lange of korte teugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

braschaat

lange of korte teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:16

als jullie gaan buitenrijden, hebben jullie je paarden/ponys dan lang of kort

bij mijn vorige pony had ik namelijk lekkere lange teugels en was braaf, bij mijn volbloed moet ik het niet proberen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:20

ik rij altijd met lange teugels. maar ik rij dan ook western. ;)
Zeker op buitenrit vind ik het heerlijk om met lange teugels te rijden.

ik zou trouwens wel aanraden om het te proberen, het rijden aan lange(re) teugels. Dit kan ook prima bij een volboed! mijn snelle draver reed ik ook met lange teugels op een hackamore/ bitloos. bouw het langzaam uit.
loopt ze goed, zonder trekken, zonder versnellen dan laat je geleidelijk een beetje teugel door je handen glippen.
gaat ze lopen trekken of harder neem dan weer wat meer druk op je teugels. (kan ook door je hand dicht te knijpen of even een kort ophoudinkje) loopt ze weer beter laat dan weer meer teugel los.

mijn ervaring is dat hoe meer je je paard opsluit door je benen eraan te hebben en druk op je teugels hoe meer je paard wil vluchten voor de druk.
Laatst bijgewerkt door trickywonder op 15-02-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

braschaat

Re: lange of korte teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:21

ik vind ook dat je een rengalopje of zo doet dan moet je je paard losser laten, is ook leuker voor dat beestje

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:24

Ehm, ligt er aan wat voor pony ik heb.
Als ik weet dat de pony braaf is, geef ik langere teugel.
Met de meeste manegepony's rijd ik met een lang teugeltje,
met mijn verzorpony eerst kort en als ie dan uiteindelijk rustig is ook langer.

trickywonder

braschaat schreef:
ik vind ook dat je een rengalopje of zo doet dan moet je je paard losser laten, is ook leuker voor dat beestje

niet alleen leuker, je paard moet ook de ruimte krijgen :j als jij vraagt om een grotere pas/ snelheid. Anders kan je paard niet aan je commando voldoen.
rengalopjes ben ik zelf trouwens niet zo van...
Laatst bijgewerkt door trickywonder op 15-02-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Hele goede oefening voor het vertrouwen, met losse teugels.

Ik vind dat het 'remmen' met je zit moet kunnen, dus ik werk hier aan met mijn paard.

Alles met losse teugels kunnen zou voor mij een bewijs zijn van het vertrouwen in elkaar.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:47

Ik rijd eigenlijk altijd met lange teugels, behalve als hij erg frisjes is :))

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:52

Bij mn paard lekker lange teugel en relaxed, bij mn pony korter, als ze wat moeier is lang :Y)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:14

Altijd en overal met lange teugels in alle gangen.
De laatste tijd heb ik ze steeds minder vast.
Mijn paard reageert op mijn stem en zit.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:24

Lange teugel :j Liefst in alle gangen!
Buitenrijden is voor allebei ontspanning, en dat gaat niet als ik mijn pony kort hou :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:15

Lange teugel, mijn paardje vindt het heerlijk om ontspannen rond te kijken. Nu ze wat heter is hou ik haar wel korter, want dan gaat ze misbruik maken van de vrije situatie.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:24

Ik probeer altijd met lange teugels want, dat voelt wat meer vrij en is fijner voor het paard
maar als je paard er van door gaat even kort tot dat ie weer op het zelfde ritme loopt en dan weer wat langer teugels.
Maar als je paard er niet van door gaat zou ik gw met lange teugels lekker onstpannend!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:26

Lange teugel, mijn verorgpaard is enorm snel, maar word juist rustiger als ik een lang teugeltje geef.. ik vind het ook veel ontspannener.

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:30

Sok schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met lange teugels, behalve als hij erg frisjes is :))

ja ik eigenlijk ook,
rijd sinds kort met westernzadel en hoofdstel buiten, dus das wel lekker ontspannend

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:32

galley schreef:
Lange teugel, mijn verorgpaard is enorm snel, maar word juist rustiger als ik een lang teugeltje geef.. ik vind het ook veel ontspannener.

