Veeroosters wel of niet verboden voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krijntol

Veeroosters wel of niet verboden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:38

Gisteren is er vlak bij ons een paard met zijn 2 achterbenen bekneld geraakt tussen de spijlen van een veerooster. Dit paard heeft het er zonder ernstige verwondingen afgebracht.
Er zijn meerdere berichten over het gebruik van veeroosters maar nergens staat nu precies of deze voor paarden "VERBODEN TE BETREDEN" zijn.
Wie kan hier uitsluitsel over geven?
Aub geen reacties over hoe stom of hoe zielig dit is, ik wil graag alleen feiten.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:41

Ik heb hier geen idee van, ik ging er altijd met een shet overheen, die hoeven waren toch te groot om er tussen te komen...

Maar bij ons liggen er altijd rubberen matjes naast, dan moet je wel ff afstappen maar je kan er overheen..
Volgens mij staat er nergens dat je er niet overheen mag..

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:41

het ligt eraan of het op de openbare weg is of een eigen weg van een boer ofzo denk ik.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:42

Bij ons in de buurt is ook een weg met wat veeroosters. Daar staat vooraan de weg een heel duidelijk verkeersbord: Verboden voor paarden met daaronder een klein bordje 'veerooster'.
Ookal stond dat bord er niet, geen haar op mijn hoofd die zou bedenken om er toch over te gaan, precies om de situatie die jij beschrijft te voorkomen.

Zoefff

Re: Veeroosters wel of niet verboden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:43

bij ons in het bos zitten er naast de veeroosters hekjes waar je doorheen kan met oa paard, hond etc. of het wel of niet mag weet ik niet. Ik ken geen wegen waar je alleen dmv een veerooster kan komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:45

Ik ken mensen die er gewoon overheen gaan, maar ik durf dat niet. Geen idee of het uberhaupt mag.

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:47

Bij ons in het bos vind je ook veeroosters, maar hier langs staat ook een hek, wij gaan er zelf eigenlijk nooit overheen omdat wij zulke dingen niet mee willen maken met onze paarden..

Er staan verder geen borden bij dat het verboden is of iets dergelijks, alleen dat er een veerooster zit, dus ik zou het niet weten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:20

een paard is ook vee ;)

een veerooster is er voor om vee tegen te houden, dus ook paarden.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:27

EmptyWords schreef:
een paard is ook vee ;)

bij ons in het bos is het om het 'wilde' vee in bepaalde gebieden te houden en daar vallen de paarden niet onder (althans niet degene waar wij op zitten)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:27

Een veerooster zegt niks over het wel of niet verboden zijn voor paarden. Een verbodsbord wel :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:28

klopt, maar doordat de roosters rond zijn en ver van elkaar af staan zijn e ook neit geschikt voor paarden hoeven

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:29

@zoeff; dan is het een wildrooster ;)

Waratje

EmptyWords schreef:
een paard is ook vee ;)

Dat is iets te simpel geredeneerd. Veerooster is om loslopend vee tegen te houden. Paard waar een ruiter/menner/geleider bij is in die zin een ander verhaal.
Wanneer ruiters zijn toegestaan op het pad/de weg waar dat rooster inligt zou je er theoretisch wel overheen mogen. In bepaalde gevallen kan dat ook wel, afhankelijk van de constructie, maar ik zal het niet aanbevelen. Met rubber matten kan het vaak wel, maar bij sommige versies is het nog steeds niet veilig, dan moet je echt een plankier hebben.
Bij ons zijn er altijd hekken naast het veerooster, daar maak ik toch echt liever gebruik van, maar er zijn genoeg ruiters die over het rooster gaan.

Zoefff

paarden hoef is een stuk groter dan die van een ree, koe of schaap.
Zie veel ruiters er wel overheen rijden maar zoals TS al aangeeft gaat het er dus niet om of het kan of niet maar of het mag of niet. Wat de officiele regels zijn.

Zoals waratje zegt was te simpel geredeneerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:31

Zoefff schreef:
paarden hoef is een stuk groter dan die van een ree, koe of schaap.

je vergeet de varkens ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:33

ik vraag me nu af..hebben we het over vee roosters, of wildroosters? een wildroosters zou kunnen (daar ridj ik ook gewoon overheen) maar de veeroosters hier zijn echt neit geschikt voor paarden, daar past een belgenhoef nog bijna tussen de spijlen
Laatst bijgewerkt door EmptyWords op 22-06-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:37

emptywords ik denk dat je nu verkeerd typt. Wildroosters zou kunnen en veerooster niet denk ik dat je bedoelt...
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat er verschil tussen beide zit!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:51

Een veerooster en/of wildrooster zegt nooit of de weg verboden voor paarden is.
Alleen een verbodsbord doet dat :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:52

Er zijn verschillende versies. De versie met ronde buizen moet je in ieder geval vanaf blijven (worden door boeren ingezet), dan heb je versies met ronde spijlen met uitsteeksels, zou ik met een paard ook vanaf blijven en dan zijn er nog versies van rechthoekige spijlen, daar kun je, afhankelijk van de onderlinge afstand en de afmetingen, eventueel wel overheen. Maar zelfs die laatste versie vind ik geen goed idee, met blote voeten komt er vrij veel gewicht op een kleiner oppervlak en met ijzers heb je wel goede drukverdeling, maar ook iets uitstekende takken.....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:54

je hebt gelijk, gooide ze ff om..

http://www.triwa.nl/cms/images/t34.jpg
dit is een veerooster...grote ruimte tussen de spijlen en rond, waardoor je er dus gemakkelijker door glijd

http://www.sfs-afrastering.nl/wildroost ... ster10.jpg
een veerooster heeft dichter op elkaar geplaatste platte spijlen, zolang er genoeg ondersteuning is (dus de roosters moeten geschikt zijn voor auto's) kun je er met je paard overheen. voetgangersroosters zijn meestal niet sterk genoeg om een paard te dragen

krijntol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:30

Alvast bedankt voor jullie reacties! Om uitsluitsel te geven over wat voor een rooster het was: het was een rooster met platte spijlen, niet rond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:04

Om op de feitelijke vraag van TS een antwoord te geven: daar zijn geen regels voor. Je eigen gezonde (boeren)verstand is de enige regel die hiervoor bestaat.

Dit is het feit wat TS wilde weten, de rest is overbodig gespeculeer..........

krijntol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 20:15

Ikke:
Was het maar zo simpel. En wat betreft aansprakelijkheid? Als zo'n rooster op een openbare weg ligt ga je er toch vanuit dat het verantwoord oversteken zou moeten zijn voor iedereen die deel uitmaakt van het verkeer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:25

Of het nou wel of niet verboden is, bij sommige dingen mag je ook wel je gezond verstand gebruiken. Als je in de gracht springt en verdrinkt, dan stel je toch ook niet de gemeente aansprakelijk voor dat gevaarlijke water midden in de stad :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:57

krijntol schreef:
Ikke:
Was het maar zo simpel. En wat betreft aansprakelijkheid? Als zo'n rooster op een openbare weg ligt ga je er toch vanuit dat het verantwoord oversteken zou moeten zijn voor iedereen die deel uitmaakt van het verkeer.

Wat had jij te zoeken op die plek met een rooster, zonder passagemogelijkheid?

Dat zou een hele normale tegenvraag zijn van degene die je aansprakelijk probeert te stellen.