Ik ben ondertussen al een hele poos bezig om samen met mijn paard te kunnen buitenrijden. Maar het lijkt wel of ze steeds meer dingen gaat verzinnen om zo snel mogelijk terug naar stal te gaan. Ze begint nu ook al aan de hand te stijgeren. Terwijl ze eerst super braaf was aan de hand naar buiten. In een grote groep ging het eerst wel super goed, maar sinds donderdag doet ze onwijs druk in de groep. Met zijn 2e ging ik vandaag maar weer eens proberen, volgens de vorige eigenaar moet ze dat prima doen.. Maar eerst loopt ze super braaf, voorop en alles. Alsof het gewoon een super braaf paard is wat niet anders gewend is. Tot ze ineens niet meer wil.. Dan gaat ze achteruit en alles. Als ik dan helemaal me handen naar voren doe en drijf en dat lang genoeg vol hou gaat ze uiteindelijk wel weer. Tot ze vandaag ineens raar zijwaarts ging en springerig deed. ik voelde me wankel dus dacht ik stap maar af. Toen stond ik redelijk rustig met der aan de hand stil.. tot ze ineens mijn teugels uit mijn handen pakte met der mond en het op een rennen zette. We waren gelukkig niet ver van de manege, een paar meter.. Ze werd daar gevangen en afgezadeld en op stal gezet.. ik heb haar toen weer mee naar de dijk genomen met een halster.. Dat doet ze normaal altijd super braaf! Alleen nu begon ze op het zelfde punt te draaien enz. En toen dat niet lukte en nog een stukje naar voren moest. Stijgerde ze tot 3 keer toe.. Toen ze weer een stukje vooruit ging heb ik haar rustig omgekeerd richting stal. Heb toen nog wel een keertje halt gehouden en weer verder gestapt. Dat deed ze ook allemaal super braaf. Hoefde eigenlijk helemaal geen druk te geven.
Ik snap der eigenlijk helemaal niet.. Want in de bak doet ze alles super braaf! En aan de hand meestal ook! Mijn zusje durft helemaal niet richting de dijk met der.. Op de oude stal is het me 1 keer gelukt om haar er doorheen te krijgen.. En toen was er de hele weg niks aan de hand.. We waren toen met z'n 2e en ze liep lekker voorop! Ik kan haar als ze loopt ook gewoon laten stoppen en later weer verder gaan.. Tot ze ineens weer achteruit loopt enz..
Ik ben heel bang, dat ze het straks ook in de bak gaat doen.. Als ze het daar ook gaat doorkrijgen..
we gaan deze zomer wel hulp vragen! want verder is ze een echte knuffel enz! Maar ik wil niet dat ze een gevaar wordt voor mij en voor zichzelf!
JJane
Geplaatst: 23-06-10 18:40
In het voorpagina nieuws staat een oproep voor dit soort moeilijke dingen. Gelijk opgeven!
Hoe oud is je paardje ? en wat voor 1 is het er. Het kan zijn dat hij heel angstig buiten is voor dingen of iets in het verleden heeft gemaakt. Als hij jong is kan het ook daar mee te maken hebben. Om dit te kunnen oplossen moet je veel geduld hebben ontspannen zijn en veel tijd er in steken. Elke dag blijven oefenen ook al is t maar 10 minuutjes. je kan het proberen met een hoofdstel met een stang of een speciale halster met een ketting eraan ik weet niet de naam er meer van maar die heb je ook. dan hoef je niet zoveel te trekken. Ik heb zelf ook moeilijke paarden gehad onder andere 2 fjorden die buiten ook zo waren , veel geduld en ontspannen stap voor stap zijn we er uit gekomen.
Ze heeft wel haar zin gehad tijdens dat springerige gedoe, dat is nu denk ik het grootste probleem dat je gaat ervaren. Ze deed moeilijk en toen stapte je af, toen lukte het haar ook nog om terug thuis te komen en ze werd afgezadeld en op stal gezet...
