Paar vraagjes over rijden Veluwezoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elias

Paar vraagjes over rijden Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:55

Hoooi,
Ik heb een paar vragen, of er uberhaupt mensen zijn die op de veluwezoom rijden weet ik niet, maar geloof het wel :+
Dat is dus heel dicht bij stal, dus ga ik er samen met 2 vriendinnen dauwtrappen donderdag, maar is er een bepaalde ingang en kost het geld ofzo om er te rijden?
En is er een kaartje beschikbaar? We hebben allemaal wel een aardig goed richtingsgevoel maar het is toch wel fijn om een beetje te weten waar je rijd :)
En is er de mogelijkheid door te rijden naar het rosendaelse veld en de posbank?
Alvast bedankt!

adnariM

Re: Paar vraagjes over rijden Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:37

Ik rij vrij veel op de Veluwezoom, vanuit de Loenermark.

Een kaart die je misschien kan helpen is de VVV Wandel- Fiets- en Ruiterkaart van IJsselvallei Zuid.
Deze zijn als het goed is verkrijgbaar bij een VVV kantoor in de buurt. Ik heb hem uit Beekbergen.

Je hebt een Natuurmonumentenlabel nodig, deze zijn € 10,-, en kun je een heel jaar gebruiken. Ook te koop bij de plaatselijke VVV.

Succes!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:41

ik gebruik de wandel- en fietskaart Nationaal Park Veluwezoom en Deelerwoud, daarop kan je ook zien waar de ruiterpaden lopen. zelf ga ik bij de Ossendaalselaan het bos in, als je ook uit Velp komt ken je dat wel denk ik, die laan waar honden los mogen lopen.
je kan kaart en label bij het bezoekerscentrum Veluwezoom kopen in Rheden en op de site van Natuurmonumenten staan nog meer verkooppunten.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:44

Ik rij altijd vanuit de Steeg.. heelrijke stukken kun je rijden over de ruiterpaden.. zijn ook goede ruiterpaden.. zoal shierboven al word gezegd haal een kaart!! verdwalen doe je elke dag haha geloof mij

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:56

ik gister nog, had de kaart thuisgelaten, dacht dat ik het wel wist.. niet dus! nu ja ik ben er ook pas 3x geweest nu... ik word wel tureluurs van die klaphekken, mijn paard gaat er liever niet doorheen, moet elke keer op- en afstappen.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:47

oh haha, ik moet dus sowieso een kaart halen? :))
ik kom uit velp, maar pony staat in schaarsbergen, bij vliegveld deelen, daar heel dicht bij.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:49

veerkee schreef:
srry

okee, jij hebt berichtjes nodig geloof ik? :+

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:37

als je gezegend bent met een heel goed richtingsgevoel kan je misschien zonder kaart.. maar het is wel erg handig hoor! het zijn vaak lange paden en je bent echt een heel eind verder soms voor je weer een andere kant op kan. er zijn geen richtingaanwijzers onderweg ;)
volgens mijn kaart loopt er langs de Koningsweg een ruiterpad wat doorloopt naar het Rozendaalse veld. En vanaf daar kan je weer door naar de Posbank.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:17

Atalanta schreef:
als je gezegend bent met een heel goed richtingsgevoel kan je misschien zonder kaart.. maar het is wel erg handig hoor! het zijn vaak lange paden en je bent echt een heel eind verder soms voor je weer een andere kant op kan. er zijn geen richtingaanwijzers onderweg ;)
volgens mijn kaart loopt er langs de Koningsweg een ruiterpad wat doorloopt naar het Rozendaalse veld. En vanaf daar kan je weer door naar de Posbank.

ah okee :)
zolang we maar weten waar het noorden en zuiden ligt komen we een heel eind denk ik :)
we vertrekken al heel vroeg, dus we hebben alle tijd om te verdwalen en weer terug te komen :))
zijn er meer mensen die vanuit schaarsbergen vertrekken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:19

Ik rijd vanuit Rheden het bos in bij de Veluwezoom. Ik heb ook de wandel- en fietskaart Nationaal Park Veluwezoom en Deelerwoud en daar kom je een heel eind mee hoor. Ik heb 'm gekocht bij de Readshop in Velp.

En inderdaad, je hebt voor een flink aantal paden wel het label nodig van Natuurmonumenten. Is geloof ik bij elke VVV rond de Veluwezoom wel te koop.

