Vorig jaar zomer heeft hij mij gigantisch uitgeprobeerd, als ik op buitenrit ging voor de stal gaan bokken en dat soort dingen. Ik ben toen zo stom geweest om toe te geven: "Ach, dan ga ik wel niet op buitenrit." De eigenaresse van Wesly heeft mij toen geholpen, dit is toen allemaal overgegaan, zo af en toe probeert hij er nog eens onderuit te komen, maar als ik streng blijf geeft hij na 5 minuutjes over.
Maar vandaag was toch wel de druppel..
Sinds een tijdje rijd ik hem alleen, normaal verzorgde ik hem samen met nog iemand en werd hij 6 dagen in de week gereden, aangezien ik het met school wil blijven combineren, rij ik hem maar 3/4x in de week en longeer hem 1x in de week (Ik heb nu vakantie, dus rij ik hem vanaf deze week elke dag).
Hij is hierdoor al een stuk frisser geworden, wat opzich helemaal niet erg is, maar buiten is hij niet meer te houden! Hij is voor alles bang en stelt zich eigenlijk gigantisch aan. Vandaag heb ik 3x moeten afstappen en een stuk moeten lopen, omdat hij aan het nukken was op de weg en er auto's aankwamen, dus moest ik hem maar weer laten winnen en een stuk lopen...
Vandaag had ik ook nog een slof meegepakt, dit had geen enkel effect, hij haalt dan iets in z'n hoofd en je krijgt het er toch niet meer uit, hij moet zijn zin hebben.
Zo gauw ik met hem ga wandelen of ben met meerdere paarden, is hij zo mak als een lammetje...
Achteraf lach ik wel om zijn domme gedrag, maar op dat moment is het gewoon erg vervelend..
Weten jullie misschien een oplossing?
misschien kun je iemand mee laten gaan op de fiets die een zweep mee neemt? en als hij gaat klooien en hij wil echt niet naar jou luisteren dat diegene hem een tik met de zweep geeft?? 

gisteren gedaan met een paard wat gevaarlijk genoemt werd) bent, je gaat gewoon lekker rijden, er is niks speciaals aan.