Op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:05

Hoi,

Sinds een week heb ik mijn eigen paard. Hij staat gestald op een pensionstalling met heel veel wandelmogelijkheden.
Ik ben al een aantal keren erop uit getrokken, maar nooit langer dan een uur omdat ik dan mijn weg niet meer terug ken :).
Ik vroeg me af hoe jullie dat doen, zo op buitenrit gaan waar je de omgeving niet kent? Ik zou heel graag uuuuuuren gaan wandelen met mijn paard, maar vrees dus ergens te belanden waar ik het niet ken.
Rijden jullie op gps ( :D ) of wagen jullie je geluk maar en hopen zo je weg terug te vinden?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

bij ons staan paddestoelen in het bos, alleen was er 1 een x omgerdraaid waardoor ik met een paar anderen alsnog verdwaald was :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:11

De eerste paar keer neem ik iemand mee, en dan hoop ik dat ik ooit weer terug kom op een herkenbaar pad :+
1x ben ik echt verdwaalt, en toen heb ik mijn pard de weg laten kiezen, ben ook thuis gekomen;)
(Is natuurlijk niet echt een aanrader als je net op een nieuwe stal staat)

witteRaaf

Re: Op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:14

Ja, hij staat er wel al 3 maanden (had hem eerst 3 maanden op proef) en sinds dinsdag OFFICIEEL eigenaar, snap je :)). Meestal ga ik rijden voor ik begin te werken (start om 14u) dus ik kan het me niet veroorloven om zomaar even te gaan stappen zonder mijn weg te kennen, stel dat het wat langer duurt dan voorzien :). Ik zal eens proberen uitzoeken op mijn vrije dagen. Jammer is op de stal dat de andere paarden zeer weinig worden bereden, ze zijn al wat ouder en de eigenaren hebben er maar weinig interesse in. Dus ik kan niet zomaar iemand meenemen :). Verder wel leuke stal hoor, heb ik alle faciliteiten voor mezelf :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:16

anders eens met de auto/fiets de omgeving verkennen, en dan later te paard, en goed opletten en aanknopingspunten zoeken die je kan herkennen. en dan dezelfde weg terug nemen, en na een tijdje ga je de paden dan wel kennen en kan je eens een andere route proberen.
veel plezier. :evaw:

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:46

PP ->> BRT

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:50

Meestal rij ik gewoon op de gok, in het begin kleinere rondjes en dat breid je dan zo uit. Of ik ga wel meteen verder en neem dan een goede, gedetailleerde kaart mee. Moet wel zeggen dat mijn richtingsgevoel behoorlijk goed is en dat ik goed met een kaart overweg kan.

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:32

navigatiesysteem _O- een routekaart (fietskaart)
Samen met iemand de route wandelen, fietsen en dan zelf een route uitschrijven.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:35

Een paard weet na een maand de weg naar huis alweer hoor.... Ik heb het zelfs gehad dat ik verdwaalde met een paard wat ik 2 weken had.... Teugels los gelaten en ineens weer op de bekende weg :D

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:40

Ik ga altijd gewoon. Ik neem een kaart mee en als ik verdwaal gooi ik de teugels los en kom ik vanzelf weer terug bij de trailer of logeeradres. Ik denk dat mijn pony een soort ingebouwde gps heeft want ik kom altijd weer thuis.
Als ik in de duinen rij probeer ik goed in de gaten te houden waar de zee is. Als ik het niet meer weet, kan ik via het strand terug naar de trailer rijden. Verder heb ik altijd een opgeladen mobiel mee en als ik het echt niet meer weet bel ik wel naar de politie of de PWN. Ik ben hier gewoon in Nederland en ze spreken hier meestal ook gewoon Nederlands dus ik kom altijd wel weer thuis. Maar dan moet je inderdaad wel de tijd hebben. Als je om 14.00 uur op je werk moet zijn kun je toch ook gewoon heel vroeg weg gaan? Als je om 9.00 uur op je paard zit en je bent om 13.00 uur dan nog niet terug dan ben je wel serieus verdwaald.

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:47

:D verdwalen is wel eens aangenaam zolang het maar niet te lang duurt. En moest het toch lang duren: een blikje chili concarne, lucifers, zakmes, extra touw en een warm dekentje zijn wel handig... Of natuurlijk een gsm waarmee je gewoon een kennis opbelt die jou en je paard komt ophalen. ;)

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:00

SJBR schreef:
:D verdwalen is wel eens aangenaam zolang het maar niet te lang duurt. En moest het toch lang duren: een blikje chili concarne, lucifers, zakmes, extra touw en een warm dekentje zijn wel handig... Of natuurlijk een gsm waarmee je gewoon een kennis opbelt die jou en je paard komt ophalen. ;)

tent :P

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

SJBR schreef:

Whahahaha!!!!! TE leuk! _O- _O- .
Maar ja, ik zou inderdaad sowieso een gsm meenemen die goed opgeladen is.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:17

Met het laatste paard wat ik bijreed ging ik veel naar buiten. Deze merrie stond op een grote pensionstal dus ik kon makkelijk iemand vinden die ons een keer mee wilde nemen. De eerst volgend keren reed ik precies hetzelfde rondje, later 2 keer dat rondje en toen vond ik het genoeg. Ben gewoon rustig aan uit gaan bereiden. Of ik ging heen en dezelfde route terug.
Nu heb ik een eigen paard. Deze wil ik endurance gaan starten dus we gaan met regelmaat naar buiten. Ik heb een kaart van de omgeving gekocht en ik kon een heel eind. Vooral handig dat er paaltjes staan met nr's welke op d ekaart terug te vinden zijn. Ik ga gewoon rijden en zodra ik terug wil ga ik kijken waar we eigenlijk zijn. Of ik stippel van te voren een route uit en probeer deze zo goed mogelijk te volgen.Veel plezier!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:50

ik ben ooit met een nogal vervelende fjord op buitenrit gegaan, en uiteindelijk kwam ik in een deel van het bos dat ik niet kende. Maar ik ben een beetje op m'n gevoel af gegaan, en het paard had ook een goed richtingsgevoel, dus na een tijdje kwamen we weer op bekend terrein uit (wel over voetpaden en alles :P)

Judithgiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:20

Ik zou als ik jou was eerst is een aanral keer met stalgenoten op buitenrit gaan, zodat zij je goed de omgeving kunnen laten zien. Zo leer je het vanzelf allemaal kennen, en kan je ook zelf naar buiten gaan.

ikke_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:24

ik ga gewoon rijden en kijken waar ik uitkom. als ik het niet meer weet draai ik om en probeer de weg trug te vinden:P

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:51

Er staan toch van die bordjes in het duin? en anders gewoon een duinkaart mee?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:38

Ik heb een goed gevoel voor richting, dus ik weet eigenlijk altijd wel waar ik ongeveer ben. En tja gewoon doen, onthoud wat je hoofdpad is/hoe die eruit ziet. En ga daarvandaan steeds grotere cirkels rijden.

Je paard leert sneller dan jij de route naar huis hoor ;)
Die ruikt en die heeft et beste gevoel voor richting