Heet onhandelbaar paard met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Heet onhandelbaar paard met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:30

Hoi!

Vorige week heb ik mee gedaan aan de paardenvierdaagse! Dit jaar alweer het 4de jaar voor mij en me paard.
Ondertussen ben ik er achter hoe ik me paard moet rijden en hem vooral relax kan rijden ;)

Dit probleem is tijdens de vierdaagse vaker voorgekomen en ben nu toch wel nieuwschierig wat ik hier mee moet..mocht het
ooit weer gebeuren? Vorige week reed ik samen met een vriendin en haar paard wil graag voorop en ook vooral snel door stappen.
(nu blijkt dat die combi niet gaat) Maar mijn paard word daar door heet en onhandelbaar van!

Wat doet ie?
Nou hij gaat lopen dribbelen of op ze plek draven of galoperen. Je kan dus als tip geven..rij hem terug of laat hem door lopen...dat werkt niet!
Je heb namelijk niks in je handen..luisterd fantastisch naar je zit maar blijf toch wel dribbelen. Vreselijk irritant want het voelt als een enorme bom onder
je maar hij doet er niks mee als je hem de ruimte geef! tja raar paard.

Heb toen ook geruild met een zeer ervaren ruiter en die wist dus ook niks want je kan eigelijk niks!
Weet inmiddels wel de oorzaak..foute paardencombi en het beste is gewoon voorop of alleen rijden! Want verder is die altijd
super braaf...alleen niet met die combi (vorige jaren het zelfde probleem gehad op de dagen dat ik met haar reed...tja na 4 jaar zijn we er achter ;) )

Wie kent dit probleem en heeft het vaker?

Frantic

Re: Heet onhandelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:20

wat is het probleem nu? Dat hij voorop wil?

Dat ken je toch nog wel uit je manegetijd? Heel veel paarden lopen gewoon graag op een vaste plek, die van jou wil graag voorop.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:01

Het probleem is dat er niks mee te beginnen is en het niks met voorop lopen te maken heeft. Want tijdens de vierdaagse word je continu ingehaald en dan is er niks aan de hand.Het andere paard fokt hem waarschijnlijk op en daar word die dus zo van. Want loop ik met een ander paard dat voor mij loopt dan heeft die het niet...dus het is geen manegekwestie

Het gaat mij er om wat ik kan doen als die zo gaat dribbelen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:21

RT-->BRT.

labyrinth

Re: Heet onhandelbaar paard met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:10

Het klinkt alsof hij zijn hoofd heel erg optilt, als je daar vaker last van hebt en je krijgt hem me geen mogelijkheid ontspannen omlaag, zou je erover na kunnen denken om hem met martingaal te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:47

Als ik het goed begrijp is dit dus alleen als je met een bepaald ander paard samen gaat rijden? En hij gaat dus nergens heen, maar doet alleen maar druk? Wat is jouw reactie hierop? Je geeft aan dat je het irritant vind, hoe vertaalt zich dat in je lichaamsgebruik?

Wat zomaar in me opkomt is dat je moet proberen om het je niet te laten raken. Hou je emotie er buiten. Hij blijft bij jou, gaat er niet vandoor, dat is op zich heel erg braaf in zo'n situatie. Wat je zou kunnen proberen is om er eens hartelijk om te lachen, dat neemt spanning bij jou weg en mogelijk ook bij je paard. Sommige paarden kun je daar heel goed mee laten "leeglopen", het is maar een idee. ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:11

labyrinth schreef:
Het klinkt alsof hij zijn hoofd heel erg optilt, als je daar vaker last van hebt en je krijgt hem me geen mogelijkheid ontspannen omlaag, zou je erover na kunnen denken om hem met martingaal te rijden.

Met martigaal rij ik al ;) omdat hij zoiezo al ze kop er op zet buiten en ik dan als het nodig is net iets meer te vertellen heb.

