Ruiterbewijs verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Ruiterbewijs verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:01

Hallo,

Met mijn leasepaardje mag ik buitenritten gaan maken.
De eigenaar is verzekerd tot de grenzen van zijn erf en daarbuiten moet ik zelf verzekerd zijn.
Ik heb mijn verzekering (Unive) gebeld maar die verzekerd dit niet omdat het niet mijn eigendom is.

Nu heb ik al een poosje een ruiterbewijs en daar hoort een verzekering bij.
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=33

verzekerd deze verzekering ook schade aan het paard? en geld deze verzekering ook als het paard niet mijn eigendom is

senta

Re: Ruiterbewijs verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:34

Over wat voor soort verzekering heb je het? De verzekering van het ruiterbewijs is een WA verzekering voor schade veroorzaakt door het paard dat je onder je hoede hebt, maakt niet uit of het je eigen paard is of niet.
Maar.... volgens de wet is in principe de eigenaar altijd aansprakelijk voor schade veroorzaakt door het paard, tenzij jij aantoonbaar onverantwoordelijk bent geweest.
Schade aan het paard is een ander verhaal. Je bedoelt hiermee kosten van dierenarts als het paard iets overkomt onderweg? De verzekering van het ruiterbewijs dekt dat niet.
Een ziektenkostenverzekering is een zaak voor de eigenaar. Dat die op zou houden bij de erfgrens lijkt me erg vreemd.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:22

Ik heb ook met dit probleem gezeten omdat ik een tijdje een paard voor een ander heb gereden. Daarbij heb ik de ruiterbewijs gebeld.
Die hadden me verzekerd dat ze je alleen verzekeren als je met je EIGEN paard op pad gaat. Je moet ook de juiste kleding dragen. Dus zonder cap ben je niet verzekert.

Mocht jij met je eigen paard op pad gaan en je paard schrikt ergens van waardoor jij ervan af valt en je paard een aanrijding veroorzaakt met een auto. En er zouden flinke schade posten zijn dan betaald de ruiterbewijs dit.

Mocht hetzelfde gebeuren terwijl jij een paard van een ander rijd dan is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor alle kosten. Dan betaald jou ruiterbewijs dit niet uit.

Mocht jij er zelf verantwoordelijk zijn voor de schade, jij zorgt voor een gevaarlijke situatie door bijvoorbeeld midden op een weg in de bocht stil te gaan staan dan gaat dat dacht ik van je eigen wa verzekering af.

Ik heb het toen anders opgelost zodat ik wel met dit paard op mijn eigen verantwoording naar buiten kan. Meer info hierover graag via pb.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:24

Maar inprinciepe is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor zijn paard. Dit is ook het geval als jij met zijn paard in de bak rijd en jij beland in het ziekenhuis door het toedoen van zijn paard. Die kosten zijn ook voor de eigenaar van het paard

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 06:26

Lease paarden zijn geen gedeeld eigendom?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:57

Mias schreef:
Maar inprinciepe is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor zijn paard. Dit is ook het geval als jij met zijn paard in de bak rijd en jij beland in het ziekenhuis door het toedoen van zijn paard. Die kosten zijn ook voor de eigenaar van het paard

De WA verzekering loopt tot de erfgrenzen. Daarbuiten moet ik zelf verzekerd zijn. Zal deze week ruiterbewijs vereniging wel even bellen. Mijn eigen WA verzekering (nuon) zecht dat ik niet verzekerd ben als ik met en paard van een ander een buitenrit maak omdat ze alleen verzekeren als het mijn eigendom zou zijn.

slokkie schreef:
Lease paarden zijn geen gedeeld eigendom?

in mijn geval niet (denk ik)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:36

verzekering van het ruiterbewijs heb je in elk geval niets aan.
Is gewoon een WA-verzekering, deze hoor je ook gewoon zelf te hebben, de verzekering van het ruiterbewijs voegt helemaal niets toe

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:32

@ Biancavos

heb je wel goed gelezen??? Mijn gewone WA verzekering vergoed het niet.

Mijn vraag is of de verzekering van het ruiterbewijs het wel vergoed?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:37

Nee. Het is jouw paard niet, dus jij kan, behalve buiten het kopje eigen schuld, nooit verantwoordelijke zijn voor schade die er ontstaat. En geen enkele verzekering dekt schade waar jij niet verantwoordelijk voor bent.
Wat jij wil, kan wettelijk niet. De eigenaar van het paard moet zorgen dat ze een WA verzekering heeft. Bij mijn weten zijn er ook geen WA verzekeringen die enkel op eigen erf gelden: Als het paard uitbreekt moet er ook een WA verzekering zijn.

