Hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXMelizz

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:49

hee,

Ik rij veel buiten en ik dacht dat het misschien verstandig is om hoefijzers aan te schaffen bij mijn pony.
Maar is dat echt het beste voor buiten rijden?

groejes melissa

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:19

Als je over de weg gaat is het beter voor je pony. Want dan slijten de hoeven niet zo snel.
Wel moet je oppassen als het glad is want je pony kan dan sneller uitglijden.
Je kunt er eventueel kalkoenen onder draaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:25

Hangt van de hoeven van je pony af en de omgeving waar je rijdt. Heel veel paarden kunnen best zonder ijzers buitenrijden, maar er zijn altijd paarden waar het niet zo goed mee gaat en er zijn ondergronden die het lastiger maken.
Kijk gewoon naar de hoeven van je pony, als het te hard slijt kun je altijd nog ijzers doen. Als het niet nodig is scheelt dat een hoop gedoe en ook geld.

RonG

Re: Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:11

M'n paardje heeft geen ijzers en we rijden bijna alleen maar buiten . zoveel mogelijk naast de weg maar dat kan niet altijd .
Er is wel slijtage aan de hoeven maar niet zoveel dat er ijzers onder moeten . (Uiteraard houden we het wel in de gaten .)
Anders kunnen ijzers inderdaad nog zoals Waratje al zei .

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:57

zoals waratje al zegt,
ligt aan de hoeven van je pony.
Maar uiteraard als hij/zij nooit ijzers onder heeft gehad zijn de hoeven over het algemeen wat sterker, dan de hoeven van paarden die al wel vaker ijzer hebben ondergehad.
Buitenrijden zonder ijzer gaat prima zolang je het goed in de gaten houd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:51

Pindanootje_ schreef:
Maar uiteraard als hij/zij nooit ijzers onder heeft gehad zijn de hoeven over het algemeen wat sterker, dan de hoeven van paarden die al wel vaker ijzer hebben ondergehad.

Dat klopt dus niet, mijn merrie heeft ijzers gehad in het verleden (jaren) en onze ruin nooit (tot wij het 1 ronde hebben geprobeerd, was geen succes), maar de hoeven van mijn merrie zijn vele malen sterker dan die van de ruin en ook beter van vorm. Genetische aanleg is hierbij heel belangrijk, daarnaast kun je er inderdaad een hoop aan verpesten door verkeerd management.
Het kan misschien wel lijken of paarden die ijzers onder hebben (gehad) zwakkere hoeven hebben dan paarden die nooit ijzers hebben gehad, maar dat zet ik dan meer weg op het feit dat mensen eerder ijzers onder zwakkere hoeven zullen leggen dan onder zeer sterke.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:14

Mijn pony had toen ik hem van de manege kocht behoorlijk slechte hoeven ,toen ik hem eventjes had werd dat al beter maar als ik had buitengereden waren zn hoeven gelijk een heel stuk korter , dus toen heb ik hem gelijk rondom laten beslaan , ik vind het ideaal en mijn pony loopt er een stuk beter door , het verbaasd me trouwens dat mensen in dit topic nog niks gezegd hebben over hoefschoenen xD dat is dus iets waar ik nooit aan zou beginnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:15

.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-10-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:15

ik had hiervoor ook ijzers, maar daardoor ging de pony heel scheef lopen, nu is hij er gewoon aan gewend om zonder te lopen

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:22

Als je over de weg gaat is het beter, want dan slijten de hoeven minder.
maar als je pony veelal in de berm rijd lijkt het me niet echt nodig ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:25

Waarom denk je hoefijzers nodig te hebben, het is niet zomaar iets wat je beslist. Wat is de ondergrond waar je het meeste rijd? Hoe is de kwaliteit van de hoeven, hoe zien ze er uit. Loopt hij na veel buitenrijden kort of onregelmatig? Hoe vaak rijd je buiten en hoelang?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:39

Ik zou pas hoefijzers nemen als je zeker weet dat het niet zonder kan. Mijn pony heeft ook ijzers omdat ik haar zo kocht, maar ze gaan er binnenkort af terwijl ik wel regelmatig buiten rijd.