Begrazings-ijslanders op het ruiterpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Begrazings-ijslanders op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:21

Op de route waar ik buiten rij (veluwezoom) is een stuk waar ijslanders worden ingezet voor begrazing. Tot nu toe kom ik ze ook echt elke keer tegen en staan ze langs en midden op het ruiterpad. Mijn paard raakt er behoorlijk opgefokt van als ze ze ziet en ze zou er liever niet langsgaan of als het dan toch moet liefst heel hard. Dit heeft ze niet zo als we andere ruiters tegenkomen of langs een afgezette wei lopen, alleen als we echt door die kudde heen moeten. Maar die ijslanders zelf lijkt het niks te kunnen schelen dat er een vreemd paard tussendoor loopt (gelukkig). Dat vind ik wel apart, okee ze zullen het wel gewend zijn onderhand, maar dat ze helemaal geen interesse hebben om eens uit te checken wie er door hun terrein banjert? Wat zijn jullie ervaringen met begrazingspaardjes die je onderweg tegenkomt en hoe reageren jullie paarden, wennen ze eraan?

Koia

Re: Begrazings-ijslanders op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:07

Misschien vind ze een hele kudde intimiderender dan een enkel vreemd paard dat af en toe langs komt. Ze lopen ook nog los en staan niet achter een hek. Misschien 'ruikt' die omgeving ook sterk naar die kudde en maakt dat je paard een beetje onzeker? Ik speculeer maar wat maar het zou zo maar kunnen. Gelukkig zijn ze vriendelijk genoeg om 'vreemdelingen' niet te verjagen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:09

IJslanders zijn een stuk minder lijp dan het gemiddelde warmbloedpaard. Ze hebben over het algemeen een heel ander karakter, minder gauw onder de indruk van iets enzo. Dus dat zou eea kunnen verklaren.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:33

Ik kom ook regelmatig kuddes loslopende bergpaarden/ezelsgeiten tegen onderweg.
Flash vind dat altijd behoorlijk interresant en de bergpaarden ook.
Mijn ervaring is rustig blijven en vooral rustig langs lopen.
Zo blijven de kuddepaarden rustig en jouw eigen paard ook.
Ik laat Flash rustig kijken maar moet wel door blijven lopen.
Het is denk ik gewoon vaak doen, op jezelf letten dat je niet nerveus word want dit slaat over op je paard.
Als de andere paarden rustig zijn hoort jouw paard ook gewoon rustig te blijven.
Succes!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:22

Ja ik vind het wel iets spannend, komt ook omdat we in Roemenie wel eens achtervolgd zijn door een hengst, terwijl wij een hengstige merrie in de groep hadden. hij was gekluisterd aan de voorbenen maar kon toch galopperen daarmee! en ook andere paarden kwamen vaak echt op ons af daar. ben dus wel heel blij dat deze dat niet doen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:45

Ik rijd regelmatig in het Planken Wambuis bos in Ede en daar staat ook een kudde wilde paarden. Meestal op een veld en dan rijd ik er gewoon langs, maar van de week liep en stond heel de kudde op het ruiterpad waar ik overheen moest.
Ben in stap overgegaan en een beetje geksstt en met mijn arm gezwaaid. Gelukkig gingen ze toen redelijk aan de kant en kon ik er rustig langs. Eerst in stap, maar toen ze aanstalten maakten mijn merrie te besnuffelen ben ik maar rustig aangedraafd. Gelukkig kwamen ze me toen niet verder meer achterna.
Mijn merrie is gelukkig wel wat gewend, die keek alleen nieuwsgierig naar de paardjes maar reageerde er verder niet op. Was wel weer een mooi avontuur.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:47

Kan me voorstellen dat je het spannend vind en ben bang dat jouw paard dit merkt.
Gewoon veel langs de ijslanders gaan rijden met je paard zodat jij er aan kunt wennen.
Ga desnoods zingen of fluiten dat ontspant.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:53

Haha ja dat doe ik ook wel eens, of ik klets mijn paard de oren van de kop. Ik moet er sowieso vaak langs, dus zal wel goedkomen!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:01

Gaat helemaal goedkomen, sterker nog strakjes ga je het erg leuk vinden om erlangs te komen.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:04

Ons paard kijkt niet op of om als hij er midden door loopt, ook niet toen 2 jaarlingen hem achterna liepen en ons gingen stalken. Die werden trouwens later vakkundig weer bij de kudde getrokken door een stel oudere merries, voordat ze de kans kregen echt te gaan klieren. Ze geven trouwens wel leuk aan dat je bij het rijden in een dergelijk gebied de kuddes niet mag doorkruisen, maar ze staan als ik er rijd altijd met zijn allen op en om het ruiterpad dus hoe je daar kunt rijden zonder dwars door de kudde te gaan is mij een raadsel.