Waratje schreef:
Als ik het goed begrijp is dit dus alleen als je met een bepaald ander paard samen gaat rijden? En hij gaat dus nergens heen, maar doet alleen maar druk? Wat is jouw reactie hierop? Je geeft aan dat je het irritant vind, hoe vertaalt zich dat in je lichaamsgebruik?

Wat zomaar in me opkomt is dat je moet proberen om het je niet te laten raken. Hou je emotie er buiten. Hij blijft bij jou, gaat er niet vandoor, dat is op zich heel erg braaf in zo'n situatie. Wat je zou kunnen proberen is om er eens hartelijk om te lachen, dat neemt spanning bij jou weg en mogelijk ook bij je paard. Sommige paarden kun je daar heel goed mee laten "leeglopen", het is maar een idee. ;)

Dat lache heb ik vorig jaar dus gedaan...hij heeft de hele 23 km lang gedribbelt!! Heb er toen ook als een zoutzak opgezeten en alles ontspannen gedaan. Werkte dus niet ;)
Maar verder is het natuurlijk wel super braaf dat ie bij me blijft maar het is wel zwaar irritant en bij andere kan het over komen dat ik me paard niet in contole heb.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:32

Danielledm schreef:
labyrinth schreef:

Met martigaal rij ik al ;) omdat hij zoiezo al ze kop er op zet buiten en ik dan als het nodig is net iets meer te vertellen heb.

Een martingaal hoort te voorkomen dat je paard zijn hoofd zo hoog kan krijgen dat jij niets meer in je handen hebt. Als hij daartoe nog steeds in staat is, zou je je martingaal iets strakker kunnen zetten.
Let alleen wel op dat je het bij een beetje laat, tenslotte moet je niet proberen van een martingaal een slof te maken ;)

missnoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:24

Als het niks te maken heeft met vooraan laten lopen zou ik hem elke keer wanneer die dribbeld stilzetten als dat lukt (eventueel volte) en dan weer wegstappen net zolang tot die normaal wegstapt en dat blijf je herhalen, zo hem ik heb afgeleerd bij mijn paard.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:51

missnoel schreef:
Als het niks te maken heeft met vooraan laten lopen zou ik hem elke keer wanneer die dribbeld stilzetten als dat lukt (eventueel volte) en dan weer wegstappen net zolang tot die normaal wegstapt en dat blijf je herhalen, zo hem ik heb afgeleerd bij mijn paard.

Die handelwijze KAN misschien werken, maar nooit tijdens een 4-daagse. Bovendien link vanwege het groot aantal deelenemers.
Daniëlle: heb je al geprobeerd een andere paardencombi te maken? als je 4 jaar hebt meegereden ken je nu inmiddels genoeg mensen om te vragen of je je bij dat clubje mag aansluiten. Soms kan helpen; even achter een koets aansluiten.
Meestal merk je pas als je net weg bent of iedereen in de groep hetzelfde tempo heeft, dat moet je gewoon ervaren. Kennelijk vindt jouw paardje het na al die tijd nog spannend, dat krijg je er maar zo niet uit.
ik geloof nl niet dat hij onhandelbaar is, maar wel wat heet. Werd het na de pauzes en verdere dagen minder?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:55

Een verzorgpaard van vroeger doet dat ook! Dansend op de plaats maar erg braaf maar het zit het lekker als je daar mee op buitenrit gaat! Maar zo is ze nog steeds en de eigenaar vindt het maar niks!! En wat ze ook doet is ja knikken ook met een martingaal om! Maar je kan ook met haar alleen en dan doet ze het ook!! Maar ging liever met haar naar buiten dan met die van me zelf, die ziet overal kabouters!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:00

Ik ken (helaas) het probleem.....
Thuis gaat het prima, maar tijdens de 4daagse wil mijn AV ook alleen maar dribbelen. Vorig jaar heb ik hem 4 dagen mee gehad (en ja 4 dagen dribbelen). Dit jaar heb ik hem alleen donderdag meegenomen.