Ruiterroutes en overnachting Oirschotse heide/ Breda

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Ruiterroutes en overnachting Oirschotse heide/ Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:18

Ginger18 en ik zijn vandaag de hele dag op pad geweest met onze verzorgpony's naar de oisterwijkse bossen en dat was echt een heerlijke rit! Alleen moeten wij voordat we hier zijn best een flink stuk over een best saaie weg en daardoor hebben we steeds niet genoeg tijd om de echte mooie bossen te verkennen.
Om dit op te lossen zouden we graag een weekendje weg gaan met de paarden. De eigenaar zou ons dan op zaterdagochtend ergens heen kunnen brengen en op zondagavond weer op komen halen. Dan willen wij dus 2 dagtochten maken en 1 keer overnachten in de buurt van waar onze paarden staan.
Omdat we de eigenaar van de paarden natuurlijk niet te ver willen laten rijden zijn we toch een beetje in de buurt aan het zoeken naar een adres. De Oirschotse heide leek ons een heel mooi gebied en voldoende groot om weinig over de weg te moeten rijden. Wel zag ik dat er een militair oefenterrein is en ik vroeg me af of je daar wel mag rijden of dat dat gedeelte afgeschermd is.
Is er iemand bekend met dit gebied en kan ons vertellen of er voldoende leuke ruiterroutes zijn zodat we toch wel 4-5 uur rustig op pad kunnen zijn zonder al te veel over de verharde weg te moeten rijden? En wat verder natuurlijk heel belangrijk is, is er een mogelijkheid om je paard te stallen en zelf ook daar te overnachten? Ik zag wel een paardenhotel daar in de buurt maar daar konden we zelf niet slapen.
Een andere optie zagen we de Baronie van Breda en de Ulvenhoutsebos en strijbeekseheide. Hiervoor eigenlijk dezelfde vragen als bij de oischotseheide.

KimL86

Re: Ruiterroutes en overnachting Oirschotse heide/ Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:04

Is er niemand die deze bossen kent?

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:39

Hoi,
Wij kennen vooral je 2de optie (de Baronie van Breda) zelf heel goed en wij bieden overnachting voor paard en ruiter aan in Baarle-Nassau. Wat je dan zou kunnen doen is vanaf Ulvenhout starten (Ulvenhoutse bos > Chaamse bos > Baarle-Nassau), dan overnachten en de 2de dag vanaf Baarle-Nassau bijvoorbeeld richting Goirle (via (zand) landweggetjes tussen Baarle-Nassau en Alphen > Rechte Heide > Rovertse Heide). Een groot deel hiervan is aangegeven met bordjes van de Taxandria Route, maar soms is een alternatief ruiterpad of landweggetje iets leuker. Een beetje gevoel voor kaartlezen is dan wel handig.

Er zijn kaarten (met ruiterpad erop) te koop van zowel Baronie van Breda als Taxandria Route. Je kunt ook Google Maps wel gebruiken. En vraag het maar als je meer details wilt weten over een bepaalde route.

Gr, Judith

http://www.clairvauxhoeve.nl

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:58

Wij zijn net terug van vier dagen mennen rond Oirschot; geweldig!!! Je kunt er ook prima onder het zadel rijden. Edit: ook op speciale ruiterpaden.
Wij zijn er al vaker geweest en hebben er nog nooit iets van gemerkt dat een deel van het gebied militair oefenterrein is. Wij sliepen in een hotel in Oirschot en ons paard heeft overnacht bij Steenhof Stables in Oostelbeers (heel dicht bij Oirschot; zie http://www.steenhofstables.com/). Het is een opfokbedrijf, maar je kunt je paard er ook voor een (paar)nacht(en) neerzetten. De eigenaren, Bert en Annet Brants zijn heel gastvrij en je paard krijgt er een fantastische verzorging! +:)+ +:)+ +:)+

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:31

Bedankt voor jullie reacties.
Zogauw fleur en ik elkaar weer zien zullen we de locaties eens bekijken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:35

en de bokkenrijder, weet alleen niet of je er kan overnachten?

Anders manege soethout of t heideros

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:47

ik woon in Chaam en paard staat bij Strijbeekse heide. Je kunt er idd heerlijk rijden. Qua overnachting zou je bij de diverse campings in de buurt kunnen informeren, er zijn er genoeg.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:15

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:21

De link doet het helaas niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:24

Als je breakfast voor de link weghaalt, doet de link het prima. Ik heb geen tips voor TS, maar het is wel een hele mooie omgeving!