kijkerig bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tess1

kijkerig bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:51

Iemand tips om een paard gewend te maken aan buiten rijden? Ben nu 1 keer met hem gaan wandelen aan de hand, en hij was heel kijkerig. Dus ik veronderstel dat het niet aan te raden is om er op te gaan zitten?
Thnx!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:11

Ik zou eerst veel aan de hand gaan wandelen en eventueel in de bak wat werken met vreemde voorwerpen (flapperende linten, paraplu, zeiltjes,....).
Je kan na verloop van tijd je paard zadelen als je aan de hand gaat wandelen en op momenten dat je paard relax is, kruip je er op, gaat het even niet meer, stap je af. Zo opbouwen tot je hele ritten erop kan zitten.

Handig is ook van een stalgenootje mee te nemen met een braaf paard, maar telkens hetzelfde stalgenootje of altijd met het stalgenootje is ook niet handig, want dan kan het zijn dat je paard niet meer alleen weg wil... Dus best afwisselen tussen met één stalgenootje, in groep en alleen op stap gaan...

XxLiEsJuHhxX

Re: kijkerig bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:16

idd handig om een stalgenoot mee te nemen met een heel braaf paard.. verder zou ik denk ik toch zeggen kruip er maar open overbluf het paard.. zit erop alsof het de meest normale zaak van de wereld is dat je gaan buitenrijden.. ik heb een heeel erg kijkerig en vaak ook dood nerveus paard.. maar als ik erop zit alsof het de normaalste zaak is van de wereld is er bijna niks aan de hand.. als ik ga denken van ohhhh dadelijk gebeurt er wat ofzow.. word ze alleen erger.. dus als je dat zelf niet aan durft mischien de 1e keer iemand anders erop laten die niet bang is en jou paard 100% kan overbluffen.. ;)

dit is mij iniedergeval super bevallen.. :D

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:42

ik sluit me aan bij de tips die hierboven worden gegeven: ga eventueel met een stalgenootje met een braaf paard mee op stap en overbluf je paard gewoon door er op te gaan zitten, mits je dat durft.

Eventueel 1e keer iemand mee nemen die er naast loopt, of het eens doen nadat je hem al in de bak getraind hebt, dat je buiten een stukje gaat uitstappen. Steeds wat meer mee nemen.

En aan de hand blijven wandelen is altijd goed, helemaal niet raar dat je paard de 1e x kijkerig is, zeker gezien de kou op dit moment. Zelfs mijn doorgewinterde paard die echt al de heel wat kilometers buiten heeft gemaakt loopt nu met z'n nek erop, snuivend en stampend met me mee het erf af, vooral op de heenweg omdat hij het reuze leuk vindt om aan de wandel te gaan ;), en onder het zadel is hij dan nu nog relaxter dan aan de hand.

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:02

Bedankt voor de tips!
Nu nog wat betere temperaturen en we kunnen er aan beginnen... :D

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:12

Gewoon lekker laten kijken, laat hem maar even rond snuffelen! Maar hij moet nog wel op je letten natuurlijk, als dit goed gaat zal ik erop gaan zitten en nog iemand mee nemen met een mak paard;).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:13

En heb je nog geoefend?
Ik zou gewoon net als bovenstaande in een klein groepje of met iemand om buitenrit gaan. Wel paarden die niet snel schrikken. Je paard zal dan toch bij zijn soortgenootjes blijven.
En het is een kwestie van gewoon doen!

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:57

Destino schreef:
En heb je nog geoefend?
Ik zou gewoon net als bovenstaande in een klein groepje of met iemand om buitenrit gaan. Wel paarden die niet snel schrikken. Je paard zal dan toch bij zijn soortgenootjes blijven.
En het is een kwestie van gewoon doen!

Nee, sneeuw sneeuw sneeuw -:(-
is niet te doen om buiten te komen nu...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:04

xMarjolein schreef:
Gewoon lekker laten kijken, laat hem maar even rond snuffelen! Maar hij moet nog wel op je letten natuurlijk, als dit goed gaat zal ik erop gaan zitten en nog iemand mee nemen met een mak paard;).

Inderdaad gewoon naar buiten als je zelf zeker bent tenminste.
Mijn merrie kijkt ook, gaat stil staan en kijken totdat ze weet wat het is en vooral dat het niet eng is.
Als ze twijfelt er op af en laten ruiken.
Hopelijk is de sneeuw snel weg daar en kun je gaan oefenen.
Alvast succes gewenst!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:07

persoonlijk zit ik er altijd liever op dan dat ik ernaast loop als ze echt gek gaan doen ;)
Maar zoals de anderen al zeiden... een braaf paard meenemen als dat mogelijk is.
Anders hem eerst even goed rijden of losgooien zodat de meeste gekigheid eraf is.

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:01

Laten kijken! Laat hem maar lekker rondkijken en een beetje wennen. Maar de tips hier ergens bovenaan zijn ook erg goed en zou ik dus zeker gebruiken.

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:06

Veel laten kijken !!! En een super braaf paard mee nemen en er lekker op gaan zitten . En genieten en veel praten met de andere ruiter ofdat het gewoon is .Veel plezier !

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:34

Vandaag opnieuw naar buiten geweest. In het zadel met nog een ruiter er bij.
Wat een verschil! Hij keek nog wel hier en daar wat, maar was veel rustiger. Een mountainbiker vond hij ook maar iets raars :? , vooral het geluid van de banden op het asfalt.
Dus het gaat de goeie kant op! :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:19

Fijn dat het goed is gegaan, een ervaren paard me is ook vaak erg goed.
En uiteraard blijven sommige dingen erg vreemd.
Maar zolang er wederzijds vertouwen is hoeven deze dingen geen probleem te zijn.
Veel plezier en succes bij jullie volgende uitstapjes.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:11

Tuurlijk, gewoon kwestie van ervaring opdoen voor je paard!
Gaat helemaal goedkomen..

Mijn fjord blijft kijkerig, maar zolang ze netjes bij me blijft, heb ik er eigenlijk geen problemen mee...Ze is wel 1000% verkeersmak, maar een waslijn met was, een donkere vlek in de weg, een vlag, een raam dat open gaat enz enz enz dat bijft ze spannend vinden en wordt dan kijkerig en danserig, maar blijft wel bij me..

Haha en ze is bijna 11 jaar, en heb haar sinds veulen, dus zal ook wel met karakter te maken hebben!!

Heel veel plezier samen!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:28

nog een paar keer met hem/haar wandelen, en dan een keer met iemand erbij erop langs de weg.
als dat goed gaat kan je misschien zelf gaan, hou je paard bezig dus een beetje dressuuren etc, zodat ze weinig tijd heeft om te kijken ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:37

Mijn pony is ook héel kijkerig, maar ik kan d'r makkelijk mee naar buiten, ze schrikt nooit en als ze het doet gaat ze alleen even stilstaan en dat was het dan alweer :+