Momenteel ben ik bezig met afstuderen. Hiervoor hou ik een onderzoek naar Paardentoerisme/ruiterrecreatie in Nederland. Voor de vereniging Paardentoerisme Zeeland. Jullie zouden mij heel erg helpen als jullie de onderstaande enquête invullen
Ik heb hem ingevuld. Jammer dat je bij sommige vragen maar 1 keuze hebt (bijv. van de soort accomodatie waarin je zou willen slapen) en dat er een deel dubbel in de enquete zit.
Op alle plekken die jij beschrijft heb ik al hoefafdrukken achtergelaten. Ik reis al meer dan 20 jaar met mijn paarden door NL en ook wel daarbuiten. Ik heb dus geen wensen, ik stel eisen, waar ik wel en niet moet zijn is voor mij helder en hoe ik dat aan de steel steek ook.
Dat wil niet zeggen dat ik alle adresjes persoonlijk ken. Daarvoor zijn er, vooral de laatste jaren, te veel mogelijkheden bijgekomen. De vraagstelling komt echter een beetje over alsof je iets compleet nieuws in de markt zet, voorbijgaand aan het feit dat er al heel wat mensen al jarenlang dit doen; er is zelfs een club voor in NL, al bijna 25 jaar! Dat makt mij een beetje lacherig, bijna een soort "spuit elf" gevoel. Bepaalde zaken laat je volledig buiten beschouwing, alsof je bijvoorbeeld nog nooit gehoord hebt van mensen die gewoon op de bonnefooi met hun paarden op tocht gaan (ik was twee jaar geleden nog in Zeeland tijdens zo'n tocht, vorige maand in Zuid Limburg).
Ik wil mijn paarden op een weiland, stalling is niet mijn ding, zeker niet op reis. Reizen kunnen elke lengte hebben, van twee dagen tot enkele weken. Ook wanneer ik gewoon een week naar een plek ga, heb ik het liefste de paarden op het weiland.Wat dat mag kosten is sterk afhankelijk van het gebodene. Voor een mooi groot, goed in het gras staand weiland heb ik meer geld over dan voor een kaalgevreten postzegel. Hetzelfde geldt voor mijn onderkomen. Ik ben best bereid te betalen voor een luxe lokatie, maar voor een simpele plek voor m'n tentje, zonder verdere faciliteiten, daar betaal ik uiteraard de hoofdprijs niet voor. Dat wil niet zeggen dat ik een bepaalde voorkeur heb, in tegendeel.
Waratje
Geplaatst: 03-06-10 21:57
Niet echt een geweldige enquete, ik mis vaak de mogelijkheid overig/anders en je lijkt ook heel veel mogelijkheden niet eens te beseffen. De enquete even doorlopend: Hoe bepaal je je route voor een buitenrit. Hier ga je er vanuit dat mensen vantevoren bepalen hoe ze gaan rijden, dat is voor vrij veel recreatieruiters niet gangbaar, die kijken onderweg wat ze leuk lijkt en hoe het paard is onderweg. Onderbreekt u uw buitenrit wel eens. Hier ga je er vanuit dat je het paard ergens vastzet om te pauzeren, maar je kunt ook gewoon afstappen en je paard loslaten lopen of aan een touwtje vasthouden. Hoeveel geld besteedt u op buitenrit. Ik mis ook daarin keuzemogelijkheden, soms koop ik een ijsje, heel vaak ook niet, soms kun je goed pauzeren bij een horeca-gelegenheid en besteed je bijvoorbeeld 20 euro. Zet dan op z'n minst neer "hoeveel besteed je gemiddeld op een buitenrit". De vraag over gebruik van GPS geeft aan "wel eens", maar die van de kaart niet. Wat nu als mensen soms wel een kaart gebruiken, maar vaak niet? In ons eigen bos rij ik echt niet met kaart, maar in een mij minder bekend bos wil ik vaak wel een kaart meenemen. Aspecten waar je naar kijkt bij een overnachtingsadres moet je duidelijker definieren, het uiterlijk van een stal kun je op verschillende manieren gebruiken om een mening te vormen. Je kunt vallen voor blingbling-uitstraling, maar ook voor degelijk en praktisch. Het is beide "uiterlijk", maar wat is het uiterlijk dat je bedoelt? Groote van de stal is ook van belang als je perse een kleinschalige stal wil, dus antwoorden op deze vraag zijn ook niet bruikbaar voor een paardenrecreatiebedrijf. Idem voor "soort voer", wat bedoel je daarmee? Krachtvoer? Ruwvoer? Keuzemogelijkheden? Kwaliteit? In wat voor accomodatie wilt u overnachten? Wat is er mis met "meerdere keuzes mogelijk"? Het hangt namelijk maar net af van de omstandigheden, bijvoorbeeld het seizoen (ik kampeer liever niet in de winter, maar ja, die keuze staat er ook niet bij), je gezelschap (aantal en financiele rek) en de keuze die in die regio beschikbaar is. Met wie wil je deze vakantie ondernemen? Ook daar mis ik de "meer keuzes mogelijk" optie. Hoe lang, idem dito. Prijs voor de stalling is ook afhankelijk van de vorm van stalling, de kwaliteit van de stalling en de verzorging en zelfs de locatie. Paard in de wei met een handje brok betaal ik niet zo snel 20 euro voor, maar voor weiland en beschikking over een box met ruim stro en hooi en keuze uit verschillende soorten krachtvoer vind ik die 20 euro wel zeer redelijk. Hetzelfde geldt uiteraard voor de accomodatie van de mens. Onderdelen die van belang zijn voor een ruitervakantie geef je keuzes over "lengte van routes", bedoel je dan uitgezette rondjes? Want je kunt natuurlijk ook gewoon zelf je eigen rondje maken met de beschikbare (ruiter)paden. En wat bedoel je met "goede accomodatie"? Uiteraard wil je een "goede accomodatie", maar wat ik "goed" vind kan iemand anders "vreselijk" vinden.