Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ik beloon mijn paard als hij langs een eng voorwerp loopt

ja
116 (86%)
nee
18 (13%)

Totaal aantal stemmen: 134

zodiacje

Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:34

Als je paard iets eng vind onderweg, en dan alsnog erlangs loopt beloon jij hem dan?
Ik vind dat namelijk een beetje dubbel.
Aan de ene kant is hij braaf geweest maar aan de andere kant wil ik dat "enge" ding niet enger maken dan
dat het is. Want waarom zou ik hem belonen voor het feit dat hij langs een wapperende vlag loopt, zo'n
vlag is toch heel normaal? als ik hem beloon zeg ik toch juist dat het eng is?

Wat denk jij hiervan en wat doe jij?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:37

Ach, als je je paard tussendoor zowiezo goed beloont, het enge ding 'negeert', dus niet afstraft, kun je hem daarna gerust gewoon even belonen. Desnoods "braaaf" zeggen & verder niks hoort voor een paard al een beloning te zijn.

Doordat je tussendoor zowiezo af en toe braaf zegt, zal het paard het niet extreem de link leggen tussen bijv de wapperende vlag en de beloning :)

Onthou wel; op de heen & terug weg is het opnieuw weer eng waarschijnlijk.
Een paard ziet iets aan de rechterkant; neemt het op met rechter hersenen.
Een paard ziet hetzelfde aan de linkerkant; het is nieuw voor het paard, want de linker hersenen hebben het beeld nog niet 'opgenomen'.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 03-02-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:37

Belonen want uiteindelijk loopt ie er toch langsheen als ie terug gaat dan moet je hem niet belonen want in de ogen van het paard is het echt heel eng jij weet dat het gewoon een wapperende vlag is. Als een paard de volgende keer iets eng vind en hij weet dat ie daarna beloond wordt dan zou ie er sneller langsheen lopen in een keer dan dat ie wordt afgestraft.

_Marjolein

Re: Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:40

Ik beloon dr als ze er langs loopt. :j Meestal met stem: Braaf of goedzo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:27

ik maak er zelf eigenlijk niet zo'n punt van als ik met de pony lopend ergens langs kom en ze iets eng vind,
dan doe ik net alsof ik dat niet merk, loop gewoon door, en ze volgt dan wel, omdat ik immers ook gewoon doorloop.
als je er de focus teveel op legd dan wordt een pony alleen maar bevestigd in het idee dat het eng is.
over ohz kan ik geen mening geven, te weinig ervaring mee.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:33

ik beloon dus niet...bekijk t uit trainingen die mijn moeder vroeger deed met sporthonden. als je beloont bevestig je eigenlijk alleen dat t idd eng is `braaaaf, knap hoor dat je langs die vre/se/lijke enge vlag bent gelopen!!!` snappie= dus bij mij is t geen gezeur gewoon doorlopen bij dingen waar ik ook niet van schrik/bang voor ben. bij plotselinge dingen bv aanwaaiende plastic zak, opvliegende vogels mag ie best schrikken, zeg ik ook braaf , als ie daarna maar meteen herstelt. gevolg is dat ik eigenlijk nooit lastige paarden heb op buitenrit :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:37

Ik beloon hem ook niet. Ik doe alsof er niets aan de hand is. Als ik hem ga belonen geef ik toe dat het eng was. Terwijl dit niet de bedoeling is.
Héél soms beloon ik hem wel, maar alleen als hij echt in paniek is. Maar dit gebeurt niet vaak. Het is meestal gewoon uitproberen van 'kan ik dit gebruiken om gek te doen?'.

Verder beloon ik hem genoeg voor alle andere dingen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:41

ik beloon wel, maar pas als ze ontspannen en zich dus zelf realiseren dat het niet eng is. Niet al vooraf als ze zich druk maken, gaan belonen, dat is angst bevestigen. Dan juist duidelijk en overtuigend zijn. Als ze over de angst heen zijn, beloon je. Daarbij ga ik even uit van een paard dat dus echt bang is.

Degenen die dat niet doen, hoe zouden jullie omgaan met een paard dat voor het eerst bv het water in 'moet' en het eng vindt? Dan belonen jullie toch ook ieder stapje in de goede richting?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-02-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:41

beetje zoals hierboven, het ligt aan de situatie :) Als het werkelijk eng is (een blaffende hond die een oprit af komt stuiven, een grote zak over het ruiterpad etc ;)) dan beloon ik haar wel met een aaitje, klopje of braaf. Maar, dingen als bladblazers, vrachtwagens/bussen, kartonnen dozen, blikjes etc moet ze zich gewoon niet aanstellen en doorlopen (aangezien ze daar al járen zonder gezeik langs loopt of al 100x gezien heeft...)
Maar, ik beloon nooit zo uitbundig als in: "oeee goeed zo, braaaf, knappe pony, dat was èng he?!" :')
Nee, ik zeg wel af en toe op een licht geirriteerde toon: "poepoe, dát is inderdaad heul erg eng" en dan loopt ze meestal met de oren naar voren gewoon zo door :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:45

