Mest op de weg. (buiten bebouwde kom)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Mest op de weg. (buiten bebouwde kom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:47

Toen ik gister met mijn ma en nog iemand aan het rijden was (me ma op de fiets).
Kwam voor de 2e keer weer dezelfde man achter ons aan.
Om te vragen of wij een ruiterbewijs haden. En ja dat heeft mijn ma O:)

Nou die man zei dat 1 van onze paarden op de weg had gemest (buiten de bebouwde kom).
was trouwens niet zo

En hij zei dat je dat bij je ruiterbewijs als eerst leert dat je de mest op moet ruimen?
Maar is het verplicht om in Nederland de mest van je paard buiten de bebouwde kom op te ruimen?

Als er iemand op de fiets bij is word het gewoon netjes aan de kant geschoven.

Pluttersput

Re: Mest op de weg. (buiten bebouwde kom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:50

Nee, het is niet verplicht, maar als je paard poept voor een huis of op de stoep oid, is het wel zo netjes om het even op te ruimen.

Die man dacht waarschijnlijk gewoon slim te zijn, door het ruiterbewijs erbij te betrekken.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:54

Wij reden laatst met de kwpners langs een woonwijk.
Een van de paarden moest toen ook mesten .
Toen werde mensen boos en zeiden we dat we het moesten opruimen . Maar dit gaat nogal moeilijk:+
maar wij waren vanplan om het netjes op te ruimen door terug te reiden met een kruiwagen in de auto.
Maar we waren de straat nog niet uit of ze hadden de politie al gebelt :+

Gelukkig dee die er niks aan :P
en hebben we het ook niet opgeruimd .
Want ze gaven ons de kans niet eens om het opteruimen

Maar het is idd wel zo netjes om het wel te doen :o

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:55

Pluttersput schreef:
Nee, het is niet verplicht, maar als je paard poept voor een huis of op de stoep oid, is het wel zo netjes om het even op te ruimen.

Die man dacht waarschijnlijk gewoon slim te zijn, door het ruiterbewijs erbij te betrekken.

Op de stoep en voor de deur word het ook altijd wel aan de kant geschoven.

Maar als het op de straat ligt en ik alleen ben stap ik niet iedere keer af.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:59

dit is in nederland niet verplicht, ik meen me te herinderen dat ik gelezen heb dat er een gemeente is die dit dus wel heeft verplicht maar ik weet even niet meer welke.
zelfs als je paard in een woonwijk mest ben je niet verplicht om het op te ruimen, al is het wel zo netjes het even in de berm of tussen de stuiken te schoppen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:21

Bij ons is het wel verplicht! :P Maar dan wel op veldwegen en dergelijke en niet eens op straat! Wat hier het nut van is GEEN IDEE! en dan nog wat ik doe het dan al helemaal niet int veld!

simasara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:34

in soest is het verplicht op te ruimen, als je daar een aanspanning ziet rijden hangt er meestal een zak tussen paard en wagen om de mest op te vangen. we hebben er een tijdje gewoont maar zijn er gelukkig weer weg. dat gezeur om de mest. vroeger waren mensen er blij mee voor hun tuintjes, nu ook niet meer.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:34

Wij ruimen het altijd op(grote plastic zakken in jas/op de fiets/in de zakjes van het dekje), behalve als het in het gras/de berm ligt of als het in het bos of zo ligt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:37

barbar schreef:
dit is in nederland niet verplicht, ik meen me te herinderen dat ik gelezen heb dat er een gemeente is die dit dus wel heeft verplicht maar ik weet even niet meer welke.
zelfs als je paard in een woonwijk mest ben je niet verplicht om het op te ruimen, al is het wel zo netjes het even in de berm of tussen de stuiken te schoppen.

Dat stond inderdaad in de Paard en Sport geloof ik??

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:42

Ik dacht dat je sowieso niet in woonwijken mocht rijden? :')
En nee, ik heb geen ruiterrijbewijs inderdaad. Die wil ik wel graag halen, maar moet nog informeren en dergelijke. Ook over het huren van een pony.

Maar als ik op buitenrit ga zorg ik dat ik een blik (van een stoffer en blik) mee heb en een grote, oude plastic zak/vuilniszak. Daar doe ik het dan in. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:45

Minjon schreef:
Ik dacht dat je sowieso niet in woonwijken mocht rijden? :')

Je mag gewoon op de openbare weg rijden, hoor, dus ook in woonwijken.

Minjon schreef:
Maar als ik op buitenrit ga zorg ik dat ik een blik (van een stoffer en blik) mee heb en een grote, oude plastic zak/vuilniszak. Daar doe ik het dan in. :)

Da's reuze aardig bedacht, maar zo'n blik is niet gemakkelijk mee te nemen op een paard. Als je perse poep wil opruimen, neem dan gewoon een plastic tasje mee en schuif hem met je laars/schoen daarin (of pak het op met het tasje binnenstebuiten).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:33

barbar schreef:

In de gemeente waar mijn verzorgpaarden staan is het verplicht alle uitwerpselen op te ruimen, dus ook van het paard. Maar dat doen wij sowieso altijd op de weg. Laatst zijn we speciaal terug gereden omdat we te weinig zakken hadden x'D
We hadden 3 gig zakken en meneer poepte 4 keer, dan baal je.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:50

Waar laten jullie die zakken dan?
Neem aan dat je ze niet aan je zadel hangt?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:17

Wij hebben zo'n buitenrijdekje van de decathlon. Met van die zakjes aan de zijkant. Zijn vrij grote zakjes, dus daar gaan makkelijk wat zakjes, een hoevenkrabber en sleutels oid in.
en als we met twee gaan moet er iemand mee op de fiets, dus dan gaan ze ook wel eens achterop.
of als we zonder dat dekje rijden doen we ze in een jaszak of zo.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:20

En waar laat je de zakjes mét mest?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:25

Buiten de bebouwde kom gewoon op straat ruim ik het niet op, als het voor een huis gebeurt dan stap ik wel even af om het of aan de kant te duwen of als er iemand thuis is het weg te scheppen.

Maandag was ik een buitenrit aan het maken en toen kwam er achter me een vuiliniswagen aan, ik ging even op de oprit van een huis staan om de vuilniswagen voorbij te laten.
Wat denk je, gaat ze midden op die oprit staan poepen!!!! :o
Komt een meisje wat daar woont aan en ik vroeg aan haar een schop, maar die wist ze niet te staan.
Toen heb ik gevraagd of ze haar papa of mama even wilde roepen zodat ik de mest op kon ruimen.
Maar van die papa hoefde dat niet, deed hij later wel.
Ik heb me wel 10 keer verontschuldigd en hem bedankt :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:20

zap schreef:
En waar laat je de zakjes mét mest?

In de eerstvolgende vuilnisbak ;)

wendylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:54

EN als je nou op een weg rijd waar nergens velnisbakken staan??
Waar laat je de mest dan??

ik rijd altijd als weggetje waar echt geen velnisbakken staan :#

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:05

Dan neem je het mee tot een plek waar je het zakje leeg kunt gooien. Maarre, er zijn niet zo heel veel plekken waar je de poep echt weg moet halen, hoor. Meestal is aan de kant schuiven al genoeg.