Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:41

Hallo,

Ik ben 2dejaars student Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten.
Voor de module 'Ontwerpen Hippisch Landschap' houdt ik mij bezig met het verbeteren van de hekken op de ruiterroutes in het gebied van de Planken Wambuis (Bij de Edese en Ginkelse hei) te Ede.

De hekken op deze route zijn niet makkelijk te openen, daarom wil de ondernemer waarvoor wij werken dit verbeterd zien. De ondernemer maakt veel buitenritten met groepen jonge kinderen, en met zo een grote groep is het passeren van deze hekken helemaal lastig.

Nu ben ik op zoek naar zoveel mogelijk verschillende foto's van hekken die als ruiter en menner makkelijk te passeren zijn en die ook veilig genoeg zijn.

Het zou mij heel erg helpen als jullie foto's hebben van hekken die gemakkelijk te passeren zijn met paarden en waar jullie eventueel een goede ervaring mee hebben. Dit kan ook door bijvoorbeeld een link van internet waar foto's opstaan van deze ruiter- en menvriendelijke hekken.

Alle verschillende soorten hekken zijn welkom, zolang ze maar veilig en gemakkelijk te passeren zijn met paarden.

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele foto's en internetsites.

Groetjes Tessa

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:18

Het enige wat ik aan te merken heb is dat ze die hekken moeten onderhouden. Vaak gaan ze zo doorhangen dat ze nauwelijks meer open en dicht te doen zijn, ook niet als je naast je paard staat.

Voor de rest vind ik de hekken op de Edese- en Ginkelse hei geen enkel probleem. Mits ze dus nog goed open en dicht gaan, kan ik ze gewoon vanaf het paard open en dicht doen. Vooral die met zo'n zelfsluiting (dus zonder pin) zijn ideaal.

Met een groep stapt gewoon één iemand af, houdt het hek open tot iedereen erdoor is en doet het hek weer dicht.

Ik zie het probleem niet en al helemaal niet met de hekken die jij bedoelt.

Of nog een tip. Opstapjes ;)

jowien

Re: Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:22

Ik zal dit weekend een foto opzoeken van de hekken die in Nationaal Park Zuid-Kennemerland en het Noord-Hollands Duinreservaat staan. Die kunnen naar 2 kanten open en gaan zelf dicht. Een ruiter kan het hek ophouden voor een groep of je kunt er 1 voor 1 door.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:48

Jowien, die was ik vanmiddag ook aan het zoeken, maar ik had ze nog niet gevonden voordat ik weg moest. Die zijn inderdaad erg makkelijk te gebruiken!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 23:31

Dat zou heel fijn zijn als je die foto zou willen opzoeken, zou je me heel erg mee helpen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:55

Afbeelding

Dit is wel een aardig duidelijke foto volgens mij. De uitleg volgt nog, ik ben nu weg ;) .

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:12

Ik heb ergens is gelezen dat er een hek bestaat die ook makkelijk is voor menners. Een paar meter voor het hek staat een paal met een touw(?) daarmee zet je het hek open. Na het hek staat weer een paal waar je het hek weer dicht doet.
Heb het nooit meer terug gevonden. Het leek mij een idiaal hek.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:25

Lenneke_ schreef:
Of nog een tip. Opstapjes ;)

viel me bij meijendel op dat deze er aan beide kanten van het hek stonden, wel erg praktisch.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:05

Bij De Hoge Veluwe zijn hekken die je vanaf je paard open zou kunnen maken (als je paard het tenminste snapt) met een hoge handgreep om de sluiting te openen. Zoiets hebben ze ook bij boswachterij Kootwijk bij de uitgang aan de kant van Harskamp (misschien ook wel elders).

Bij de hekken van Planken Wambuis zou een goed opstapje ook prettig zijn. Wij hebben er ook geen problemen mee om even af te stappen, maar je hebt niet bij elk hek een geschikt paaltje of bankje beschikbaar voor het gemakkelijk (voor het paard) weer opstappen. En volgens mij zou je best de sluiting van die hekken kunnen voorzien van een hogere handgreep voor het openen.

Maarre, ben je zelf al eens gaan kijken ter plaatse? En als je dan toch in de regio bent, ga dan even kijken bij de ingang van De Hoge Veluwe in Otterlo en boswachterij Kootwijk, dan heb je zelf wat duidelijker beeld van (on)mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:00

Helaas kan ik geen foto ervan vinden, maar in het Duinreservaat van Noord-Holland staan erg ruitervriendelijke hekken! Ik zal het proberen uit te leggen: Het zijn hekken met aan de bovenkant een grote handgreep. Als je je paard ernaast zet kan je de handgreep naar achteren trekken en gaat de balk uit het slot, vervolgens kan je het hek naar je toe trekken, erdoorheen gaan en je paard er aan de andere kant er weer naast zetten en dichtdoen. Mocht dit niet lukken valt het hek ook vanzelf dicht als je deze een zetje geeft :j Ik heb een Quarter Horse en op stal oefenen we soms het hek voor de Trail-onderdelen, dus als je paard deze oefening kent is het erg leuk om deze buiten ook te kunnen perfectioneren!

Tanja

Re: Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:30