Voor het eerst écht naar buiten met 3/4-jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Voor het eerst écht naar buiten met 3/4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:49

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst écht naar buiten gingen met hun jonge paarden. Met mijn drie jarige ben ik al wel vaker naar buiten geweest over de verharde weg, met hier en daar klein drafje, maar van de zomer gaan we waarschijnlijk met een groepje van stal naar de Veluwe. Dat zullen dus pas de échte buitenritten worden. Ik vertrouw 'm zowat volledig, hij zal nooit er zomaar vandoor schieten of bokken (het blijft natuurlijk een jong dier), maar als je dan toch voor het eerst een rengalopje gaat doen.. ik word dan toch wel beetje zenuwachtig!

Graag hoor ik dus ervaringen, misschien 'tips' voor zover dat kan, wat dan ook.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:10

En waarom zou je dan een rengalopje doen? Het is geen verplichting, hoor.
Doe rustig aan, een jong paard moet al die indrukken ook geestelijk verwerken, dus pas je ritten op hem aan en niet op wat anderen willen of vinden. Toen onze Welsh Cob de leeftijd had van jouw paardje gingen we alleen met hem wandelen in het bos, hij is pas met 4,5 jaar onder het zadel beleerd en dat vond hij (geestelijk) moelijk genoeg. Nou wonen onze paarden direct tegenover het bos op de Veluwe, dus buitenrijden was al heel snel aan de orde. Je merkte dat hij in het begin een ritje van 20 minuten, voornamelijk in stap, al heel vermoeiend vond. Dan is het heel fijn als er een paard bij is dat hij goed kent en vertrouwt, zodat hij daar steun van krijgt.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:27

Ik rijd altijd alleen, nu onze pony ingereden is, ga ik erop verder, ben begonnen met een rustig bosrondje, wat erg relaxt ging.
Ik merk wel, als ik gegalopeerd heb, dat dan de spanning kiomt en hij hard harder hardst wil, dus even de rem vinden en weer terug naar waar we waren.....

Gisteren voor het eerst op het strand met hem geweest, en het ging prima, rustig gestapt op het harde, de kabbelende zee vond hij eng, dus verder niet op ingegaan en ervandaan gebleven, indrukken genoeg zo.
Een rustig galopje gedaan en daarna veel gestapt, iedere keer wat meer, maar in een groep ga ik niet ermee weg(nog), nu heb ik hem wel in de hand, maar wat doen andere met hun paarden, sommige zijn voorgeprogrammeerd op het strand....

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:53

Ik heb een aantal jonge moeilijke (lees: schrikachtige) paarden gehad. Ik ging er wel mee het bos in omdat het goed voor de ontwikkeling is. Maar het ging niet van harte! Zelf word ik dan ook zenuwachtig.. wat je juist niet moet doen! Je moet proberen te genieten. Ik heb doorgezet, en stukje bij beetje werd het beter. Maar je moet absoluut niet iets gaan doen waar je zelf niet achter staat, zoals een rengalop!

Gelukkig heb ik nu een jong paard waar je zelfs zonder zadel achterstevoren erop het bos in kan :D Ook zeker een keer fijn om mee te maken! Heb ik nog nooit gehad!

Myour

Re: Voor het eerst écht naar buiten met 3/4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 06:45

Bedankt voor de reacties :j

Het is niet zo dat ik bang zenuwachtig word hoor, mijn pony is er één uit duizenden, alleen ga er ik nog niet mee naar buiten maar ben al vaak met één ander paard meegeweest en hij is nergens bang voor. Maar ik heb simpelweg geen ervaringen met bos/strandritten met een jong paard, met name als je dan voor het eerst wat harder gaat dan een handdrafje :P de paarden die meegaan staat hij samen mee in de weide dus dat vertrouwde komt wel goed :j

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:39

Onze pony heb ik vooral ingereden op buitenritten. Pas daarna ben ik in de bak gaan trainen.

Ik leer hem aan dat buitenrijden (strand, bos, etc) niet per definitie scheuren is. Dus de ene keer maak ik alleen een handgalopje op het strand en een andere keer mag ie wel voluit.

De stal waar onze pony staat grenst aan het bos en de heide en ook als ik "thuis" een buitenrit maak laat ik hem nooit elke x op dezelfde plek galopperen. De ene keer stap ik dat pad, de andere x in draf, dan weer wel in galop. Zo voorkom ik dat hij uitzichzelf wegschiet in rengalop.

Wel ging ik in het begin samen met een doorgewinterd "buitenpaard". Voordeel was wel dat ons paardje toen hij kwam (met 2,5 jaar) al heel erg verkeersmak was.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:22

Ik weet niet wat je precies bedoelt met echte buitenrit? Is het zo dat je alleen paden in het bos gaat volgen of ook werkelijk cross country? Het is goed om buitenritten rustig op te bouwen, hertjes, konijnen, wind door de bomen, ander schaduwen dan paardlief kent, andere geluiden... Het is allemaal bere spannend voor jonge paarden. Wanneer je dan ook nog van het pad afwijkt en gewoon kris kras wandelt. Dan is de bodem ook nog eens anders dan het paard gewend is. Hard en drassig kunnen elkaar opvolgen, er springt misschien een opgeschrikt dier te voorschijn. Spannend en wennen dus!
Wel ontzettend leuk om te doen en zo als waratje zegt, pas de rit op je paard aan en niet op de wensen van de ruiters om je heen. Laat het vooral een positieve ervaring worden voor je viervoeter!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:43

Ik rijdt ieder jaar weer met 5a 6 jonge paarden door het bos die net ingereden zijn.
Het gaat er vooral om dat jij net doet of er niks aan de hand is en je op een volleerd paard zit.
Jonge paarden kijken naar wat de groep doet, heb je dus een schrikachtig koppaard zal je jonge paar dook eerder schrikken, heb je juist paarden mee in de groep die lekker kalm zijn zal die van jou dat ook veel meer blijven.
En hoe meer je doet op jonge leeftijd hoe meer profijt je er van hebt!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:13

ik was met mijn 5 jarige nog nooit echt naar buiten geweest omdat ik daar de gelegenheid niet echt voor had. Ook is het een beetje een aparte, soms wil hij wel en soms niet. ik was al wel een keer over straat gelopen met moeite maar daar hield het mee op. Toen heb ik me voor een ETR rit opgegeven met een vriendin van me (met mijn jonkie en zn moeder) en heb ik hem gewoon meegenomen naar de Veluwe en over straat was hij wat onrustig maar verder helemaal in zn element en hij wilde zelfs voorop lopen :D ik was dus helemaal trots.

wat ik dus eigenlijk met ieder paard doe, is hem of haar gewoon meenemen en dan als het kan met een ouder braaf paard die hij of zij vertrouwd.

eigenlijk ben ik het gewoon eens met kyrkelover ;) gewoon lekker met volle overtuiging ontspannen rijden :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:14

Bedankt voor de reacties! :j
@ Jua: echt door de bossen/strand vind ik 'echte' buitenritten. Waar ik gestald sta moet ik het doen met stukken langs de weg/parallelweggetjes.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:35

Voordat je met die groep gaat, zou ik nog wat meer oefenen, met kleine buiten ritjes. Zo hebben wij het ook opgebouwd. Ineens een enorm lange rit is vaak nog te veel voor ze.Vanaf 3 zijn we hier eigenlijk al mee begonnen