met martingaal of zonder ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberchanel

met martingaal of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:12

als je in de bossen gaat rijden biv met martingaal heb je dan meer controle ?
en welke maat martingaal zou dan goed zijn voor een haflinger van 1.50 cob ?

baroeg

Re: met martingaal of zonder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:14

hangt ervan af Amber (mag ik je zo noemen? anders is het zo lang XD)
als het een beestje is dat best vaak steigerd of heel snel optrekt ofzo, is het wel handig. als het gewoon een braaf paardje dat af en toe bokt is, is het niet nodig.
als je wel een maringaal doet, kan je gewoon via internet opzoeken wat de goede maat is.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:10

Ik denk dat je net even wat meer te zeggen hebt, als je paardje wel gek doet of ervandoor gaat.
Ik ga deze zomer ook buitenrijden met mijn paard en die is nog niet echt verkeersmak, dus ik ga dan eerst met martingaal, puur voor de zekerheid. Dit ook omdat ik afgelopen zomer twee keer hard van het paard ben gevallen en nu iets angstig ben dat ze er weer vandoor gaan. Zodra ik weet dat het goed gaat, doe ik geen martingaal meer om. Uiteindelijk weet je natuurlijk nooit of het 100% goed gaat, want het blijft een vluchtdier....
Ik denk idd dat je Cob moet hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:21

Een martingaal werkt alleen in als je pony gaat sterrenkijken, verder doet hij niet echt wat. Daarmee is het een nuttige hulpteugel voor precies dat probleem, want als de pony het hoofd op de correcte hoogte houdt, doet hij vrijwel niets. (uitgaande van een correct afgestelde martingaal)
Voor een haflinger zou ik denken aan maat Cob, maar als je verstandig bent meet je de halsomtrek van je pony op de plek waar de martingaal omheen gaat en vergelijkt dat met een martingaal in de winkel. Voor mijn E-pony (1,50 m) heb ik (lang geleden) een maat full moeten kopen omdat ze een hele zware halsaanzet heeft, terwijl ze verder met alles gewoon maatje cob heeft.

Als je problemen hebt met doordrammen en te hard gaan, dan is een martingaal niet wat je zoekt. Dan heb je om te beginnen meer goede les nodig en dat kun je eventueel tijdelijk aanvullen met een thiedemann (zorg dat je weet hoe je die moet afstellen, je kunt er schade mee doen).

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:43

een martingaal is niet DE hulpteugel.
Want die bestaat nie!
Mensen denken dat als je er een martingaal om doet dat ie dan heeeeee goed te houden is..
het is wel EEN oplossing maar de werking van ee martingaal is dat het bit op de juist plek blijft, daarom wordt het vaaak gerbuikt bij beginners en jong ponys/paarden.

Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar als je zoekt wat waratje zegt zou ik ook en thiedemann aanraden.
ik heb met beide gereden omdat hij echt niet te houden is samen met andere paarden buiten terwijl hij alleen een echt sulletje is.
Pas had ik het weer om, toen de sneuuw beetje weg was omdat
ie weer heel druk was, maar weet nie waarvoor je het zoekt..

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:32

als je hem goed afsteld werkt die pas als het echt nodig is ja :D

amberchanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:28

ik wil er misschien een omdat ze nog 4 is en nog nooit in het bos is geweest en ook nog niet helemaal verkeersmak

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:13

amberchanel schreef:
ik wil er misschien een omdat ze nog 4 is en nog nooit in het bos is geweest en ook nog niet helemaal verkeersmak

En wat verwacht je dan van die martingaal? Want leeftijd en onervarenheid zie ik niet als een reden om een specifieke hulpteugel aan een paard te hangen.
Neem een ervaren paard mee als gezelschap, eentje die gegarandeerd rustig blijft, daar heb je veel meer aan dan aan een willekeurige hulpteugel.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:16

mijn ervaring is ook dat een martingaal niet zo heel veel doet.
als je met een 4 jarige niet verkeersmakke pony naar het bos wil.
dan zou ik eerst werken aan het verkeersmakke en het vertrouwen.
een martingaal helpt je daar niet bij.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:26

Ik zie in dit geval alleen als voordeel dat mocht je paard wegspringen, je een extra riempje hebt om aan vast te houden.
Voorderest heeft de Maringaal weinig nut denk ik.
Zou inderdaad maar beginnen met oeffenen en een bomproof paard mee te laten gaan, desnoods wandelend,

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:49

Martingaal is zoals eerder gezegd om ervoor te zorgen dat het hoofd niet de lucht in gaat, dus je zou het dan inderdaad met een thiedemann kunnen proberen.
Maar doe jezelf een plezier en ga naar buiten zonder extra teugel met een oude goedzak erbij, paarden zijn echte afkijkers, bij elk gek dingetje buiten zal hij op jou en de reactie van het andere paard letten en op die manier reageren. Door die twee voorbeelden zal je paard zich zo gedragen zoals dat andere paard zich gedraagd. Als je dat een aantal keer doet (zorg wel dat je uiteindelijk ook af en toe stukken voorop rijd zodat je later ook alleen kan) heb jij een bomproof paardje en kan je gewoon buiten gaan rijden.

Als je daarna nog problemen hebt moet je aan hulpteugels gaan denken, maar zorg eerst dat je een basis hebt voordat je gaat proberen problemen in die basis op te lossen.