alleen buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nimf1978

alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:31

Hallo,

Hebben jullie mss tips voor mij om het alleen buiten rijden makkelijker te maken? Of is het gewoon een kwestie van blijven oefenen?
Zou het zo fijn vinden niet meer zo afhankelijk te hoeven zijn van mijn stalgenoten.
Als ik al een keer de moed heb om alleen te gaan dan is dat meestal een half uurtje en de heenweg gaat best aardig maar terug is hij van mening dat hij van van alles en nog wat moet schrikken. Bv een vogeltje wat wegvliegt .
Heb in het verleden wel is iemand gehad die op de fiets mee ging en dan was er niks aan de hand dat vind hij zelfs leuk dus dan een probleemloze rit.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Mariska

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:59

Heb je niet toevallig een hond? Ik neem mijn hond altijd mee op buitenrit;-).
Iig gewoon regelmatig rijden (meerdere keren per week), proberen te ontspannen (hou teugels losjes en ontspannen vast) en korte ritjes maken, dus goed afsluiten en dan weer terug. Volgende dag iets verder. Evt. kun je ook eerst gaan wandelen, later zelfde stukje rijden.
Als je paard zo schrikkerig is, kan dat misschien ook komen omdat hij )te) veel op stal staat. Maar te energierijk voer (of teveel krachtvoer) kan ook oorzaak zijn. Als je dat halveert kan het al veel schelen.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 08-02-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Re: alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:00

Waar ben je bang voor? Voor de reacties van je paard ofzo?
Het is een kwestie van flink oefenen denk ik, je moet pas alleen gaan als je je goed genoeg voelt, als je je zeker voelt. Dat is een must.

nimf1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:44

Ja heb wel een hond maar die kan helaas niet mee pakt mijn paard bij de benen. Dus helaas :)
En wat betreft veel op stal staan is er niet bij hij staat zelfs nu nog dag en nacht buiten.En in voer staat ie zeker niet hoog 3 kwart brok .

En ja denk ook wel dat ik in zekere zin bang ben voor zijn reacties . Heen weg voel ik me zeker maar zodra die op de terug weg gaat lopen schrikken dan word ik onzeker.

Maar wat ik ook zeker uit jullie reactie begrijp is het toch veel oefenen. En dat geeft mij tochw el hoop :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:49

Ik denk ook zoals je zelf zegt dat je onzeker wordt als hij schrikt. Dat voelt hij en dan zal hij waarschijnlijk ook meer schikken want hij voelt dat het niet veilig is.
Ik denk dat het veel oevenen wordt en vertrouwen op je paard. Als jij niet bang bent zal hij ook minder bang zijn. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:49

Gewoon ontspannen en relaxt zijn, geniet van de omgeving. Als jij je spant doet je paard het ook. Vroeger als ik alleen reed ging ik altijd zingen voor mijn pony :)) of fluiten. Zeker als jij iets engs hebt gespot waarvan je weet dat ie kan reageren, zing een leuk liedje. En zorg dat je altijd een (opgeladen!) gsm bij je hebt ;)

nimf1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:04

Mss moet ik gewoon wat strenger voor mezelf zijn en het gewoon is even goed doorpakken en tegen degene zeggen met wie ik altijd rij dat ik het echt is een week lang alleen moet gaan doen.En me eigen dan ook niet vervelend voelen dat zij ook alleen moet gaan.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:37

Je moet gewoon kilometers maken alleen. Vertrouwen in je eigen inzicht en vertrouwen hebben in je paard. Is hij aan de hand braaf? want als je op de terugweg echt geen vertrouwen meer hebt omdat hij steeds schrikt zou je er eventueel even er naast kunnen lopen. Maar dat moet je dan voor jezelf doen omdat je daar rustiger van zou worden, wel oppassen dat het geen spelletje voor je paard wordt van: oh ik ben zooo bang, en dan stapt m'n baasje er wel af. ;)

