Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:07

Hallo,

Ik zit met een vraagje.
Stel; Ik val van mijn verzorgpony met een buitenrit, betaalt de verzekering de schade of moet de eigenaar voor de kosten opdraaien?

Alvast bedankt.

kimmie88

Re: Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:09

het kan zijn dat de eigenaar een opzittende verzekering heeft genomen... Dan ben jij als opzittende dus ook verzekerd.
Zonder verzekering heb ik helaas geen idee/ervaring mee

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:11

Oké, dan ga ik dat even navragen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:17

VERAx schreef:
Oké, dan ga ik dat even navragen :)

Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd..asl je meer weet, wil je het dan laten weten?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:26

Ja, dat zal ik doen. Kan de eigenaar alleen nu niet bereiken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:31

heb geen haast joh, maar iig bedankt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:34

VERAx schreef:
Hallo,

Ik zit met een vraagje.
Stel; Ik val van mijn verzorgpony met een buitenrit, betaalt de verzekering de schade of moet de eigenaar voor de kosten opdraaien?

Alvast bedankt.

Welke verzekering bedoel je? Je ziektenkosten worden in ieder geval gewoon door je eigen ziektenkostenverzekering betaald. Mogelijk dat die verzekeraar bij de eigenaar van het paard aanklopt om het terug te halen als het ongeluk de "schuld" was van het paard. De eigenaar van het paard is namelijk wel aansprakelijk voor schade die door zijn paard wordt aangericht, met een paar randvoorwaarden. Maar daarvoor heeft de eigenaar als het goed is een Aansprakelijkheidsverzekering (particulier of bedrijf).
Ik heb er trouwens nog niet van gehoord dat een ziektenkostenverzekeraar kosten verhaalt op een paardeneigenaar, dus ik geloof niet dat ze dat heel snel doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:29

Waratje schreef:
Ik heb er trouwens nog niet van gehoord dat een ziektenkostenverzekeraar kosten verhaalt op een paardeneigenaar, dus ik geloof niet dat ze dat heel snel doen.

Nou en of ze dat doen. Vaak pas jaren na het ongeval, maar ze verhalen wel degelijk.

Verder kijk even bij TAO FAQ, aansprakelijkheid paarden en verzekeren.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:32

ik vind het ook erg boeient...natuurlijk mede omdat ik zelf altijd bijrijd...maar ook als ik ooit een eigen heb en iemand laat rijden is het fijn om te weten...
iemand misschien ook een idee hoe het zit met verzekering als je bv met een paard wandelt aan de hand of rijd en hij struikeld of glijd uit (kun je meestal zelf niks aan doen he!) en breekt dan zn been ofzo..hoe zit het dan met verzekeringen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:35

Ik heb de afspraak met mijn bijrijdster (24 jaar) gemaakt, als ze valt is het haar paard (dus verzekeringstechnisch "haar probleem").
Kosten aan het paard zijn voor mij.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:38

Ben ook wel benieuwd. Heb tot voor kort in Duitsland gewoond en kreeg vorige jaar een rekening van het ziekenfonds van iemand die een trap van mijn paard zou hebben gehad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:41

Brainless schreef:
Ik heb de afspraak met mijn bijrijdster (24 jaar) gemaakt, als ze valt is het haar paard (dus verzekeringstechnisch "haar probleem").
Kosten aan het paard zijn voor mij.

Dat kan wel een aardige afspraak zijn, maar in praktijk ben je zelf altijd aansprakelijk voor schade die jouw huisdier (paard) toebrengt aan een ander. Kan nog wel zijn dat als je bijrijdster een ruiterbewijs heeft dat deze dan een deel van de schade dekt, maar uiteindelijk wordt er toch bij jou aangeklopt.
(je hebt natuurlijk ook nog te maken met gedeelde aansprakelijkheid endergelijke, als je bijvoorbeeld je bijrijdster nadrukkelijk zegt niet de drukke weg over te steken en ze doet het toch met alle gevolgen van dien dan wordt zij deels aansprakelijk).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:44

Maar als zij zegt dat het haar paard is......!!
Ook met de wedstrijden/lessen is het haar paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:04

Als zij dat zegt en het is niet zo dan is dat fraude :D .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:56

Tja het is dubbel, ik verzorg hem, maar zij betaald de kosten.
Dus wettelijk gezien is hij wel van haar hahaha

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:45

Maar wat jullie onderling afspreken doet niet zoveel terzake hoor.
Het gaat erom hoe het wettelijk geregeld is en als zij jou niet aansprakelijk stelt dan doet haar ziektekostenverzekeraar dat wel ;) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:27

Maar haar ziektekostenverzekering weet niet dat het mijn paard is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:41

En dan komen we weer op het punt dat het fraude is als ze de formulieren van de ZK verzekeraar niet naar juistheid invult ;) .

Maar wat is het probleem overigens. Jouw AVP verzekeraar vergoedt dat gewoon, dus waar doe je moeilijk over?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:07

Dus; Ik val van de pony, doordat deze er bijvoorbeeld vandoor gaat. Ik heb een blijvend letsel dat dus veel gaat kosten per jaar. De ziektekostenverzekering betaalt dit. Maar wat dan als ze aankloppen bij de eigenaar van de pony? Moet die dan alsnog betalen voor mijn letsel?

Sjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:16

De eigenaar is verantwoordelijk die heeft daarvoor een verzekering als het goed is (!) Als jij een ruiterbewijs hebt ben jij nog eens extra verzekerd dan wordt je verzekerd door schade gemaakt door het paard of het nou die van jou is of niet en als je een arm breekt ben je ook extra verzekerd!

Gr.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:42

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:51

Ik heb ook een bijrijdster en heb van te voren goed bij de verzekering geinformeerd om te vragen hoe dat dit zit, de beste man heeft ea na gekeken en is op huisbezoek geweest om uitleg te geven.
Het is eigenlijk heel simpel, de eigenaar van het paard is ter aller tijden aansprakelijk voor het door het paard veroorzaakte schade, stuurt de bijrijdster het paard door de heining oid dan is de bijrijdster verantwoordelijk, klinkt heel raar misschien wie stuurt er nu per opzet een paard door de heining niemand toch, maar dit werd er wel zo bij gezegd.
Het zelfde geld voor het laten inrijden van een paard als het paard iets sloopt of degene er af gooid oid dan is de eigenaar ook aansprakelijk.
Degene die hem/haar rijdt moet geschikte rijkleding, schoeisel en cap dragen ook dit is een voorwaarde van de verzekering.
Wij zijn verzekerd tot 1000.000 euro, ik heb geen bedrijf ik ben gewoon particulier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:58

Lees mijn link en lees voor het stukje over 'eigen schuld'.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:59

Dan zal ik dat nu even gaan lezen :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:02

Oké, ik heb het gelezen, het komt er dus op neer dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de schade die het paard aanricht?