Oversteekplaatsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlooo

Oversteekplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:26

Hallo mensen,

Voor mijn opleiding ben ik bezig met het verbeteren van een oversteekplaats op een ruiterroute in Ede. Op deze ruiterroute moet een provinciale weg overgestoken worden, waar 80 km mag worden gereden. Er wordt nu via het fietspad overgestoken. Het is, vooral met onervaren ruiters, erg gevaarlijk. Ik moet dus het idee uitwerken om de oversteekplaats te verbeteren, met bijvoorbeeld een stoplicht of wegversmalling met drempel.
Ik ben nu opzoek naar zoveel mogelijk verschillende oversteekplaatsen, en vraag julie hulp door middel van foto's! Een oversteekplaats met een hoge drukknop zodat het andere stoplicht (voor de auto's) op rood gaat, een oversteekplaats waar naast elkaar kan worden overgestoken, een oversteekplaats met een hekje, noem maar op! Jullie zouden mij enorm helpen met ideeën en vooral met foto's! :D
Alvast bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:47

marlooo schreef:
Hallo mensen,

Voor mijn opleiding ben ik bezig met het verbeteren van een oversteekplaats op een ruiterroute in Ede. Op deze ruiterroute moet een provinciale weg overgestoken worden, waar 80 km mag worden gereden. Er wordt nu via het fietspad overgestoken. Het is, vooral met onervaren ruiters, erg gevaarlijk. Ik moet dus het idee uitwerken om de oversteekplaats te verbeteren, met bijvoorbeeld een stoplicht of wegversmalling met drempel.
Ik ben nu opzoek naar zoveel mogelijk verschillende oversteekplaatsen, en vraag julie hulp door middel van foto's! Een oversteekplaats met een hoge drukknop zodat het andere stoplicht (voor de auto's) op rood gaat, een oversteekplaats waar naast elkaar kan worden overgestoken, een oversteekplaats met een hekje, noem maar op! Jullie zouden mij enorm helpen met ideeën en vooral met foto's! :D
Alvast bedankt!

Voor welke oversteek is dit dan? Persoonlijk ben ik geen voorstander van teveel stoplichten en drempels (of rotondes) in provinciale wegen, want daar heb je ook heel veel last van met een trailer. Een veilige oversteek wordt voor een heel groot deel bepaald door overzichtelijkheid van de oversteek voor alle verkeersdeelnemers en voldoende opstelruimte voor de ruiters.

marlooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:16

Het gaat om de oversteekplaats op de apeldoornseweg in Ede. Je heb inderdaad zeker gelijk dat je daar last mee heb met een trailer. Maar nu is het ook een gevaarlijke oversteekplaats, vind de ondernemer van het bedrijf waarmee wij werken, vooral als er kinderen komen rijden. Ik bedenk verschillende oplossingen en kijk dan natuurlijk ook naar de gevolgen voor de automobilisten ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:38

Dan gaat het zeker om een oversteek ten noorden van de nieuwe rotondes, voor de manege die daar zit? Want heel veel mensen kunnen zonder veel problemen bij de rotondes oversteken, dan zijn de beide rijrichtingen namelijk ook gescheiden met voldoende ruimte om veilig te wachten met een stel.
Daar wil je geen wegversmalling of stoplicht inzetten. Ik zou eerder kijken of je de route niet een stukje zou kunnen aanpassen om naar een overzichtelijker punt te gaan, bijvoorbeeld ter hoogte van de Mill Ranch. Daar hebben zowel ruiters als auto's beter zicht op elkaar.

marlooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:50

Het gaat niet om de rotonde, maar om een smalle oversteek naar het bos, weet niet precies hoe het heet waar het zit omdat ik niet uit die omgeving kom. Maar het is een smal fietspad wat overgestoken moet worden, idd voor de manege :) Dus ik ben opzoek naar verschillende manieren om een (fiets)oversteek veiliger in te richten ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:03

marlooo schreef:
Het gaat niet om de rotonde, maar om een smalle oversteek naar het bos, weet niet precies hoe het heet waar het zit omdat ik niet uit die omgeving kom. Maar het is een smal fietspad wat overgestoken moet worden, idd voor de manege :) Dus ik ben opzoek naar verschillende manieren om een (fiets)oversteek veiliger in te richten ;)

Kom dan eens achter het bureau vandaan (in tegenstelling tot die sukkels van ambtenaren) en neem de situatie ter plaatse op, zodat je WEET waar het over gaat en wat PRECIES het probleem is.
Dan kun je ook precies aangeven wat het probleem is en welke mogelijkheden practisch zijn om de situatie te verbeteren voor ALLE partijen.