Gezocht: buitenrit met beginner & ervaren ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiimberley

Gezocht: buitenrit met beginner & ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 19:02

Hi iedereen,

Ik wil graag een keer met mijn vriend een buitenrit maken. Ik heb genoeg rijervaring (9 jaar) maar hij heeft nog nooit
gereden. Bij de meeste maneges en dergelijke gaat er een begeleider mee en ben je met veel mensen. Dan zou het er opneer
komen dat we misschien wel alleen gaan stappen in die buitenrit. Dat is voor mij saai, en mijn vriend kan misschien wel meer.
Het zal er dan wel niet zoals het helemaal hoort uitzien maar dan is het wel 'spannender'.

Weten jullie een leuke plek/manege waar je een rit kunt doen waarin je een beetje vrij bent? Er bestaan denk ik geen plekken
waar je gewoon paarden kunt huren?

Ik hoor graag leuke ervaringen enzo! Graag wel in Nederland :+

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:14

www.africhtingsstalvanlaar.nl geven buitenritten.
wel met begleider maar wel vaak gewoon met zijn 2en.
En beetje draven is ook mogelijk als het verantwoord is denk ik!
ze zitten bij Arnhem schaarsbergen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:22

Je kan even contact opnemen met het Ponyhof in Aagtekerke (Zeeland), http://www.ponyhof.nl. Waarschijnlijk kun je daar zonder begeleiding naar het strand (vorige jaren kon het zeker, dus ik neem aan dit jaar ook). Ze hebben iig een aantal paarden die braaf genoeg zijn voor je vriend, en leuk genoeg voor jou!

blackbeauty5

Re: Gezocht: buitenrit met beginner & ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:08

bij manege heemskerk kan je zonder begeleiding, bij rc het fjordenpaard mag je zonder begeleiding en ehhh manege belvédère en iets in bijnen.
@traiectum volgensmij kan je bij ponyhof niet zonder begeleiding hoor, ik was er een keer op ponykamp en er gingen altijd mensen mee met huurders.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:09

dedeniesnies schreef:
bij manege heemskerk kan je zonder begeleiding, bij rc het fjordenpaard mag je zonder begeleiding en ehhh manege belvédère en iets in bijnen.
@traiectum volgensmij kan je bij ponyhof niet zonder begeleiding hoor, ik was er een keer op ponykamp en er gingen altijd mensen mee met huurders.

ponyhof mag je zelf kiezen of je met of zonder begeleiding wil volgens mij...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:13

Rijmaaran in Drenthe.
Je rijd op Fjorden en er wordt gekeken naar wat voor fjord bij je past. Als je aangeeft wat je ervaring is dan is er altijd een mogelijkheid om daarvoor wat aan te passen.
www.rijmaaran.nl

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:13

Traiectum schreef:
Je kan even contact opnemen met het Ponyhof in Aagtekerke (Zeeland), http://www.ponyhof.nl. Waarschijnlijk kun je daar zonder begeleiding naar het strand (vorige jaren kon het zeker, dus ik neem aan dit jaar ook). Ze hebben iig een aantal paarden die braaf genoeg zijn voor je vriend, en leuk genoeg voor jou!

Zeer onverstandig om naar het strand te gaan met iemand die nog nooit gereden heeft.

Een eerste stapritje is misschien wel meer dan genoeg voor hem. Overschat de eerste keer op een paardrijden niet hoor. Gelijk naar het strand gaan is echt levensgevaarlijk!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:06

Sammie schreef:
Traiectum schreef:

Zeer onverstandig om naar het strand te gaan met iemand die nog nooit gereden heeft.

Een eerste stapritje is misschien wel meer dan genoeg voor hem. Overschat de eerste keer op een paardrijden niet hoor. Gelijk naar het strand gaan is echt levensgevaarlijk!

Waarom zou naar het strand gevaarlijker zijn dan naar het bos of door de polder? Dit zijn paarden die 's zomers dagelijks op strandrit gaan, en die precies weten wat ze wel en niet mogen. Ze blijven netjes bij de groep, lopen braaf met de andere paarden mee en kennen de route, dus een beginner hoeft niet de hele tijd te 'rijden'. Er is daar op dit moment welgeteld 1 paard dat race-neigingen krijgt op het strand (en no way dat een onbekende die meekrijgt). Ik word er een beetje moe van dat er altijd zo paniekerig wordt gedaan over strandritten - voor deze paarden is het doodnormaal. Voor een eerste keer naar buiten zou ik zelf liever naar het strand gaan dan naar het bos - je hoeft geen bomen te ontwijken, niet voor takken te bukken en je ziet alles van ver aankomen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:12

Traiectum schreef:
Traiectum schreef:

