ik zou in ieder geval oefenen door veel buiten te rijden; liefst in een (grote) groep, omdat je dat straks ook moet. Misschien kunnen jullie een keertje ergens anders meedoen aan een wat kleinere georganiseerde rit?
Als er bij je in de buurt water is (een vijver o.i.d.) kun je daar oefenen met het water ingaan. Omgaan met obstakels zoals parasols en strandballen kun je natuurlijk heel goed oefenen in de ban of wei.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:03

Ik zou vooraf inderdaad een keer (of meer keren) naar het strand gaan om daar eerst rustig aan te wennen. Het lijkt me met zo'n grote groep erbij niet handig om dan pas kennis te maken met het verschijnsel strand.
Inderdaad kun je thuis al oefenen in de bak met parasols, ballen en wapperende vlaggetjes, maar het strand met de zee is niet na te bootsen, de branding is toch echt een ander soort water dan een sloot of vijver.

Als je naar het strand gaat, neem dan rustig de tijd om de paarden te laten kijken en snuffelen, wandel eventueel zelfs naast je paard, dan kun je kijken of ze water in durft achter jou aan. Dingen als rengalop langs het strand is niet iets dat je de eerste keer moet doen, leer ze eerst dat het strand gezellig is, dat de branding ze niet opeet, maar dat water om de pootjes best lekker is.