@ Atalanta: er is hoop voor jou hoor! Ik rijd sinds deze winter in het bos en Jip moest in het begin ook niks van de klaphekken weten. Maar inmiddels gaat het zo: http://94.100.118.97/950050001-95010000 ... _2B-J.jpeg

En de foto is wazig, omdat Jip geen geduld had, zo gemakkelijk gaat het nu dus.
En ik ben de eerste ritten ook echt voor elk hek afgestapt, omdat hij dus met een neuslengte voor het hek stil ging staan :+

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:22

hmmm hekken gaan bij mij ook nog niet top, maar er gaat een fjord mee die zich overal doorheen walst, dus die doet het even voor hoop ik :))

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:36

Marije_jiplover schreef:
@ Atalanta: er is hoop voor jou hoor! Ik rijd sinds deze winter in het bos en Jip moest in het begin ook niks van de klaphekken weten. Maar inmiddels gaat het zo: http://94.100.118.97/950050001-95010000 ... _2B-J.jpeg

En de foto is wazig, omdat Jip geen geduld had, zo gemakkelijk gaat het nu dus.
En ik ben de eerste ritten ook echt voor elk hek afgestapt, omdat hij dus met een neuslengte voor het hek stil ging staan :+

o dat is goed om te weten! de eerste 2 ritten deed ze het nog redelijk als ik afstapte, nu gister bleef ze zelfs al meters voor het hek staan.. en dan eerst niet er doorheen willen en uiteindelijk zo snel mogelijk er doorheen stormen. nu goed we blijven oefenen en hopen!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:46

elias schreef:
zolang we maar weten waar het noorden en zuiden ligt komen we een heel eind denk ik :)
we vertrekken al heel vroeg, dus we hebben alle tijd om te verdwalen en weer terug te komen :))

Er zijn weinig gebieden in Nederland maar dit is er beslist een. Als je nu al niet weet of je door kunt rijden naar het Rozendaalse veld en de Posbank dan is een kaart echt aan te raden. Je moet toch nog die vergunning kopen, dan kun je die kaart ook meteen kopen.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:52

senta schreef:
elias schreef:

Er zijn weinig gebieden in Nederland maar dit is er beslist een. Als je nu al niet weet of je door kunt rijden naar het Rozendaalse veld en de Posbank dan is een kaart echt aan te raden. Je moet toch nog die vergunning kopen, dan kun je die kaart ook meteen kopen.

waar kun je het nog meer kopen dan bij de VVV?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:30

Hou je er wel rekening mee dat je op schaarsbergen nog een ruiterbewijs nodig hebt!!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 23:07

Themba schreef:
Hou je er wel rekening mee dat je op schaarsbergen nog een ruiterbewijs nodig hebt!!

ik heb een ruiterbewijs ;)
maar in praktijk heb je het uiteindelijk veel minder nodig, ik ben een aantal keer een boswachter tegengekomen, maar er word alleen gevraagt op de paden te blijven ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:35

Ik ga in de vakanties vaak met Silence naar Laag Soeren en ga daar de bossen in.
Wij hebben ook die kaart van de Veluwezoom inderdaad.
Tot aan vorig jaar kocht ik op de camping een weekvergunning voor €4 maar heb dit jaar een jaarvergunning gekocht voor €10 aangezien we ook nog naar de Drunense Duinen gaan en hem daar ook nodig hebben.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:33

tes,
ben toevallig gister naar de rozendaalse hei geweest,
daar zit een hek en kon je doorheen de veluwezoom op...
stond inderdaad wel een bordje met info bij,
heb niet gelezen wat erop stond...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:56

het label is ook te koop bij natuurmonumenten zelf en er zijn verkoopmomenten op de manege.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:59

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 14:57

DaniqueHorse schreef:
tes,
ben toevallig gister naar de rozendaalse hei geweest,
daar zit een hek en kon je doorheen de veluwezoom op...
stond inderdaad wel een bordje met info bij,
heb niet gelezen wat erop stond...

hoe ben jij gereden dan!?
we hebben het geprobeerd via de koningsheide, maar dan was er een brug over de snelweg heen waar al een maximaal van 1,5 ton voor motoren op zat? leek me niet slim om dat door een heel smal hek die brug op te gaan toch?
heb nog wel heel lekker gedauwtrapt trouwens!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:55

tes, daar kan je met je paard wel gewoon overheen hoor ;)

wij waren gewoon zegmaar helemaal langs de koningsweg gegaan,
tot aan het eind, dan ga je daar rozendaalse hei op, en toen zat daar zo'n hek naar veluwezoom...

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:02

Ik ga nog wel eens naar Camping Boszicht in laag Soeren en daarvandaan rijd je ook zo de veluwezoom op. Wij rijden met de wandel- en fietskaart Nationaal Park Veluwezoom en Deelerwoud. Is alles wat je nodig hebt. Staan alle routes goed op aangegeven

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:41

Ik heb ooit in Nederland paarden gereden die in de omgeving van Warnsborn (Arnhem) stonden. Toen gingen we ook via via de Koningsweg richting Veluwezoom. Idd wel met vergunning én met ruiterbewijs op zak want de boswachters waren toen héél vervelend. Rosendaalse veld kun je ook prima komen. Let wel op het hondenlosloopgebied waar een heerlijk galoppad dwars doorheen loopt. Af en toe beetje uitkijken met honden, wandelaars en fietsers, that's all. Verder vooral lekker genieten!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:57

ah okee!
we waren eerst ook van plan via de koningsweg te gaan, maar we dachten dat het misschien lekkerder was om door het bos te gaan, maar dat is dus geen optie, dus gewoon de hele weg naar de veluwezoom toe de koningsweg?
okee, ik snap hem :Y)