Schotse hooglanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sam_antha

Schotse hooglanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:25

Binnenkort is de gemeente Vlaardingen van plan om in het broekpoldergebied Schotse Hooglanders te plaatsen voor de natuurlijke begrazing van dit gebied. Hiervoor zullen hekken en wildroosters worden geplaatst om deze dieren binnen het gebied te houden.

Dit klinkt allemaal erg leuk maar ik vraag me af hoe ik hiermee moet omgaan. De manege waar mijn paard staat ligt naast dit broekpoldergebied en is gelijk onze buitenrijdgelegenheid (we gaan het erf af en staan in de polder). Binnenkort komen hier dus hekken te staan waar we doorheen moeten om de polder in te kunnen gaan. Er wordt nog bedacht hoe deze hekken zullen openen (automatisch of met de hand) en er komen sowieso opstapjes achter de hekken te staan zodat als je er doorheen bent, je wat gemakkelijker op je paard kunt komen.

Het zal voor ons zelf wennen worden om deze dieren tegen te komen maar ik gok dat mijn paard een rolberoerte krijgt als hij deze dieren ziet. Hij vindt immers schapen al een levensbedreigende soort dieren die geboren zijn om hem op te eten :(:)

Er zijn natuurlijk meer gebieden in Nederland waar deze diersoort staat en ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan als jullie te paard zijn. Duurde het lang voordat je paard er aan gewend was?
Er is ook gezegd dat je minstens 25meter ruimte moet laten tussen jezelf en een Schotse Hooglander. Is het echt gevaarlijk als je deze van dichterbij passeert (ik zie mezelf als lekker rijden op het ruiterpad en ineens zo'n dier vanuit de bosjes komen om ons aan te vallen :o )
Kortom wat zijn jullie ervaring met deze dieren?

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:34

Hoi,
Bij ons in het Noord Hollands duingebied staan ook schotse hooglanders. Mijn paard was snel aan de koeien gewend en idem dito aan de hekken. De koeien vallen je niet aan, zijn net als paarden vluchtdieren. Het is alleen soms lastig als ze kalfjes hebben, die kalfjes komen wel op je af en dan mams er achter aan maar ik en mijn paard hebben er niets van en doordat we rustig blijven gaat het tot nog toe ook dan goed. Bij ons hebben ze het over een afstand houden van 10 meter maar soms staan ze inderdaad op het ruiterpad waar jij geen 10 meter kunt uitwijken. als jij maar gewoon doorloopt of evt. een koe opdrijft gaan ze vanzelf aan de kant, die beesten gaan dwars door doornstruiken en alles heen, maakt ze echt niets uit. Ik heb ze wel op een afstand gepasseerd dat ik bij wijze van spreken de hoorns kon vastpakken en niets aan het handje. Vooral niet bang zijn.

Grobegni

Re: Schotse hooglanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:53

Aanvallen doen ze sowieso niet, maar bij koeien met kalfjes moet je altijd wat meer afstand nemen. Hier lopen ze ook, Veluwe, in sommige stukken. De paarden lopen er graag met een boogje omheen, net als hun baasjes :D Soms liggen ze op het pad oid, maar dan kan je altijd wel uitwijken. Koe blijft dan rustig herkauwend liggen :D
Hekken moeten wij altijd door, dat is een kwestie van aanleren aan je paard!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:08

Mijn paard vindt schapen ook levensgevaarlijk.
Ook bonte koeien schijnen paarden te eten volgens hem :P

Maar schotse hooglanders met die gigantische hoorns, daar kijkt hij amper van op. Bij ons staan ook alleen stieren, geen kalven. Ze gaan niet aan de kant, maar komen ook niet op je af.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:14

Nooit een probleem gehad met de Hooglanders; zeldzaam rustige dieren! Mijn pony heeft het zelfs wel eens gepresteerd om twee kleine kalfjes op te willen jagen, zonder dat de moeders ook maar een spier vertrokken (terwijl ik me al voorbereidde op een noodsprint te paard). Maar dat is natuurlijk niet iets om na te volgen.

