eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:50

ik zat een beetje bokt te bekijken , en het valt me op dat er best veel mensen zijn die niet normaal gewoon even een relaxede buitenrit met hun maatje kunnen maken! Ikzelf ben er ook 1 van, mijn merrie pakt het van het 1 op het andere moment aan en verandert dan in een monster haha!
Heb echt heeeel lang gedacht : waarom heb ik dat nou weer en kan de rest van de wereld wel normaal met hun paard buitenrijden?? Maar het tegendeel is waar, gelukkig hihi!!!! Geloof dat er van de 10 paarden maar 1 hooguit 2 zijn die echt relaxed zijn buiten !!!
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en vooral oplossingen of alternatieven!!

Ayasha
Blogger

Re: eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:51

Ik denk dat je conclusie fout is. Het punt is dat men op bokt geen topics opent met "mijn paard is zooooo braaf buiten". :+

Anoniem

Re: eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:52

Idd.. Ik denk dat er heel veel paarden gewoon braaf zijn op buiten rit. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de ruiter.. Dat een paard bij mij braaf is betekend dat niet dat mijn zusje er ook een relaxt ritje mee kan maken..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:53

zal ik maar zeggen dan?
mijn paardje is bomproof :j ook al is ze ''nog maar'' 2
nee ik rijd niet op haar voor de mensen die dat mochten denken,
het is gewoon wandelen aan de hand
ik ben het eens met Ayasha

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:54

mijn paardje is superlief buiten, kijkt nergens van op en doet alles voor me... .alleen als we in een groep gaan rijden wordt ze wel sterk en erg enthousiast. Ik probeer dat rijtechnies op te lossen door zelf heel rustig te blijven en niet te gaan trekken.. trekken helpt namelijk niet.. ontspannen vaak wel.
als dat niet lukt dan hang ik er een spannend bitje in, en dat werkt ook.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:56

Ayasha schreef:
Ik denk dat je conclusie fout is. Het punt is dat men op bokt geen topics opent met "mijn paard is zooooo braaf buiten". :+

Dat denk ik ook maar ik ben wel van mening dat mensen vaak te lang wachten om met een paard naar buiten te gaan. Ik zag het op mijn vorige stal ook. Hebben ze het beestje zadelmak op 3 of 4 jarige leeftijd en vervolgens blijven ze een aantal jaren alleen maar in de binnenbak rijden (de buitenbak was al lastig voor een aantal omdat ze van het geluid uit de varkensstal konden schrikken :o )
Vervolgens vinden ze het gek dat diezelfde paardjes uit hun dak gaan als ze opeens met de hele stal bedenken om met z'n allen een bosrit te maken :+
Tja, ik vind het dan niet gek dat sommige paarden of niet te houden zijn, of bokken of omdraaien of wat dan ook.
Dat ligt aan de ruiter maar niet aan het paard!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:57

Popke schreef:
Ayasha schreef:

Dat denk ik ook maar ik ben wel van mening dat mensen vaak te lang wachten om met een paard naar buiten te gaan. Ik zag het op mijn vorige stal ook. Hebben ze het beestje zadelmak op 3 of 4 jarige leeftijd en vervolgens blijven ze een aantal jaren alleen maar in de binnenbak rijden (de buitenbak was al lastig voor een aantal omdat ze van het geluid uit de varkensstal konden schrikken :o )
Vervolgens vinden ze het gek dat diezelfde paardjes uit hun dak gaan als ze opeens met de hele stal bedenken om met z'n allen een bosrit te maken :+
Tja, ik vind het dan niet gek dat sommige paarden of niet te houden zijn, of bokken of omdraaien of wat dan ook.

En dat ben ik volledig met je eens.. Mensen wachten altijd zo lang af met dat soort dingen..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:58

desty schreef:
zal ik maar zeggen dan?
mijn paardje is bomproof :j ook al is ze ''nog maar'' 2
nee ik rijd niet op haar voor de mensen die dat mochten denken,
het is gewoon wandelen aan de hand
ik ben het eens met Ayasha

:j Dat worden de paardjes waar je heerlijk mee naar buiten kan!!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:59

Enkele jaren geleden reed ik soms op het paard van een vriendin buiten dat was heerlijk en ze was echt braaf, enkel op sommige plekken waar ze weet dat ze in galop mocht was ze soms moeilijk te houden. Voor de rest was ze echt superlief.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:59

Daar heb je een goed punt popke.
Toen mijn paard zadelmak was zijn we gelijk buiten gaan rijden.
En nu rijd ik ook meestal buiten.
Hij is redelijk aan alles gewend.. enkel vrachtwagens en tractoren blijft een issue.. maar ook dat is al veel minder.

