buitenrit met groep met je eigen onervaren paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AtSeven

buitenrit met groep met je eigen onervaren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:36

Ik wil graag met mijn 5 jarige paard een buitenrit maken maar met goede begeleiding. Is er een manege in ZH of Utrecht waar je met een groep mee mag rijden buiten? Uiteraard niet gelijk scheuren de eerste keer maar lekker stappen en draven. Ik durf niet alleen met mijn paard op stap en wil echt met iemand of met een groep brave paarden mee. Mijn paard is buiten wedstrijden om, verder nog nooit buiten onze stal geweest.

tamary

Re: buitenrit met groep met je eigen onervaren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:22

Ik zou niet zo snel met een onervaren paard met een groep onbekende paarden willen gaan rijden. Jouw paard is geen deel van de kudde en dat kan bij hem voor onrust zorgen. Is er geen stalgenoot waarmee je samen kan rijden?

En hoeveel ervaring heb jij zelf met buitenrijden? Is het alleen jouw paard waarmee je niet (alleen) naar buiten durft? Of geen enkel paard?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:13

Ik zou de eerste keer eens met z'n tweeën ofzo gaan. Niet gelijk in een grote groep, je weet nooit hoe hij/zij reageert, sommigen vinden het juist veel fijner, anderen weer helemaal niet. Want straks gaat het niet goed en dan heeft de hele groep er 'last' van, moeten ze zich (misschien wel) aanpassen aan jou.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:16

Heb je geen vrienden of kennissen met heel braaf paard waarmee je mee kan?

(zo heb ik met Sjol vele jonkies in haar kielzog gehad en laatst
zelf ernstig misbruik gemaakt van een haflinger op stal met mijn nieuwe zwartje.)

Anders op bokt oproep plaatsen, gezocht brave dodo om je jonge paard met mee te nemen.

Is hij nog nooit op buiten rit geweest, ook niet rondje stal of zo??

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 00:15

Ik sta op een echte dressuurstal, die meiden daar gaan bijna nooit naar buiten met hun paarden. En als ze al een keer naar buiten gaan, dan zijn dit dus ook niet de braafste paarden. Verder ligt de stal aan een drukke weg dus we zijn echt nog nooit verder gekomen dan wedstrijdterreinen waar hij overigens heel braaf is ;)
Maar inderdaad, met een groep is dan ook niet zo'n goed plan, heeft straks iedereen 'last' van mij. Ik ging met mijn vorige paard wel gewoon naar buiten maar dat was een groninger met een zeer koel karakter, toen stond ik ook nog op een stal waar je kleine ritjes buiten kon maken.
Enfin, ik moet dus op zoek naar een brave 'dodo' :D om mee te kunnen rijden de eerste paar keren.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:19

Kan je er niet eerst even naast gaan lopen, zodat hij iig went aan de omgeving? En er dan pas op gaan zitten. Of heb je dat al gedaan? Dit lijkt mij de meest logische manier...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:25

Is het niet handiger om gewoon met een bokker af te spreken met een ervaren buitenrijpaard? Ik zit veel te ver uit de richting, anders was je hier welkom om je jonkie achter mijn ouwe heks te planten. Die sleept alle paarden mee.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 00:54

Anne_GTI schreef:
Is het niet handiger om gewoon met een bokker af te spreken met een ervaren buitenrijpaard? Ik zit veel te ver uit de richting, anders was je hier welkom om je jonkie achter mijn ouwe heks te planten. Die sleept alle paarden mee.

_O- _O- ouwe heks! maar inderdaad jammer dat je dan zo ver weg woont.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:10

xxesxx schreef:
Kan je er niet eerst even naast gaan lopen, zodat hij iig went aan de omgeving? En er dan pas op gaan zitten. Of heb je dat al gedaan? Dit lijkt mij de meest logische manier...

Er naast gaan lopen zou ik al helemaal nooit doen. En zeker niet de eerste keer of bij een jong paard. Dan wennen ze daar meteen aan en kom je er de volgende keer misschien wel eerst niet mee weg. Er naast vind ik zelf altijd nog enger, zit er liever op als er wat gebeurd want als ik er naast sta hou ik er niks aan en erop wel, of iig beter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:12

Zou niet mee gaan met een groep met manegepaarden :\ Dat zijn inderdaad vaste groepen, die zijn gewend aan elkaar. Zoek inderdaad een bokker met een braaf buitenrijpaard en kijk of je kunt aanhaken voor je buitenritje :-)