regenjas of waxjas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

regenjas of waxjas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 12:49

Ik wil graag voor trektochten zo'n lange en vooral waterdichte jas hebben. Nu zijn er dus regenjassen die schijnbaar ook waterdicht zijn en vooral ook net wat goedkoper zijn dan waxjassen. Maar is dat ook echt zo...wie heeft er ervaring mee? Het schijnt dat die waxjassen of oilskinjassen ook erg gaan stinken...is dat met de regenjassen ook zo? Blijven beide waterdicht of moet je ze ook onderhouden en zoja met wat dan?

Ik bedoel dus die lange jassen waarbij je riempjes hebt om om je benen te doen zodat die ook droog blijven en zo'n lange split achter zodat je ermee kunt rijden en een tussenstuk zodta je zadel ook niet nat word. Beide jassen hebben dit maar bijvoorbeeld de waxjas heeft volgends mij geen capuchon en de regenjas wel...is dat handig of is het juist onhandig?

Tips met juist mensen die ervaringen ermee hebben zijn welkom!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:53

Hé! Dat is toevallig! Ik zag je gisteren bij Aranka en nu zie ik aan een foto in je profiel dat ik dat barefoothoofdstel van jou heb overgekocht! Wat is de wereld toch klein!

De waxjas die ik wel eens gebruik heeft inderdaad geen capuchon, ik weet niet of er wel zijn met capuchon.
De waxjassen zijn fijn als ze goed waterdicht zijn, je moet ze wel goed behandelen en onderhouden. Ik vind ze wel erg zwaar en warm, zeker als je intensief rijdt.
Ik heb ook wel eens met een lange regenjas gereden maar die was echt plasticachtig en heel erg zweterig.
Ik heb wel eens ergens in een shop regenjassen gezien, ik zal eens kijken of ik de linkjes nog kan vinden.

sowieso succes!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:54

Mijn ervaring met regenjassen is dat ze vaak gaan broeien. Bij een waxjas heb je daar geen last van omdat die meer ademt. Ik heb er ooit een gehad, maar dat is echt al jaren geleden, ik kan dus niet zeggen in hoeverre die gaan stinken.

Een caphuchon is imo op het paard overbodig (indien je een cap op hebt) en net als op de fiets ook lastig met achterom kijken ed.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:02

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:53

Waxjassen gaan idd na een tijdje `ruiken`, het is persoonlijke smaak of je dat een lekker luchtje vindt. Een waxjas moet je eens in de zoveel tijd opnieuw in de wax zetten, dat is zeker met zo´n lange jas een hele klus. Ook zijn waxjassen best zwaar naar verhouding. Maar je kunt er wel in wonen, ze zitten erg comfortabel, en de grote zakken zijn erg handig. Bij goed onderhoud gaan ze jaren mee.
Je kan eventueel ook een jas kopen van gore tex, die zijn veel lichter en ademend en ook waterdicht (te koop bij ruitersportzaak of buitensportwinkel). Ze zijn even duur als een goede waxjas, maar veel lichter om mee te nemen. Over je benen kun je dan eventueel rain legs doen zodat ze toch droog blijven. Ook zo'n jas gaat heel lang mee trouwens, als je er zuinig op bent.

Een regenjas zou ik niet aanraden, omdat hij zoals anderen ook al aangeven niet ademt en je dus uiteindelijk toch drijfnat wordt.

peaches

Re: regenjas of waxjas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:50

ja maar bedoel je dan met regenjassen ook de aangegeven 3 boven jassen? Want daar staat dus ook bij dat ze adement en wateridcht zijn.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:59

waxjassen zijn ook heel zwaar. Mijn ervaring met een goede regenjas (meestal met zo'n soort "net" aan de binnekant) is dat ze ook prima ademen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:06

als je je waxjas niet heel erg goed onderhoud en laat luchten, gaan ze echt verschrikkelijk ruiken. en de meeste mensen vinden deze geur niet aangenaam, ik had laatst tijdelijk een waxjas "te logeren" en in meerdere kamers rook je het gewoon! mijn paardenjassen ruik je natuurlijk ook, maar dat blijft vaak wel in 1 kamer hangen..

regenjas is inderdaad erg zweterig (misschien dure modellen niet?), maar als ik in de zomer moet kiezen tussen een waxjas of regenjas zou ik toch liever voor de regenjas gaan.

ik weet niet hoelang jouw trektochten zijn, maar mijn vriend fietste vroeger (5 jaar geleden, geen 40 ofzo haha) 15 km naar school en had een regenbroek van 100 euro, toch ging de regen er altijd doorheen, dus ik vraag me af of op lange tochten regenjassen nog steeds waterdicht zijn.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 16:08

