hand paard Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

hand paard Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:01

Wij hebben een haflinger en de shetlander van mijn moeder staat er ook bij. Mijn haflinger is erg onzeker, en ik weet inmiddels dat als ik de shetlander mee naar de bossen neemt, dat mijn haflinger wel die zekerheid heeft. Dus nu wil ik kijken of ik op mijn haflinger de shetlander mee kan nemen. Nou heeft er iemand bij ons op stal gezegd voor een ring aan het zadel. Maar ik weet niet of ik daar slim aan doe, want stel je voor dat mijn haflinger ergens van schrikt (doet ze niet zo gauw, maar het blijven dieren) dan moet dat kleintje ook mee rennen. Aan de hand kan ik hem wel los laten (als ik het touw in handen heb) Maar dan kan ik niet draven, want de shetlander wil iedere keer ons vooruit.

Ik weet dat de shetlander daarin nog moet leren. Hij is nog maar 1 keer in de hand mee gelopen. En daar was iemand die mee liep.

Maar ik vraag me af hoe nemen jullie een hand paard mee? Is het verstandig om het paardje vast te maken? En hoe lossen jullie die dingen op? Ik moet als ik naar de bossen ga, wel eerst langs een weg. Is het überhaupt slim om de shetlander mee te nemen?

Caira

Re: hand paard Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:09

ik heb vaak een handpaard mee, wel altijd aan een touwhalster en leadrope, ik houd het touw in mijn hand en maak alleen het uiteinde vast om te zorgen dat het niet op de grond kan vallen. Ik voed het paard wel op om netjes naast mijn knie te blijven.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:27

Zoals Caira zegt inderdaad. :)
Het is denk ik wel slim om in de bak goed te oefenen met de overgangen, dat je handpaard netjes aan je knie blijft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:29

Ik heb gewoon een stuk zacht touw gekocht bij de bouwmarkt en hier een haak aan vastgemaakt.
De lengte van dit touw is 2 a 3 x een halstertouw (een longeerlijn is te lang, dan heb je te veel in je hand).
Ik heb het touw nergens aan vastgemaakt want als het handpaard ervandoor gaat dan hou je het toch niet vast.
Afbeelding

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:01

ahh, die foto <3
Idd vooral nergens aan vast maken. Houd er rekening mee dat als ie gaat dat ie dan toch echt wel gaat.
Laatste keer dat ik mijn vriendin vast had met haar Haflinger sprong deze ineens achterlangs naar de andere kant, als ze vast had gezeten had ze mij uit m'n zadel getrokken. Of ik had héél erg vast gezeten. Niet doen dus!
Toen ze uiteindelijk plots in galop weg sprong moest ik toch echt wel los laten.

Mijn vriendin neemt het hand paard mee met hoofdstel en daaraan zo'n longeer tussen stukje met daaraan een touw.
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een touwhalster (geeft toch net iets andere druk) met daaraan een leadrope. Een leadrope is net iets langer en dikker.

Zowiezo eerst lang en uitgebreid oefenen in de bak en op eigen terrein.

Succes ermee!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:04

Leuke foto, jury!

Ik zou het doen zoals ik mijn pony ook naast de fiets laat lopen... Hoofdstel aan, bitstukje en daaraan een lange lijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:12

Ik rij ook regelmatig met een handpaard, soms heeft het handpaard een touwhalster om, vaak ook een stalhalster. Beide paarden zijn netjes opgevoed en tolerant naar elkaar (handpaard krijgt een enkele keer van mij een correctie omdat hij gaat happen naar de merrie). Rijpaard is gemakkelijk op zit en 1 hand te rijden, dus er is ook echt een hand vrij voor het handpaard. Ik gebruik een leidtouw van 3 of 4 meter waar van ik het uiteinde in mijn teugelhand erbij heb en daarmee dus de luslengte bepaal. Absoluut niet vastgemaakt aan mij of het zadel, ik wil los kunnen laten als dat nodig is, maar ook over kunnen pakken als dat nodig is. Als het uiteinde vastzit gaat dat niet, vind ik een erg onveilig idee.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:17

Ik had vroeger toen ik nog paardreed het handpaard met een hoofdstel om naast me. De teugels over zijn hoofd (dus naar voren en die zo in mijn rechterhand) ik reed bijna altijd op 1 hand (links) en als het nodig is kon ik mijn rechterhand toch nog gebruiken. (ik reed geen western). Beide paarden waren echter al wel aan het hele concept van handpaard rijden gewend, maar ik denk niet dat ze dat speciaal geleerd is. Meer een geval van gewoon doen en er niet moeilijk over doen.

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:32

zeker nergens aan vast maken ivm ongelukken
veel oefenen vooral
k raad je wel n touwhalster aan , heeft toch een betere inwerking

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:58

Eerst veel oefenen in de bak. Stemcommando's leren is ook handig. In elk geval niet de shetlander vastmaken aan het andere paard of je tuig, gewoon vasthouden. Als je eens moet loslaten blijven de paarden meestal wel bij elkaar in de buurt en kan je hem weer pakken.