Je stalgenootje zal het toch geen punt vinden? en je hoeft niet meteen een week door te pakken, je kunt het gewoon met elkaar afwisselen. En het ook blijven afwisselen, want als jij nu een week alleen op pad gaat en dat gaat goed, en vervolgens ga je bijna alleen maar met je stalgenootje op pad, dan zal het de keer dat je toevallig weer alleen op pad moet weer een stuk minder prettig zijn.

ikke_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:42

probeer het leuk te maken voor je paard en voor jezelf. ga onbekende paadjes in. rij veel tempowisselingen.

erg belangrijk! praat met je paard! babbel gezellig, neuri een liedje of iets. zorg dat het leuk is, dan heb je ook aflijding voor jezelf.

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:25

ik maak veel bochten, rij veel tempowisselingen, rij door meertjes enz.

laat hem zich niet vervelen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:53

Ik rijd eigenlijk altijd alleen buiten, gewoon veel oefenen en doen :j

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:57

Veel oefenen en vooral er zelf niet bij stil staan of er over na gaan denken dat hij op de terugweg gaat schrikken! Want dat is niet nodig en dan doet hij het juist..

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:20

Vandaag heb ik bij mij zelf de knoppen om gedraaid, en ben een stuk verder gaan rijden dan normaal. ik rijd normaal 1 uur a 1.5 uur. maar nu ben ik 3 uurtjes weg geweest. En idd mijn pony schikt op een gegeven moment ook van de kleinste dingetjes.
Ik ga idd ook altijd lekker zingen! En lekker diep in het zadel gaan zitten. En vooral je benen er goed aan houden, dat geeft je pony zeker heid!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:24

Is het niet zo dat jij gewoon gespannen bent als je alleen bent, en ontspannen als je samen bent met iemand? Daar reageert je paard ook op.

Ik rijd vaak alleen, en dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. Ze ziet ook wel eens spoken, en een andere keer is ze rustig, en schrikt ze nergens van.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:28

Precies, dat heeft mijn knolly ook.
Idd je bent zelf de ene keer ook wat gespannender dan de andere keer.
En als je samen met iemand bent, voel je je toch wat meer op gemak, en zal het paard vaak wat rustiger zijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:31

Ik kan ook niet met mijn paard alleen op pad.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard 3,5 jaar is en ik nog niet veel heb gereden. Samen met mijn stalgenootje naar buiten geen probleem.
Alleen naar buiten is staken, proberen om te draaien en als dat niet lukt om hoog komen.
Nu heb ik mij laten vertellen dat je met een jong paard sowieso beter niet alleen naar buiten kan gaan.
Eerst een hele tijd samen met iemand anders en dan alleen proberen.
Dus weet niet hoe oud jou paardje is?
(ik doe het ook niet want het is te gevaarlijk voor fietsers, wandelaars, mezelf en voor hem)

nimf1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:00

Mijn paardje is 16 jaar . 3,5 das nog een jonkie zeg. Zo oud was mijn paardje ook toen ik m kocht. Lijkt al zo lang geleden.
Maar doe jij dan niet met m wandelen alleen?

En ja Nell tuurlijk ben ik relaxter als we met zijn tweeen gaan rijden. En ik moet idd ook zeggen de keren dat ik geweest bent gaat het de ene keer ook beter dan de andere keer.

Trouwens ontzettend bedankt iedereen voor de reacties. Vind het erg fijn om te horen dat ik zeker niet de enige ben.En het is leuk om jullie verhalen te lezen en te lezen hoe jullie het oplossen!!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:52

haha ja hij was net 3 toen ik heb kocht.
Ja ik wandel met heb inderdaad, veel zelfs. Zonder touw en halster :D
Hij loopt als een hondje achter me aan. Voor de zekerheid doe ik altijd een halster om hoor. Mocht hij schrikken.
Maar met rijden lukt het nog niet. Nu heb ik er geen haast mee want bij mij is het een kwestie van oefenen.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:04