Ik vind het altijd jammer voor die paarden, die nooit iets anders zien als de wanden van de bak.. en voor de ruiters trouwens ook.. er is toch niets lekkerder als lekker buiten rijden..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:01

Ayasha schreef:

In mijn geval dus niet.
Mijn merrie kan bij het zien van, voor haar onbekende paarden, vreselijk op de vlucht slaan.
Geen rem, geen stuur, compleet aan haar overgeleverd.
Eerste buitenrit was gelijk de laatste :o
Ze staat nu op een stal met 15km ruiterpad en het kriebelt wel weer moet ik zeggen.
Maar na wat ze me heeft leten zien is een buitenrit nog ver buiten bereik

Ik zou graag willen dat het anders was maarja, ik ben nou eenmaal geen held

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:02

Popke schreef:

Die van mij was 9 en daar ben ik de eerste drie jaren niet mee buiten gegaan. ;) Soms moet je gewoon verstandig zijn, als een paard al moeilijk is in de buitenbak moet je het niet gaan zoeken door ook nog buiten te gaan, dan breng je niet enkel jezelf en je paard in gevaar maar ook iedereen die in de buurt is. ;)

alison: ik zeg toch ook niet dat er geen paarden zijn die niet braaf zijn, enkel dat haar conclusie fout is dat er weinig zijn die dat wel zijn

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:04

Ayasha schreef:
alison: ik zeg toch ook niet dat er geen paarden zijn die niet braaf zijn, enkel dat haar conclusie fout is dat er weinig zijn die dat wel zijn

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:04

verkeerd gesnapt :o? :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:07

is naar mijn mening ook niet echt waar,
hoe langer je naar mijn mening dan wacht hoe meer het paardje aan de bak gewend raakt en niet meer van de plaats af durft. (als je zelf ook geen risico durft te wagen om wel een keertje naar buiten te gaan ook al is ie zo heet)
als je nu gelijk begint als het paardje mee kan wandelen aan het halster of rond 3 jarige leeftijd (als het uit de opfok komt) dan zal het imo vele malen makkelijker gaan!
zo heb ik het met mijne ook gedaan, is nu nergens bang voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:08

Daarom denk ik ook Alison. Dat je met een paard van 2 al moet beginnen met bom proof maken. Wandelingen buiten. Wapperende linten enz.

Zelf heb ik een draver. En die worden standaart bom proof gemaakt op jonge leeftijd. En daar heb ik nu nogsteeds iedere dag profijt van. Paard staat lekker rustig te wachten bij zeer grote kruispunten. Waar veel vrachtwagens rijden. En dus moeten stoppen en optrekken.. Ik kan verder amper paarden die dat zo makkelijk doen als die van mij.

Jong geleerd is oud gedaan

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:10

Anoniem schreef:
Daarom denk ik ook Alison. Dat je met een paard van 2 al moet beginnen met bom proof maken. Wandelingen buiten. Wapperende linten enz.

Zelf heb ik een draver. En die worden standaart bom proof gemaakt op jonge leeftijd. En daar heb ik nu nogsteeds iedere dag profijt van. Paard staat lekker rustig te wachten bij zeer grote kruispunten. Waar veel vrachtwagens rijden. En dus moeten stoppen en optrekken.. Ik kan verder amper paarden die dat zo makkelijk doen als die van mij.

Jong geleerd is oud gedaan

:j volledig mee eens

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:11

Mijn ene pony (Melody) is ook niet te houden in het bos. En dan ga ik regelmatig naar het duin toe. Zeker 1x in de week en vaak toch wel 2-3 keer. Maar rustiger word ze niet. Op de weg is ze hartstikke braaf. Kan heerlijk rustig rondje stappen.

Met Zafier ben ik 1x naar het bos geweest. Harstikke braaf ondanks dat hij het wel moeilijk vond om in het hoefslagje te blijven die veel bochtjes etc. maken. En hij vond de hooglanders en schapen eng.
Maar dat gaat nu over de weg heel goed. Ga ook zoiezo 1x per training over de weg en vaak 2x dus dan raken ze snel gewend.
Bij de fokker konden ze niet over de weg heen helaas.

Valentijn ben ik ook af en toe over de weg aan het wandelen en dat doet hij erg braaf.