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:03

Goede waxjassen ruik je nauwelijks. Punt is dat een ècht goede waxjas een paar losse centen kost.
Zoek maar eens op Drizabone (dry-as-a-bone) en dan de light coat. Prima jas, 100% waterdicht, winddicht, ruikt niet en weegt weinig. De Heavy coat is zeker twee keer zo zwaar, maar een uitstekende jas in de winter, met de mogelijkheid om er een voering in de doen.
http://www.drizabone.com.au/ is de (australische) fabrikant. Kijk naar de riding coat. Niet schrikken van de prijs, zoals gezegd, het is geen goedkoop spul, maar het gaat heel lang mee. Ik heb er eentje van bijna 30 jaar oud en die begint de laatste 5-6 jaar wat minder te worden door slijtage. Daar waar de boel echter nog geen slijtage vertoont, is de jas nog 100% waterdicht!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:10

dat lijkt me ook idd een heerlijke jas. had ze al gespot, maar voor mijn eerste ritje hopelijk binnenkort gaat dat nog niet haalbaar zijn dus hopelijk gaat de regenjas die het waarschijnlijk gaat worden iig mee tot ik genoeg centjes heb om een echte aan te schaffen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:25

't Peerdewinkeltje in Veenendaal heeft (had?) ze standaard op voorraad.
Binnenkort weet ik meer; ik ga voor een nieuwe lightcoat kijken. Mijn huidige is niet meer geschikt voor "netjes" dus wil ik een andere voor naar m'n werk. M'n heavycoat is toch nèt te "heavy" voor deze tijd van het jaar :D

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:27

Ik heb pas een 2e hands equitheme regenjas gekocht, kan alleen nog niet zeggen hoe hij is bij echte plensbuien. Ik las ook op bokt dat de een zegt dat ie niet goed is en de ander is er juist tevreden over. Kleine buitjes houdt ie prima in ieder geval, maar hij is wel vrij warm (voor midden in de zomer te warm/zweterig vermoed ik).
ik wilde liefst ook zo'n drizabone geval maar kan nu eenmaal niet alles tegelijk kopen... dus dat laat ik even voor wat het is. ze staan soms 2e hands op marktplaats, maar ik zag ze tot nu toe alleen in grote maten waar ik niet in pas.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:30

Die jas van Equitheme heb ik, en dat vind ik een fijne jas!
Vroeger had ik ook waxjassen ( we praten hier over 12 jaar geleden ofzo hoor) en ik weet wel dat die inderdaad behoorlijk kunnen gaan stinken.
Ook wordt dat wax wat er op zit, vies in de regen.
Verder zaten ze wel altijd erg lekker en bovendien zijn waxjassen wel veel warmer dan die regenjas van equitheme

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:59

ik heb ook een waxcoat en ik vind ze zalig!!!!Met uitneembare jas erin zelfs.Dus voorjaar en najaar zonder voering en in winter met voering.
Absoluut wind en waterdicht.Heb m nu een jaar of 4 en eindelijk gaat ie een beetje vet worden.prachtig!!!
Zo n jas moet oud en vies worden dan zijn ze op hun mooist.
Ik wax m absoluut niet want dat is niet nodig.
de lucht vind ik zalig.
Schrik niet van de prijs,paar honderd euro ben je zeker kwijt maar 20-30 jaar gebruik daartegenover zegt ook wel wat.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:29

corinne1981 schreef:
Hé! Dat is toevallig! Ik zag je gisteren bij Aranka en nu zie ik aan een foto in je profiel dat ik dat barefoothoofdstel van jou heb overgekocht! Wat is de wereld toch klein!

Ja echt toevalig! Dus ik had gisteren mijn ex hoofdstel nog vast. Nu wassie wel lekker soepel :P Fijn dat jij er wel veel plezier aan beleeft!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:58

Ik heb ook de Equitheme jas. Goed waterdicht en licht. Hij ademt niet geweldig, maar er zit een katoenen voering in daardoor heb je er weinig last van.
Naddel van waxjassen vind ik het gewicht en het feit dat je nagels altijd zwart zijn omdat de wax met aanklevend zand eronder gaat zitten.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:20

Vind waxjas helemaal niet zwaar. Heb er één die in de winter een inritsbare bodywarmer heeft. Ademt goed en kleeft niet aan je lijf bij een hoosbui. Het is geen lange jas komt over mijn billen. Wil niet anders meer!
Luchje kan inderdaad maar een jas die niet gewassen kan worden moet je luchten. Ik sop hem soms licht en dan drogen en nieuwe waxlaag aanbrengen.