Veel oefenen, maar als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het ook niet doen, tot die tijd zou ik iemand mee nemen op buitenrit tot je een goed gevoel hebt.

braschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:19

ik ben 1 keer groot stuk alleen moeten doen omdat ik met mijn vrienden had afgespoken die van ergens anders kwamen, normaal gai k nooit alleen buitenrijden, allee nooit zonder een andere mens bij, zonder ander paard gaat nog

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:37

ik durfde nooit alleen op buitenrit, liefst in een zo groot mogelijke groep. ik had het gevoel dat als mijn paard er dan vandoor zou gaan er genoeg mensen voor ons konden gaan stoppen om ons af te remmen. ook dacht ik dat als de andere paarden niet zouden schrikken, mijn paard en dus ik ook niet zouden schrikken.

nu ga ik met een gerust hart alleen op buitenrit en ben telkens verbaasd over mijn grote moed haha

ik heb dan ook nu het liefste en stoerste buitenrijpaard dat ik mij kan wensen. een 19 jarige fjord.

Wat mij helpt is
- mijzelf beloven dat ik ten alle tijde af mag stappen als ik het niet vertrouw. (naast het paard voel ik mij veel zekerder en tril ik niet op mijn benen. en geef ik dus geen angst door)
- een klein ritje maken.
- vaak dezelfde route rijden. (dan is je paard gewend aan alles wat die tegenkomt en zijn steeds minder dingen eng)
- mijzelf ontspannen zodat mijn paard ontspant.
dit kan door overdreven in en uit te ademen, te praten in mijzelf of tegen mijn paard, te proberen te genieten van al het moois om mij heen, te zingen, heel bewust mijn lichaam te ontspannen. tenen wiebelen voeten ontspannen benen laten hangen lekker diep gaan zitten, schouders los narmen los handen open.
en let dan op je paard! zie wat er gebeurt!
mijn paard gaat vanzelf haar hals strekken of bij het in en uitademen begint ze te proesten bijv. het werkt echt! ontspan jezelf om je paard te ontspannen.
- en focus je op iets anders. soms ga ik daarom ineens dressuurmatige dingetjes doen tijdens mijn buitenrit. even schouderbinnenwaarts oefenen, of wijken van de ene kant van het pad naar de andere kant, mooi laten lopen, verzamelen en dan juist even uitstrekken enz.

is je paard erg kijkerig, kijk dan eens juist de andere kant op als je paard doet. of als je denkt dat je paard naar zal gaan kijken.
negeer het. helpt vaak ook.

als die van mij al eens stil gaat staan omdat ze het niet vertrouwd dan doe ik mijn teugels naar voren, geef de ruimte. ik laat haar uitgebreid kijken en klets. vervolgens moedig ik haar aan om door te lopen. dit helpt bij haar erg goed. rust en vertrouwen.

en ja, oefening baart kunst!

nimf1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:16

Nou vandaag was het zover ben er alleen op uitgetrokken.
En het was werkelijk waar heerlijk !!
Hij was zo braaf als maar zijn kon. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen moment bang ben geweest ik heb van de natuur om mij heen zitten genieten en eventueel dingen die spannend konden zijn gewoon genegeerd.
Dus nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reacties en ik heb er zeker wat aan gehad.

Groetjes Mariska

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:14

Ik had dat ook, eerst ging ik altijd met een vriendin op buitenrit.
nu niet meer.
Ik ben begonnen met korte buitenritjes in vertrouwede omgeving en zo breid ik het uit.
en als ik dan door een nieuwe omgeving wil neem ik de 1e x iemand op de fiets mee en de volgende x alleen .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:53

Fijn dat het zo goed is gegaan.
Nu heel veel blijven doen.
Succes lekker genieten met je paard in de natuur.
Voor mij bestaat er niets mooiers :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:10

mooi zo houd dit fijne gevoel vast en vooral zo doorgaan!