paard schrikt van kleine dingetjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thessawiskey

paard schrikt van kleine dingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:27

mijn paard schriktniet van bussen of auto's van van een klein blaadje van beweegt,
hij geeft een een schok & blijft staan .
hierdoor kan ik niet normaal buiten rijden
omdat hij heel snel schrikt van die kleine dingetjes.
weet iemand wathelpt?

Saartje08

Re: paard schrikt van kleine dingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:28

Zelf rustig blijven en veel oefenen, overtuigen dat iets niet eng is.

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:40

Saartje08 schreef:

dankje!

EsratJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:49

bij mijn vp staat het hele weiland bijna vol met bloemen die ongeveer 50 CM hoog zijn zij durfde er ook niet doorheen, gewoon rustig laten kijken en misschien ruiken en daarna gaan oefenen met eroverheen lopen ofzo

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:00

Waarom kan jij niet normaal buitenrijden als je paard schrikt van kleine dingen?? Wees blij dat hij niet aan de kletter gaat, deze reactie is juist prima! Zelf vooral negeren en doorrijden. Went je paard er vanzelf wel aan. Ze worden natuurlijk niet bomproef geboren, dat moeten ze ook leren.

accerbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

thessawiskey schreef:
mijn paard schrikt niet van bussen of auto's van van een klein blaadje van beweegt,
hij geeft een schok & blijft staan .
hierdoor kan ik niet normaal buiten rijden
omdat hij heel snel schrikt van die kleine dingetjes.
weet iemand wat helpt?

kan het zijn dat je zelf nerveus bent als je buiten bent met je paard want ik was dat eerst ook en toen deed mijn paard ook heel vreemd voor vele dingen en nu ben ik veel rustiger en nu gaat het steedst beter dus oefen veel en probeer het eens met wandelen dan zie je ook wat hij of zij doet bij u aan de hand en dan nog eens met het zadel proberen

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:38

Saartje08 schreef:

inderdaad,
zelf rustig blijven is het belangrijkst.
als jij gespannen bent of het eng vind vind je paard dat ook :)

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:58

Komt waarschijnlijk omdat auto's en bussen enzo allemaal al bekent zijn voor je paard. Als het iets ziet ritselen in de struiken daaraantegen, dan denkt het paard dat er zich een heleboel gevaren verborgen kunnen houden in dat bosje. Dan word het bang omdat daar elk moment 'iets uit de bosjes kan springen' zeg maar:D Gewoon goed laten kijken en ruiken en het gewend laten raken aankleine dingetjes.

succes!

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:37

Inderdaad rustig blijven en stap anders af en loop ernaar toe. Laat zien dat jij het normaal vind! als dat niet helpt ga een keer met een ander iemand het bos in die ook op een paard zit als er dan ook zoiets gebeurd en die ander schrikt er niet van vindt hij het ook niet meer eng! ( uit ervaring :o )

Succes!! ;) :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:09

Aan de hand buiten wandelen om te oefenen?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:40

ik heb ook met grote regelmaat dat m'n haf wat engs ziet en verstijft...ik ben er blij mee, het is beter dan schrikken en ervan tussen gaan.
Inderdaad negeren, mijn ervaring is dat als je ze uitbundig gaat belonen, je bevestigd dat het inderdaad iets heeeel engs was :)
Een deuntje fluiten/zingen helpt ook vaak, maar meer jezelf dan je paard :)

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:02

zelf rustig en ontspannen blijven, laat maar merken dat het niet eng is. Laat hem even rustig kijken en als hij echt niet durft stap je even af en loop je mee. Misschien kan je eens een soort schrikparcours opstellen (eerst binnen en dan buiten) eerst loop je ernaast en dan erop? Misschien een ervaren iemand erbij zodat je weet hoe je moet reageren? (ik bedoel hiermee helemaal niet dat je geen ervaring hebt, maar naast een paard kan je vaak net iets beter de houding e.d. zien).

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:18

Eeen schrikpacour maken!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:39

Ons paard ziet ook geregeld spoken en gaat dan met de handrem erop rijden, of blijft net als die van jou met een schok staan. Als je dan been geeft loopt hij naar achter. Wat bij hem het beste werkt is op druk rijden, dus flink been eraan houden als hij spoken ziet of hoort, desnoods een tikje bij om hem erlangs te krijgen. Dit om te voorkomen dat hij stil blijft staan en het moeilijk is om hem weer aan de gang te krijgen. Uiteraard belonen als het enge punt gepasseerd is. Afstappen en meelopen zou ik nooit doen, daarmee bevestig je dat het anders is als anders. Erop heb je altijd neer te vertellen als ernaast. Gewoon doorrijden of er niks aan de hand is werkt het beste.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:46

Misschien is het niet alleen spoken zien, maar ook spoken horen ritselen in het struikgewas, je zou een oornetje kunnen proberen (staat nog leuk ook).
Wat ook kan helpen is regelmatig dezelfde route rijden zodat het vertrouwd wordt voor je paard, hij voelt zich dan veiliger en zal minder snel schrikken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:17

Nou, wij rijden heel vaak hetzelfde rondje, en ons paard schrikt juist vaker als hij ergens de weg goed kent. Die vlieger gaat dus niet altijd op. Enige wat echt helpt tegen een paard wat spoken ziet is consequent eraan blijven rijden en zelf het moment voor zijn dat de rem erop gaat.