Paard wordt ontzettend sterk op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wordt ontzettend sterk op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:08

Hallo,

Vrijdagavond ging ik met een vriendin buitenrijden, de heenweg ging super. (toen was ik dus alleen met het paard).
Samen met het andere paard rijden ging ook heel goed, [***] kon ik goed bij me houden, en ze was erg braaf.
Maar de terugweg ging helemaal niet goed. Normaal vindt [***] het niet zo erg dat een ander paard weggaat,
maar nu was ze totaal niet te houden. Als ik ging aandraven, ging ze na een paar passen in keiharde draf(draver)
of ging ze er keihard in galop vandoor met bokken. Ze reageerde totaal niet meer op mijn zit & ophoudingen.
In de bak reageert ze super op mijn zit, als ik galopeer, kan ik haar met mijn zit naar halt.
En hetzelfde geldt met de ophoudingen, daar reageert ze ook super op, maar alleen in de bak.
Hebben jullie tips, zodat ik haar meer bij mij kan houden?
Een scherper bit is geen oplossing. (rij nu met dubbelgebroken watertrens)

Groetjes!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:20

Ten eerste wat een leuke merrie heb je :D
Ik zou haar omdraaien en weer verder van huis gaan.
Op deze manier worden ze normaal gesproken wat rustiger.
Pas als ze rustig kan stappen kun je draf doen evenals draf naar galop.
Elke keer als ze sneller wil gaan dan wat jij vraagt of terug nemen of omdraaien.
Zorg dat je met voldoende tijd op buitenrit gaat.
Probeer het er niet verder in te laten sluipen dat terug naar huis met snelheid moet.
Succes!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:43

Ik draaf op het moment niet aan als mijn draver al heel stuiterig is, dan blijft ze maar lekker stappen. Anders probeert ze er ook tussenuit te knijpen in galop, vooral op de terugweg maar ook heenweg op paden waar we vaker draven of een keer gegaloppeerd hebben. Ik probeer het nu zo te doen dat ik alleen aandraaf als ze in stap echt ontspannen is. En als ze dan toch versnelt, weer terugnemen met zit en teugels en gelijk loslaten (niet druk erop houden want dan gaat ze nog harder ook al rij ik bitloos). Ben nog niet zo ver dat ik een rustige draf op de terugweg langer dan een paar passen voor elkaar krijg, maar ben ook nog niet in vliegende galop thuis beland in ieder geval ;)
Het laatste stuk (20 min) van de rit rij ik altijd in stap, omdat ik dan dwars door het dorp ga, en ik merk dat ze dan wel heel rustig en relaxed blijft, ik denk omdat ze zo gewend is dat er dan alleen gestapt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:12

blensik
Dankjewel! :+:.
Het probleem is, dat er met stap echt niks aan de hand is.
Dan reageert ze wel op mijn zit en ophoudingen.
Oke, ik ga proberen haar om te draaien, en verder van huis te gaan,
Kan altijd kijken of dat helpt :).

Atalanta
In stap is ze niet stuiterig, maar als ik aandraaf, gaat ze er na een paar passen vandoor.
Tuergnemen is juist het probleem, op mijn zit reageert ze totaal niet, en ook op de ophoudingen reageert ze niet.
Meestal probeer ik haar 'slingerend' te remmen, door te zigzaggen. Ik ondersteun haar met 'hoooo'.
Maar dit duurt meestal een eeuwig heid, vóordat ik haar terugheb.

labyrinth

Re: Paard wordt ontzettend sterk op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:08

Inderdaad omkeren, Mij is altijd verteld, op kracht win je het nooit van een paard, je moet slimmer zijn. Ik heb het ook een tijdje gehad. Ik reed een paardje al heel lang in hetzelfde stukje bos, nooit enig probleem. Nadat ik ongeveer een maand lang niet meer was geweest, en hij alleen in de bak was gereden in die periode, kwam ik terug en begon hij dezelfde soort streken te vertonen.
Telkens overgangen blijven rijden, en als de rem het niet meer goed deed keerde ik om. Ik ben een keer zo'n 4 uur bezig geweest, maar na 2 weken was het er helemaal uit :)