Ik vind de hekken lastiger dan de koeien vanwege het oponthoud, hoewel je je paard vrij makkelijk kunt leren het hek zelf open te duwen zodat je er niet af hoeft (als je tenminste niet een te groot dier hebt)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:23

ik woon op de veluwe, ook hier zat hooglanders en hekkies. Gister met de koets zo dicht langs een hooglanders gelopen dat ik haar kon aaien (ze stond midden op het pad en met koets ga je neit zo makkelijk door de struiken om de 25 meter in stand te houden) Mau vind de koeien eng, maar als ie er met een boog omheen kan, dan is t prima.

de hekken zijn we ook aan gewent, ik kan alle hekken te paard op en dicht doen (ideaal!) dit kost wel wat geduld :P

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:05

Wij hebben bij ons in het bos (Staatsbossen van St.Anthonis)ook Schotse Hooglanders en schapen loslopen. De kuddes staan meestal tussen de bomen en te paard heb je er echt geen hinder van. Schapen willen nog wel eens op het ruiterpad in het zonnetje liggen, maar die staan ook vanzelf op als je aan komt rijden.

Het hek is even een handigheidje dat je onder de knie moet krijgen, maar als er aan de bovenkant een wat langere lat zit, is open en dichtmaken een makkie. Ik hoef in ieder geval nooit af te stappen :D

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:05

Het lijkt allemaal dus wel mee te vallen :) Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat! Op zich is mijn paard wel heel rustig maar het blijft een 4jarige die soms nog niet even weet wat die met zichzelf aan moet ;)

Nog een ander vraagje. Iedereen is nogal bang dat mocht er in de polder wat gebeuren en iemand valt van zn paard af en die gaat in paniek naar huis .. Zou die stoppen bij een veerooster? Er werd ons verteld dat een paard echt niet over een veerooster gaat maar deze komt op het fietspad naast onze ingang van de polder dus de paarden kunnen dan op 2 manieren naar huis toe. Wat zijn jullie ervaringen met paarden een veeroosters? Gaan ze er echt niet overheen? Ook niet in blinde paniek?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:21

ik heb die van mij geleerd ove reen wildrosster te gaan (moet ook wel, met koets soms) maar een veerooster...ik vermoed dat ze zullen proberen te springen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:22

Hoi Sam! Meen je dit nou?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:23

Zal ook per paard verschillen denk ik.
Ik laat mijn paarden nooit over een wildrooster lopen (staan altijd hekken naast waar je door kan).
dus dan denk ik dat ze er uit zich zelf ook niet snel overheen zouden gaan.
Er zijn ook zat mensen die er wel overheen gaan, dus dat zullen de paarden dan ook wel doen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:24

Jeetje... lijkt me wel eng....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:34

Er zit echter wel een verschil tussen wildrooster en veerooster he (afstand tussen de spijlen). Ik kan me nog een foto herrinneren van een pard wat vast zat in een veerooster, het dier moest door de brandweer uitgesneden worden, heeft er worderbaarlijk genoeg niks aan overgehouden. Op de foto's te zien had ik minstens een gebroken been verwacht :oo
Wildroosters hebben de spijlen dicht bij elkaar zitten, kan je met paard overheen al vind ik het zelf wel erg eng om te doen en doe ik dit dus ook niet.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:34

Veeroosters zijn erg breed, daar zal een paard niet overheen gaan. De meesten gaan ook niet over wildroosters, vanwege de enge ruimte die eronder zit.
Emptywords, paarden kunnen ook door wildroosters heen zakken, vind ik echt niet slim van je. Hier in de buurt heb ik er weleens een dood paard uitgezaagd zien worden, zijn baasje ging er ook gewoon overheen...Er zit niet voor niets een hek naast, zo niet, is de ingang ook niet voor paarden bedoeld.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:44

Ik heb wel eens paarden in paniek (zonder ruiter) over wildroosters zien springen, dus ja, dat is helaas mogelijk.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:18

Ik rij liever 25 km om dan dat ik met mijn paard over een vee/wildrooster ga. Levensgevaarlijk!! De roosters zijn vaak zo breed dat de paarden er met de hoeven doorheen zakken en laten we wel zijn: die roosters liggen er niet voor niets. Als men wil dat er paarden doorheen kunnen maken ze wel een hek waardoor je het betreffende gebied kunt betreden!
Hier heeft het begrazingsgebied 4 plaatsen waar je te paard/te voet door heen kunt, deze ligeen ook aan de ruiterroutes en ook nog een aantal plaatsen waar je met de fiets over de wildroosters heen kunt.