Echt vervelend zeg zoiets, mijn paard is ook niet gemakkelijk maar ik heb wel als doel om nooit op te geven totdat ik ben gekomen waar ik heen wilde, al is dat het einde van de straat, ze zal gaan en zonder gedoe. Als ik opgeef heb ik de poppen aan het dansen.
Blijf volhouden, niet afstappen (tenzij je anders onder een auto komt ofzo) en doorrijden tot je op het punt ben dat je als doel gestelt had.
MarliesV
Geplaatst: 24-06-10 09:20
Ik wil even tegen het advies van Bonita17 in gaan.
Ga niet lopen prutsen met andere bitten, hengstenkettingen enz er aan. Dit lost het probleem niet op, verdoezeld alleen de boel.
Kan het zijn dat jij vrij onzeker bent onderweg? Dat ze daarom in staking gaat?
Zoals ik het nu lees 'wint' ze het elke keer van jou als er iets gebeurd. Je stijgt af, zij kan achteruit of terug en als dat niet lukt rukt ze zich los. Als beloning wordt ze dan door iemand op stal gezet waar jij haar als 'boosdoener' later weer uit moet halen. Op een of andere manier lijkt me dit niet handig allemaal.
Je krijgt van de zomer begeleiding zeg je. Heb je nu niet iemand die je les geeft. Die jou en het paard kent en verder kan helpen?
jeetje, wat een nare ervaring! zeker omdat je geen idee hebt waar dat gedrag vandaan komt. het enige wat bij mij in me opkomt is de route die je rijd. rij je vaak dezelfde route? misschien heeft ze op die plek iets engs gezien en staakt ze daarom. Dat is eigenlijk het enige wat in me opkomt!
K_W_P_N_
Geplaatst: 25-06-10 09:35
Hee,
Ik herken het probleem meteen! Mijn paard deed dit ook heel vaak. Hij schrok van een te hoog grassprietje langs de kant van de weg. Het eerste stuk loopt hij heel rustig en bedeesd, maar op een gegeven moment wordt hij heel erg gespannen en begint hij te bokken en te stijgeren. Dan wilt hij ook zo snel mogelijk terug naar huis. Ik laat dit dan ook niet toe en van mij moet hij gewoon doorlopen, daarna wordt hij dan ook rustiger en heb ik hem meer onder controle. Dit doet hij overigens alleen op buitenritten, in de bak is hij de allerliefste beginnerspaard op aarde. Maar ik denk dat het komt omdat hij bij zijn vorige eigenaar nooit naar buiten is geweest. Ik kon in het begin dat ik hem had, niet eens naar zijn hoofd wijzen, daar werd hij al bang van. Maar naar kwestie van geduld en heel veel vertrouwen naar hem toe kan ik nu bijna alles met hem doen. Hij loopt me nou achterna als een hondje. Mijn advies is blijf doorzetten en geef hem het vertrouwen om door te zetten, dan krijgt jouw paard meer zelfverzekerheid. Ik wens je veel succes!
De vorige eigenaar heeft er inderdaad weinig mee gedaan.. Aan de hand is ze meestal super braaf, heb woensdag even aan de hand gewandeld, toen was er zoals meestal niks aan de hand. Gister met zijn 6e buiten geweest, met de groepsles mee, ook niks aan de hand, zelfs een stukje gedraaft. Dus dat ging allemaal goed! Denk dat ik vaak met groep mee ga, en dan rustig de groep kleiner maak. Want ze is eigenlijk helemaal nergens bang voor en als ze iets eng vind kan je haar er met gemak langrijden, je laat haar even kijken en als je dan tegen der praat dat het goed is loopt ze er zonder problemen langs.
Volgens de vrouw waar ik privéles van heb gaat het me wel lukken, als ik maar doorzet en veel oefen. Maar tips zijn altijd welkom! Maar als zulke dingen gebeuren is het nooit echt plezierig.. vooral omdat je wilt buitenrijden voor ontspanning..