Idem hier, als ik de hele tijd buiten in de mond zit gaat hij zich nog wel eens op zitten fokken .
Gewoon lekker lang, hij komt vanzelf terug op zit en stemgeluid :j .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:54

Langs de weg heb ik ze altijd wel op maat, maar zodra we in het bos zijn gaan ze lang en blijven dat ook in alle gangen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:43

trickywonder schreef:
ik rij altijd met lange teugels. maar ik rij dan ook western. ;)
Zeker op buitenrit vind ik het heerlijk om met lange teugels te rijden.
Amen. Ik dus ook. Alles met losse teugels, alleen als ie zich zo idioot gaat gedrage dat ik hem niet meer kan houden, pak ik hem op. Voor de rest mag ie zelf weten hoe ie loopt. Vooral in galop is het heerlijk voor ze! Lamaargaan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:43

Gaat vaak ook veel relaxer, dan wanneer je maar aan de teugels zit te frutten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:45

Ik rij met een licht contact. Net als altijd wanneer ik train. Tenzij ik het laatste stuk aan het stappen ben, dan gooi ik los..

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:41

Als ik buitenrij eigenlijk zo lang als mogelijk is. In de duinen en op het strand lekker los contact, maar aan de drukke weg bij de stoplichten pak ik hem altijd wel even op, gewoon voor de veiligheid dat mocht hij wegspringen ik niet met mn armen in mn nek zit (ben niet zo'n ster met overpakken nl)

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:59

ik rij zelf zo veel mogelijk met lange teugel, gewoon lekker ontspannen. in het begin (als ik net naar buiten ga) lukt dat alleen ook niet altijd.. want hij vind het altijd toch wel een beetje spannend.. en reageert niet zo erg meer op mijn zit. wel hou ik de teugels zo vast dat mocht het nodig zijn ik ze gemakkelijk weer korter kan maken.

neem ook een zweepje mee :) NIET om mee te slaan oid maar hij is nog wel is geneigd om richting de sloot te springen als het eng is/wordt als ik met het zweepje tegen z'n voorbeen aan druk(tegen aan leg) en rustig blijf praten.. is er niks aan de hand.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:02

Ik laat mijn paard altijd met wat langere hals lopen dan in de bak. de grond is altijd wat hobbeliger en bobbeliger en als mijn paard een beetje verstapt of struikelt, heeft ze haar hals nodig voor het evenwicht.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik haar niet aan de teugel heb. Ze is wel aan de teugel maar niet in de krul.

Als ik niet langs de straat rij, maar over een zandpad, rij ik ook weleens een rustig galopje aan de lange teugel. Dat is zo heerlijk ontspannend!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:05

Hangt er vanaf hoe het paard is, als ik naar buiten ga met paard heb ik mijn teugels losjes maar houd ik wel contact. Als ze wel schrikt kan ik wel nog goed reageren.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:37

Als mijn pony op een normaal, relaxed tempo kan blijven, rijd ik met lange(re) teugel en anders heb ik ze op maat. In stap gaat dit prima en kunnen we allebei heerlijk ontspannen. In draf wil ze graag hard/harder/hardst, dus dan is het teugels op maat. We zijn hard aan het oefenen om ook in draf in een relaxed tempo aan een lang teugeltje te draven. :)

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:03

Het ligt er ana op welk moment...
In het begin laat ik hara zeker neit te lang omdat de kans dat groot is dat ze er vandoor gaat maar aan het einde rijd ik vaak met een wat langere teugel. Maa rligt ook wel een verschil als ik echt middne in het bos ben of langs de weg. Langs de weg laat ik haar nooit helemaal lang, hooguit dat ze echt even lekker kan strekken maar in het bos rijd ik vaka wel met een wat langere teugel :)