Overigens is WA de oude term, maar het gaat om het idee. Jij kan hier niet voor zorgen, dat moet de eigenaar van het paard doen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:50

Naskapower schreef:
@ Biancavos

heb je wel goed gelezen??? Mijn gewone WA verzekering vergoed het niet.

Mijn vraag is of de verzekering van het ruiterbewijs het wel vergoed?

Ja, ik heb gelezen, maar als je gewone verzekering het niet vergoed, dan vergoed het ruiterbewijs het ook niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:54

Lees de FAQ van TAO nou eerst eens goed. Daar staat alles in wat je over aansprakelijkheid en verzekeringen hoeft te weten.
klik!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:57

Naskapower schreef:
De WA verzekering loopt tot de erfgrenzen.

Volgens mij klopt dit niet hoor... Paard valt net zoals een hond bijvoorbeeld onder de WA verzekering van de eigenaar. Als je hond bijvoorbeeld ontsnapt en iemand ze kleren kapot bijt vergoed je WA verzekering dit gewoon. Dus als jij buiten gaat rijden met dat paard en die trapt een deuk in een auto ofzo, dan moet de WA verzekering van het paard uitkeren.

De WA verzekering van het ruiterbewijs is een beetje dubbel, omdat je normale WA verzekering het ook al dekt.

Als het paard opeens wat mankeert tijdens het buitenrijden moet je dat denk ik zelf met de eigenaar regelen. Slechtste geval kun je een hoop DA kosten betalen als er iets flink mis gaat, want ziektekosten van een paard zijn heel moeilijk te verzekeren en dit is toch een taak van de eigenaar.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:09

Bedankt voor de Link

Het gaat trouwens wel om bedrijfsmatig paardenhouden.
En deze zin is denk ik wel belangrijk

Citaat:
In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:18

Ik neem aan dat als de eigenaar van de paarden de paarden bedrijfsmatig houd dat deze dan wel een bedrijfs WA verzekering heeft afgesloten? Nou weet ik natuurlijk niet wat daar de regels van zijn...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:51

Hij zegt dat als ik een buitenrit maak ik zelf verzekerd moet zijn. Lijkt me dat dat die uitzondering is die daarboven staat (zie quote)

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:01

dit klinkt misschien een beetje gek maar ik heb begrepen dat paarden onder de wet net zo vallen als een fiets of een brommer en als jij nou op mijn fiets van het erf af rijd en een ongeluk krijgt dan ben JIJ toch verzekerd voor jezelf en niet ik voor jou het is toch jou keus om het erf af te gaan :S ik snap het niet eigelijk wat stom van de verzekering zeg jou verzekering moet jou toch gewoon verzekeren voor dat soort dinge of ben ik nou gek :D (dat zal best trouwens ;))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:18

MartiniB schreef:
dit klinkt misschien een beetje gek maar ik heb begrepen dat paarden onder de wet net zo vallen als een fiets of een brommer en als jij nou op mijn fiets van het erf af rijd en een ongeluk krijgt dan ben JIJ toch verzekerd voor jezelf en niet ik voor jou

Dit is dus niet correct. Jij als eigenaar bent ten alle tijden verantwoordelijk voor de schade die je dier maakt. Een fiets zal nooit uit zichzelf schade maken, en dus werkt dat anders.

@TS: Die quote van jou gaat ook niet op. Zowel jij als je paard bevinden zich namelijk niet buiten de invloedssfeer van de eigenaar. Dat is enkel als het paard bijvoorbeeld aan de andere kant van het land in pension staat waarbij de eigenaar geen invloed kan uitoefenen op de omstandigheden. Dat is bij een simpele buitenrit echt niet het geval: De eigenaar kan zeggen dat je niet naar buiten mag, of dat je alleen mag stappen, of.... oftewel, hij kan invloed uitoefenen, zelfs als hij jullie op dat moment niet in het oog heeft.

In dit geval blijft echt de eigenaar van het paard verantwoordelijk als er iets gebeurt, tenzij jij dingen doet waarvan je weet dat het fout kan gaan. Dat het om bedrijfsmatig paarden houden gaat maakt niet uit, dat betekend alleen dat hij geen particuliere maar een bedrijfs verzekering heeft. Hij kan wel zeggen dat je zelf verzekerd moet zijn, maar jij kan je wettelijk niet verzekeren. Je kan het nog wel tien keer draaien, wenden of keren, maar zo simpel is het gewoon. Alle schade die buiten het kopje "eigen schuld" vallen, zijn voor de eigenaar van het dier. Ook de schade aan jou, mocht je bijvoorbeeld van het paard vallen.