buitenrijden met IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie444

buitenrijden met IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:56

Hoi,

ik heb een vraagje:

Ik rij heel veel in de bossen met mijn verzorg IJslander, dat is altijd super leuk en hij doet ook heel erg ze best maar ik ga dus in de zomer op een IJslander kamp met hem ('t peerdespul), maar daar gaan we elke dag een dagrit maken, dus moet ik goed trainen daarvoor qua conditie, maar mijn verzorgijslander heeft denk ik wel een jaar gewoon (of anderhalf jaar) stil gestaan, dus hij heeft geen conditie, rijdt hem nu een half jaar en conditie is al stukken beter! Maar hoe kan ik die conditie en kracht nou het allerbeste trainen? Hij is ook erg arm bespierd en zou wel wat meer spiertjes bij hem willen zien, hebben jullie tips???

Groetjes Sophie!

fjordjes

Re: buitenrijden met IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:58

In de bak veel oefeningen doen, buigen, schakelen, overgangen rijden. Dit soort dingen kan je ook tijdens een buitenrit doen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:37

conditie opbouwen doe je voornamelijk door middel van stapwerk. en dan niet aan een los teugeltje sjokken, maar gewoon flink door stappen. (en kilometers maken). ook voor de spieropbouw is stapwerk uitstekend. zijn er heuveltjes waar jij rijdt? deze moet je dan ook weer in stap oprijden, dat kost behoorlijk wat kracht.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:38

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:51

Gewoon lekker door gaan zoals je nu bezig bent, lekker lange ritten maken en dat steeds meer opbouwen, ook af en toe lekker in de bak aan het werk en Neisti is er vast wel klaar voor als jullie op kamp gaan, Sop! :)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:54

Inderdaad veel stapwerk onder het zadel, maar ook af en toe wat 'pittiger' longeerwerk kan goed helpen.

Veel succes!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:09

En af en toe wat dressuren tussendoor. ;-)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:19

Ja klopt, je moet het langzaam weer gaan opbouwen, steeds weer meer en moeilijkere oefeningen proberen. Dan komt het wel goed ;)

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:17

voer eens wat andere oefeningen uit als normaal! een keertje wijken, achterwaarts etc.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:21

He,
wat leuk dat je naar 't Peerdespul komt!
Ik ben daar leiding deze zomer. Een goede basisconditie is genoeg om mee te kunnen komen,
aangezien er voldoende rustmomenten zijn per rit.
Veel succes met trainen en tot in de zomer!

LokusSpokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:27

Wat leuk dat je naar 't peerdespul komt. Ik ben dit jaar een weekje leiding, maar doe het al jaren.
We maken wel elke dag ritten, maar zorgen ook dat de paardjes voldoende tijd krijgen tussendoor om uit te rusten en even bij te eten. Verder is het zo dat we zo over de dag verdeeld ook hele stukken stappen, waarbij je paard dus niet heel veel inspanning hoeft te leveren.

Als je paardje het een dagje niet vol kan houden, is het vaak wel mogelijk om een van onze paarden te rijden. Ook hebben we vaak een lesdag in de week, dus dan hoeft je paard sowieso niet te werken, want je kan ook op een van onze paarden in de les. Wat hierboven al gezegd is, als je paard een goede basisconditie heeft, komt hij al een heel eind.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:43

qua conditie opbouwen kun je hiervan uitgaan:
-eerst vaker rijden (weet niet hoe vaak je rijd maar dat bouw je op naar zo'n 5 keer per week)
- dan langer rijden per keer
- dan sneller gaan rijden.

Dus niet opeens 2 keer per week in rengalop zo lang mogelijk maar dat had je vast al door!

heel veel plezier!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:44

hinta schreef:
conditie opbouwen doe je voornamelijk door middel van stapwerk. en dan niet aan een los teugeltje sjokken, maar gewoon flink door stappen. (en kilometers maken). ook voor de spieropbouw is stapwerk uitstekend. zijn er heuveltjes waar jij rijdt? deze moet je dan ook weer in stap oprijden, dat kost behoorlijk wat kracht.

gelukkig stappen de meeste ijslanders nogal snel <3

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:15

rustig opbouwen en steeds iets langer en lekker in de buurt buitenritten gaan maken(wat je al doet) en je paard voorwaarts houden.

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:02

Overgangen rijden, veel wendingen maken maar dat wel allemaal voorwaarts en niet laten inkakken. ;)

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:12

om de spieren te trainen kun je ook met een pasoa longeren werkt ook lkkr mee voor de tolt doe ik met mijn ijslander ook!
of als er duinen zijn er in galop op en heel langzaam afstappen dat werkt allemaal om de achterhand te trainen. dus ook gunstig voor de tolt :D