Waarom zou naar het strand gevaarlijker zijn dan naar het bos of door de polder? Dit zijn paarden die 's zomers dagelijks op strandrit gaan, en die precies weten wat ze wel en niet mogen. Ze blijven netjes bij de groep, lopen braaf met de andere paarden mee en kennen de route, dus een beginner hoeft niet de hele tijd te 'rijden'. Er is daar op dit moment welgeteld 1 paard dat race-neigingen krijgt op het strand (en no way dat een onbekende die meekrijgt). Ik word er een beetje moe van dat er altijd zo paniekerig wordt gedaan over strandritten - voor deze paarden is het doodnormaal. Voor een eerste keer naar buiten zou ik zelf liever naar het strand gaan dan naar het bos - je hoeft geen bomen te ontwijken, niet voor takken te bukken en je ziet alles van ver aankomen.[/quote]

Je hebt het alleen maar over je eigen plezier....wat het gevaarlijk maakt? nou kuilen die nu door horden toeristen gegraven worden. Kleine kindjes die spelen etc etc
Strand is niet alleen van ruiters maar voor iedereen, verzamelplaats voor 'de mens' dat maakt het gevaarlijk. Niks te maken met het feit of je een brave pony hebt.
Daarnaast genoeg mafkezen die in het water gaan op onbekend terrein, nog nooit van een gaten onder water gehoord hebben of veranderlijke zandbanken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:22

Ik vind een stal waar je paarden zonder begeleiding mee kan krijgen sowieso al niks. En al zeker niet als het hier gaat om een persoon die nog nooit gereden heeft. Een goede manege vraagt naar je ervaringen en een goede instructeur laat je eerst een paar rondjes in de bak rijden, alvorens je mee naar buiten te nemen. Iets dat altijd dient te gebeuren met voldoende en goede begeleiding. Wat is het probleem met eerst een paar rijlessen volgen. Kijken hoe snel iemand het rijden oppikt en hoe zeker iemand van zichzelf is..? Ik heb iets teveel ongelukken en problemen zien gebeuren doordat mensen stoer willen doen ofwel zichzelf (flink) overschatten en het paard (flink) onderschatten.

Dat heeft niks met paniekvoetbal te maken, maar met ervaring en je gezonde verstand gebruiken.

Laten we trouwens niet vergeten dat je als ruiter niet alleen bent op bijv. het strand. Het kan jou en je paard ook bijzonder lastig gemaakt worden door externe factoren. Iets waar je geen invloed op kan hebben, maar wel ervaring en know-how voor moet hebben wil je het (fatsoenlijk) op kunnen lossen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:40

mltex schreef:
Je hebt het alleen maar over je eigen plezier....wat het gevaarlijk maakt? nou kuilen die nu door horden toeristen gegraven worden. Kleine kindjes die spelen etc etc
Strand is niet alleen van ruiters maar voor iedereen, verzamelplaats voor 'de mens' dat maakt het gevaarlijk. Niks te maken met het feit of je een brave pony hebt.
Daarnaast genoeg mafkezen die in het water gaan op onbekend terrein, nog nooit van een gaten onder water gehoord hebben of veranderlijke zandbanken...

Ik heb het zeker niet alleen over mijn eigen plezier, ik ken het strand waar gereden wordt en juist daarom snap ik niet waarom het gevaarlijk zou zijn. Je mag daar 's zomers alleen 's ochtends en 's avonds het strand op. Kuilen zijn er (zeker 's ochtends) nauwelijks, erg veel mensen ook niet. Dit is niet het strand van Scheveningen waar je rug aan rug ligt en in de rij staat om het water in te kunnen ;) . Mensen en kuilen zie je van honderd meter ver al, en er is ruimte zat om er omheen te rijden - een luxe die je in het bos of de polder meestal niet hebt. De paarden zijn alles wat je mogelijkerwijs tegen kan komen gewend.
Denk je dat er in het bos geen kuilen / overhangende takken / boomstammen op het pad liggen? Of dat je daar geen mensen tegenkomt die er aan het wandelen zijn, de hond uitlaten, picknicken, paddestoelen zoeken etc? Buitenrijden is altijd een risico, maar rijden op het strand is niet gevaarlijker dan ergens anders. Natuurlijk moet je opletten, dat moet je overal.
Echt, ik rijd al twintig jaar op het strand, heb letterlijk honderden strandritten gemaakt, en nog nooit problemen met het strand of de zee gehad (wél een aantal gestoorde paarden onder m'n kont gehad, maar die waren nergens braaf := ).

