eerste buitenrit van het seizoen: tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sas67

eerste buitenrit van het seizoen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:29

Nu het voorjaar nadert maak ik hopelijk binnenkort met mijn quarter weer eens een lekkere buitenrit.
Zij is echter nogal schrikkerig en wordt gauw heet. Dat maakt zo'n eerste buitenrit na lange tijd, een spannende onderneming. Zij wordt western gereden: teveel tegendruk roept veel spanning en weerstand bij haar op. Met m'n zit red ik het echter niet in zo'n situatie. Wie heeft er tips? En nemen jullie extra voorzorgsmaatregelen in zo'n geval, bijvoorbeeld bodyprotector oid?

Nado

Re: eerste buitenrit van het seizoen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:35

Ik denk dat je het vooral minder spannend moet maken voor jezelf, spanning bij jou zal je op haar overbrengen. Wie weet vindt zij buitenrijden eigenlijk helemaal niet zo spannend ;)

Dus misschien een vriendin mee met een superbraaf paard, daar heeft je paard en vooral jij houvast aan. Ik ken ook iemand die met body-protector rijdt, voor haar eigen gevoel van veiligheid. Sinds ze dat doet is ze zelf veel rustiger en ontspannen en dat werkt door op haar paard, die sindsdien helemaal niet meer gek gedaan heeft. Ook kan je zorgen dat de one-rein stop er goed in zit, zodat je voor jezelf het gevoel hebt dat je haar hoe dan ook altijd kan stoppen.

Enne, in ieder geval veel plezier, buitenrijden is leuk :D

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:23

iemand anders meenemen om een mak paard, voortuig wil ook helpen, voor je eigen gevoel bodyprotector, beginnen met kleine stukjes uitstappen buiten en langzaam uitbouwen. voor het schrikken kan je schriktraining doen dat helpt een heel stuk. zelf rustig blijven en misschien je paard eerst lekker losgooien voordat je gaat rijden.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:25

Wat dacht je ervan om zelf niet zo gespannen te zijn en gewoon lekker te gaan rijden? :) Het komt echt wel goed, zolang jij het zelf maar geen gestresste bedoeling laat worden, dit slaat over op je paard.
Succes, en vooral have fun! :D

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:28

misschien jij eerst een buitenrit op een ander paard maken, zodat je zelf ook weet dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is. en dat je het rondje weer een beetje gewent bent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:20

Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Is het toch ook? ;)
Lekker gaan rijden, als je rustiger bent met een ander paard erbij doe je dat. Spreek dan wel even wat regeltjes af:

-Geen gaten laten vallen.
-Niet omdraaien.
-Jijzelf geeft het tempo aan.
-Afspraken maken over wat te doen als een van de paarden schrikt.

Dan ben je mis ook wat zelfverzekerder.
Eventueel kun je eerst een keer met je paard gaan wandelen, of een schriktraining doen?

Ikzelf ken het voor de rest niet zo, heb enkel buitenbak en als die te slecht word tja dan ga ik maar op buitenrit. :o

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:29

Is er geen mogelijkheid om met iemand anders op buitenrit te gaan?
Ik ben afgelopen zondag ook weer voor het eerst sinds november met mijn paard gaan buitenrijden. Ik heb eerst een paar keer in de buitenbak en op het veld gereden en toen dat goed ging durfde ik het aan om het bos in te gaan. Ben wel voor alle zekerheid met een groepje stalgenootjes gegaan. Mijn paard wil nogal hard en het was voor mijn gevoel heel fijn dat er iemand voor me reed waar ik haar tegenaan kon parkeren als dat nodig mocht zijn. (en het was een paar keer nodig :D ) En verder, gewoon gaan, geniet, blijf zelf zo ontspannen mogelijk (gezellig kletsen met stalgenootjes)

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:44

Ik zou je paard van te voren longeren en dan echt moe maken. Als je dan naar buiten kan zal ik inderdaad voor de zekerheid een bodyprotector aandoen, zodat je je misschien ook veiliger voelt. Ga ook zeker niet de eerste keer alleen naar buiten. Paarden zoeken toch altijd nog heel veel steun bij elkaar.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 22:01

Bedankt allemaal voor jullie tips! Door omstandigheden is het er dit weekend nog niet van gekomen om lekker buiten te rijden...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:08

jndekoning schreef:
Ik zou je paard van te voren longeren en dan echt moe maken. Als je dan naar buiten kan zal ik inderdaad voor de zekerheid een bodyprotector aandoen, zodat je je misschien ook veiliger voelt. Ga ook zeker niet de eerste keer alleen naar buiten. Paarden zoeken toch altijd nog heel veel steun bij elkaar.

Ik ga hier in mee. Cap op en bodyprotector aan is voor je eigen gevoel van veiligheid vaak al heel prettig.
Neem desnoods iemand op de fiets mee, telefoon op trilfunctie mee en vertel aan iemand die zolang jullie wegzijn toch op stal is welke route jij/jullie nemen en geef aan hoe lang je denkt weg te zijn. Je zal niet de eerste zijn die de hele stal in de stress jaagt met "ff stukkie buitenrijden" en vervolgens 3 uur op pad is en onderweg de zoekploeg tegekomt.

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:17

ik zou samen met andere paarden gaan.
dat maken ze volgens mij veel rustiger. :o