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:46

breezy302 schreef:
Hoi Sam! Meen je dit nou?

Ja, dat meen ik. Afgelopen week hebben wij een ledenvergadering gehad waarbij de federatie van de Broekpolder ons hierover meer uitleg kwam geven.

@ alle andere:

Bedankt voor jullie reacties. We zijn echt niet van plan om over die veeroosters heen te gaan omdat wij gewoon een directe aansluiting krijgen via een hek, maar stel dat je van je paard afvalt dan is het toch altijd maar de vraag hoe die naar huis gaat.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:20

Nou daar gaan Bres en LouLou niet blij mee zijn denk ik :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:24

Nou, een paard wat aan de kletter is en op een wildrooster af gaat dendert gewoon door over het rooster hoor, met alle mogelijke gevolgen van dien. Met veeroosters heb ik geen ervaring. Maar de kans dat ze van een schotse hooglander op de vlucht slaan is echt nihil, die beesten staan of liggen 9 van de 10 keer doodstil en vallen dus helemaal niet op. Ons paard kijkt er iig nooit naar en loopt er zonder blikken of blozen voorbij zelfs als ze pal naast of midden op het pad liggen. En ons paard is echt geen dooie diender. Ik zou zelf die hekken veel vervelender vinden, hoewel je een paard best kunt leren netjes naast het hek stil te staan zodat je hem vanaf je paard kunt openen en sluiten.

Het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat vind ik, rijd je met een los teugeltje en ligt er ineens een obstakel langs de weg zou ik gewoon zo doorrijden, maar als je ineens rechterop gaat zitten en je teugels korter neemt is de kans natuurlijk groot dat je paard gaat kijken en een schrikreactie geeft.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:47

Grobegni schreef:
Veeroosters zijn erg breed, daar zal een paard niet overheen gaan. De meesten gaan ook niet over wildroosters, vanwege de enge ruimte die eronder zit.
Emptywords, paarden kunnen ook door wildroosters heen zakken, vind ik echt niet slim van je. Hier in de buurt heb ik er weleens een dood paard uitgezaagd zien worden, zijn baasje ging er ook gewoon overheen...Er zit niet voor niets een hek naast, zo niet, is de ingang ook niet voor paarden bedoeld.

de roosters hier zijn ook geschikt voor paarden, aangezien ik weet dat er regelmatig een vierspan overheen gaat, kan die van mij dat ook in z'n eentje...en er zijn gewoon plekken dat de koets neit door het hek past omdat ie neit ver genoeg open kan... (slecht onderhoud van NM)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:11

Citaat:
de roosters hier zijn ook geschikt voor paarden, aangezien ik weet dat er regelmatig een vierspan overheen gaat, kan die van mij dat ook in z'n eentje...en er zijn gewoon plekken dat de koets neit door het hek past omdat ie neit ver genoeg open kan... (slecht onderhoud van NM)

Geen enkel rooster is geschikt voor paarden. Er staat niet voor niks een waarschuwing bij!
En als het hek niet ver genoeg open kan door slecht onderhoud van NM, dan kan je daar een melding van maken. Hier word zeker wat mee gedaan, en dan is het opgelost. Heb er zelf namelijk ervaring mee.
Dat is nu het voordeel van de vergunning van NM, het geld gaat daadwerkelijk naar onderhoud van paden etc. maar dan moet je wel melding maken.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:00

De paarden hoeven niet noodzakelijk van een Hooglander te schrikken waardoor ze op hol slaan. Ze staan er nu namelijk ook nog niet en toch komt het wel eens voor dat een paard zelfstandig zijn weg naar huis toe vervolgt. Een paard wat in zijn eentje terug naar huis toe keert zal waarschijnlijk niet bedenken dat hij beter door het hek kan passeren dan over het rooster te gaan :o Dus... wat als zoiets voorkomt???