Buitenrijden met anderen, probleem met paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RVV

Buitenrijden met anderen, probleem met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:10

Hoi:)
Ik heb dus een probleempje..
Ik zat op dit forum te kijken en kwam meerdere berichten tegen van mensen die er problemen mee hadden dat hun pony alleen buiten te sterk is. Hen werd aangeraden met een ander rustig paard te gaan. Bij mij is het dus net andersom.

Ik rij een pony van ongeveer 1.45. Bij mij op stal staan verder bijna alleen maar grotere paarden. Mijn pony is van zichzelf al vrij lui.
Nu is het dus zo, dat als ik met meerdere mensen buiten ga rijden, de paarden altijd groter zijn. In stap valt het dan nog mee, dan raakt ze af en toe een beetje achter maar dat vormt op zich geen probleem, dan stoppen de anderen gewoon af en toe even. Maar als we gaan draven of galopperen (in galop is het erger dan in draf) is het zo dat ze heel erg sterk wordt en achter de andere paarden aan gaat rennen, dan raak ik de controle over haar kwijt en dat vind ik behoorlijk eng.. Nu is het zelfs al zo erg dat ik buiten niet meer durf te galopperen. Ik heb geprobeerd om haar voorop te laten lopen, in draf gaat het dan wel goed, alleen dan is het zo dat ze weer heel langzaam is en de andere paarden ophoudt. Dus dat is niet altijd een optie.

Overigens als ik alleen buiten ben gaat het wel goed, dan kan ik in mijn eigen tempo rustig rijden en maakt het niet uit als ze wat aan de langzame kant is.

Weet iemand misschien wat ik hieraan zou kunnen doen of hoe ik het kan verminderen?

Heel erg bedankt alvast,
xx

tinkerkatie

Re: Buitenrijden met anderen, probleem met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:24

Leg voor je weg gaat je probleem uit aan de personen met wie je gaat rijden. Vraag de anderen rekening met je te houden. Als ze dat niet willen ga je niet mee en rij je je rondje alleen.
Als ze het wel willen dan kun je het volgende proberen:
Ga niet harder dan jij zelf wilt. Voor ze naar jouw zin te sterk wordt roep je naar de anderen om langzamer te gaan. Zo kun je controle houden en je pony laten zien dat ze heus niet achtergelaten wordt. Ze kan het gewoon niet bijhouden en gaat daarom racen. Ze wil bij haar kudde blijven. Een begrijpelijke reactie. Als jouw pony de langzaamste is, zal de persoon met wie je rijdt daar rekening mee moeten houden. Je kunt niet harder dan de langzaamste van het stel.
Wat je nog eens zou kunnen proberen in een brede berm is naast elkaar rijden. De ander kan dan mooi zien of jij het bij houdt of niet.
Succes en doe vooral geen dingen die je niet durft!

RVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:29

Dat probeer ik ook wel ja :) Het is alleen dan soms voor de hele snelle paarden heel erg lastig...
Dan gaan die op de plaats galopperen en steigeren enz. Dus dat is wel minder voor die ruiters dan...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Buitenrijden met anderen, probleem met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:51

Maar wat bedoel je precies met snel gaan? Ze probeert toch niet in te halen ofzo? Ikzelf zou zeggen, zorg dat er geen gaten vallen, max 1 meter afstand. Word dat meer, direct zelf bijdrijven. Word het minder, direct inhouden, en dan moet er gewoon geluisterd worden. (Word er niet op gereageerd mag je best even wat minder lief vragen.)

En tja met een pony zul je nu eenmaal wat meer door moeten rijden om paarden bij te houden...