Amor is ook wel braaf al wil hij er wel eens vandoor gaan. Ze zeggen hier op stal dat hij de braafste is maar dat is zeker niet waar... Hij is heel eigenwijs en je moet ook echt streng en duidelijk zijn wat jij wil.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:11

hoe zou jij het dan doen met een 12 jarige die altijd al vluchtgedrag heeft gehad?
Ook bij de vorige eigenaar en die heeft haar altijd mee naar buiten gehad, ook heeft ze voor de kar gelopen.
Ik ben al aan de hand stukjes aan het lopen met haar.
Het gaat goed zolang ze zich achter mij kan verschuilen.
Maar als ik er op zit word het een ander verhaal
Ik zou best wat goede tips kunnen gebruiken ;)

verkeer doet haar niets, zolang de auto`s maar niet stil staan :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:15

Ik denk wel dat als je op een stal staat waar geen binnenbak is je makkelijker buitenritten gaat maken dan als er een veilige, stevig omheide, overdekte bak is. Op dergelijke stallen hebben sommigen al moeite met rijden in een buitenbak, omdat hun paard dan kijkerig is. Dat je dat oplost door gewoon vaker die buitenbak te gebruiken komt niet bij iedereen op. En op een paard dat gewend is in de veilige binnenbak te lopen en nooit in een buitenbak gereden word plotseling een buitenrit te gaan maken lijkt mij geen slim plan.

Het valt mij hier in de buurt wel heel erg op dat ik op buitenrit zelden tot nooit mensen tegen kom van stallen waar ze een binnenbak hebben. Al die mensen die geen binnenbak hebben kom ik regelmatig tegen.

En dan heb je nog het slag dat gewoon ronduit levensgevaarlijk is buiten. Of dat door joligheid komt of angst maakt dan weinig uit. Sommige paarden zijn letterlijk van alles bang, anderen worden zo vrolijk dat ze praktisch niet te houden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:15

alison_belle schreef:
hoe zou jij het dan doen met een 12 jarige die altijd al vluchtgedrag heeft gehad?
Ook bij de vorige eigenaar en die heeft haar altijd mee naar buiten gehad, ook heeft ze voor de kar gelopen.
Ik ben al aan de hand stukjes aan het lopen met haar.
Het gaat goed zolang ze zich achter mij kan verschuilen.
Maar als ik er op zit word het een ander verhaal
Ik zou best wat goede tips kunnen gebruiken ;)

verkeer doet haar niets, zolang de auto`s maar niet stil staan :+

Ik zou het proberen met een ander paard. Die wel rustig blijft. In het begin er achter. En als dat goed gaat. Voorop. Daarna steeds meer afstand nemen. En af en toe een ander pad in slaan. En dan op een ander punt weer bij elkaar komen. En uit eindelijk het er toch weer op wagen om alleen te gaan.
Ieder paard is het te leren om alleen naar buiten te gaan. Al word het natuurlijk lastiger als ze al wat ouder zijn. Maar met veel geduld is het wel te leren..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:16

ander paard mee nemen? haar laten kijken als ze niet meer vooruit wil? zodat ze kan zien waar ze loopt en wat er gebeurt,
iig niet pushen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:18

Ik denk dat het gewoon komt omdat er te veel betutteld word. Paardlief altijd in een binnenbak, buitenbak is dan al een heel avontuur voor die beesten.
Zelf rijd ik altijd buiten, weer of geen weer. Is de bak te nat of heeft het gesneeuwd/gevroren dan ga ik op buitenrit. Jammer dat het hartje winter is, ze hebben maar normaal te doen. En met zo'n instelling van de ruiter doen ze dat ook.
Buitenrit moet gewoon de normaalste zaak van de wereld zijn, mensen die gaan lopen tutten/stilstaan/omdraaien/afstappen als er nog niks aan de hand is maken het alleen maar spannender voor het paard, ze bevestigen dat er iets aan de hand is.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:19

ik heb dus hetzelfde probleem..ik heb een 5 jarige gribaldi merrie. eentje met een koppie erop en lekker karakter haha.
nu is ze aan de hand heel braaf alleen als je erop zit gat ze graag staken en omdraaien en sreigeren als ze ergens niet heen of langs wil! stap je af niets aande hand loopt ze zo mee, maarrja. nu wordt er volgende week zondeg vanuit stal een buitenpicknick georganiseerd, maar ik durf dus niet!zoiezo omdat wij langs boerenwegen moeten wij zitten 20 min van het bos af! mijn bijrijdster is 2 keer met haar naar buiten gewesst(wel met slof erom) en dat is eigenlijk best heel goed gegaan, maar ik ben gewoon zo onzeker! vooral vanwege het karakter van mijn gribusje! wat moet ik doen? get over it en gaan..of toch niet?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:19

is daar nou geen leuke poll van te maken ? Ben best nieuwsgierig....kan een meerderheid of minderheid van bokt rustig een buitenrit maken ?