Sammie: ik zou zelf ook geen beginner meenemen of mee laten gaan, precies om de redenen die jij noemt, maar TS vroeg naar maneges waar dit kon. Als het ergens veilig kan is het daar wel. Ik ben hardstikke gek met de paarden daar, ken een aantal al meer dan 10 jaar - als het voor mens of paard gevaarlijk was zou ik het TS echt niet aanraden.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil gewoon een ritje samen met mijn vriend. Dit zal wel alleen in stap worden maar dat is al genoeg. Mijn vriend wil gewoon een keer het gevoel ervaren om te rijden op een echt paard ( een keer niet in een game haha) en ziet het niet zitten om eerst wat lessen te volgen, tis maar voor een keertje. Maar ik snap dat het veiliger is. Nog even kijken welke een beetje dichtbij is *D

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:45

Sammie schreef:
Traiectum schreef:

de paarden waar ze het over heeft lopen dagelijks stap draf ritten met beginners. ik ben daar geweest, en je hebt daar écht brave paarden.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:47

waarom laat je vriendlief niet paar keer een lesje nemen?
Je hebt er niks aan als er ongelukken geebeuren.
Neem aan dat je niet wilt dat je vriend er bij de eerste draf pas afmieterd...

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:50

Bij http://www.stalhouderijvanbijnen.nl/ kan je gewoon paardjes meekrijgen, volgens mij moet je wel ff in de bak laten zien wat je kan als hij het niet vertrouwd.
Ik heb helaas daar in het bos weleens mensen met paarden van hem zien rijden die de terug weg nooit overleefd kunnen hebben. Ben het ook niet helemaal eens met deze manier van paarden uitlenen.....
Maar als je een adres zoekt waar je een paadje kan huren om lekker het bos in te gaan ishet een aanrader. Een vriend van mij die nog beginner was heeft daar ook een keer een paard gehuurd en dit was een super braaf dier.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:29

kiimberley schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil gewoon een ritje samen met mijn vriend. Dit zal wel alleen in stap worden maar dat is al genoeg. Mijn vriend wil gewoon een keer het gevoel ervaren om te rijden op een echt paard ( een keer niet in een game haha) en ziet het niet zitten om eerst wat lessen te volgen, tis maar voor een keertje. Maar ik snap dat het veiliger is. Nog even kijken welke een beetje dichtbij is *D

Rijmaaran in Schoonoord (Drenthe).
Hier worden regelmatig ritten gemaakt met mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten.
In het begin even aftasten, maar er wordt tijdens de rit gekeken hoe het gaat, als het goed gaat kun je dus ook stukjes draven!
Er zijn complete 'beginnerspaarden' (lees bomproof en lopen lekker mee), maar als je zelf aangeeft dat je ervaring heb zullen ze voor jou een minder automaatje kiezen!
Er gaat wel altijd begeleiding mee!

thebign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:35

Ik heb toen ik ook voor het eerst ging rijden samen met mijn vriendin ook paarden gehuurd bij van Bijnen. Mijn enige ervaring op dat moment was dat ik een keer op het paard van mijn vriendin had gezeten met een touwtje eraan vast.

Toen we daar aankwamen ging net een stelletje weg waarbij de jongen ook nog nooit had gereden. Zij gingen zonder begeleiding en die jongen mocht gewoon in zijn spijkerbroek en sportschoenen. Ze kwamen wel weer helemaal ongeschonden terug :)

Wij gingen zelf wel met begeleiding maar die was daar helemaal niet goed. Ze liep met haar paard gewoon vooruit over de paden en deed helemaal niks. Was uiteindelijk dus beetje zonde van het geld. Heb wel nog lopen draven omdat het allemaal aardig goed ging en de paarden heel lief waren.

Dit was trouwens in 2009

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:56

Weet iemand nog iets in de duurt van Zuid-Holland, Rotterdam? Moet wel te reizen zijn met de trein :D :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:35

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:50

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:54

ik kan me iets herinneren van dat je in egmond een paard kan huren en dan mee krijgt, maar of dat nog zo is weet ik niet!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:32

haha ik zoek inderdaad ook in Rotterdam, maar dan voor de gevorderde ruiter.
Kijk anders is in mijn topic, zijn veel tips gegeven en in overleg kan je vast een paard huren met een beginner.
Ik raad trouwens nog steeds ponyhof aan, veel brave paarden daar.
Het topic:
[BRT] Strandritten

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:13

haha ponyhof is idd een aanrader. Al die paarden zijn gewoon ontzettend braaf. Je kunt kiezen om te gaan rijden met of zonder begeleiding, maar ik weet niet of een beginner ook een paard mee kan krijgen zonder begeleiding.

achja.. de paarden die daar lopen zijn wel wat gewend en ik zou vreemd opkijken als er eentje raar zou gaan doen.