laatst wel meegemaakt dat ze ECHT bang was...stond te trillen op 4 benen, ik dacht dat we gingen instorten :')
Vóór ons waren 4 kindjes aan hetspelen met een knalrode plastic slee aan een touwtje op het asfalt..dat maakt dus zo'n heerlijk hard raspend geluid als een kindje aan het touw trekt ;) Nou, eerst het rode al...vond ze wel even spannend..en opeens trok een meisje aan het touw en de slee bewoog, nou...pony lief wist niet hoe snel ze om moest draaien :') al shakend stond ze te snurken en te blazen naar de slee, heel vreemd... Toen wel even afgestapt (naast een drukke weg, puur voor m'n eigen veiligheid) en zodra ze gekalmeerd was de slee dichterbij gehaald (pony weer helemaal in de stress :(:)) maar na een 2e poging ging ze er zelf aan ruiken en aan likken en toen was er niks meer aan de hand...
Maar, toen was ze ook echt doods en doodsbang :(:)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:46

Lielle schreef:
Degenen die dat niet doen, hoe zouden jullie omgaan met een paard dat voor het eerst bv het water in 'moet' en het eng vindt? Dan belonen jullie toch ook ieder stapje in de goede richting?

Het hangt een beetje van de situatie af. Ik kan vrij goed aanvoelen of hij zich aanstelt of dat hij écht bang is. Als hij wel echt bang is beloon ik hem. Al merk ik dat het meer dwarsigheid is, doe ik alsof er niets aan de hand is. En dan houdt hij snel op met dat gemiep.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:47

Ik beloon niet voor het 'langs' enge dingen lopen. Ik beloon wel als het paard er naar toe loopt! Gevolg: als er iets nieuws op het erf is (nieuwe tractor, een vouwwagen die op een andere plek staat, wapperend zeil) dan kijkt ze, staat ze stil... en loopt er heen. :D En wacht dan op een beloning.

HippoLogic

Een paard stelt zich nooit aan! Hij kan wel aangeleerd gedrag vertonen (als dit ongewenst gedrag is, is het een trainersfout).

Anoniem

Ik beloon niet, ik vind het de normaalste zaak dat een paard er langs loopt.

Ik zie het hetzelfde als vuurwerk met honden, daar besteed ik ook geen aandacht aan.
Als hij gaat piepen en ik ga hem troosten dan bevestig ik zijn onnodige gedrag. Hetzelfde met een paard, als een paard iets eng vindt en je beloont hem wanneer hij er langs loopt, dan bevestig je zijn bang zijn: "goed jongen, dat je 'daar' langs loopt. Terwijl als je er niet op reageert het paard niet bevestigd wordt in zijn gedrag, hij reageert immers op jou?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:53

Ik beloon ook niet, het is toch niets gek? Zo maak je ze alleen maar bang is mijn ervaring. Het is niets bijzonders dus waarom zou je ervoor belonen? Inderdaad zelfde punt als met honden, die kun je beter ook negeren bij vuurwerkangst etc..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:54

Mindim, wat doe jij dan met het water voorbeeld dat ik aanhaalde? Bijna ieder paard vindt dat de eerste keer oprecht eng. Dat is echt een geval waarin ik ze de hemel inprijs voor ieder stapje richting het water, en waarin ik alleen maar beloon, beloon en beloon. Dan vind ik niet reageren terwijl je paard dus oprecht zijn angst aan het overwinnen is echt geen recht doen aan de situatie.
Of een jong paard dat voor het eerst een hindernisje moet 'springen'? Die beloon je toch ook uitbundig als ze dat gedaan hebben?
/edit
geldt ook voor MarlinH

het vuurwerk verhaal ben ik met je eens.

@hippologic, hangt er vanaf hoe ze erlangs lopen. Ik beloon pas op het moment dat ze ontspannen en dus de angst loslaten. Die reactie wil je hebben, en dat teken van vertrouwen beloon je. Dus niet als ze er nog half verbogen en snurkend langs gaan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:56

Nou, mijn verzorg Haf die kan zich wel degelijk aanstellen ;)
Ik geef direct toe dat dat komt door aangeleerd gedrag uit het verleden (toen ik haar nog niet kende/reed) waarbij ze snel haar zin kreeg en extreem overdreven gerustgesteld werd, maar nu schrikt ze nog regelmatig van een stel opgestapelde kartonnendozen langs de weg terwijl die daar elke zaterdag ochtend staan en ze deze de ene keer niet eens opmerkt en de andere keer zo eng vind dat ze écht niet verder kan ;) Als ik haar dan even been geef ofzo loop ze ook zo door, terwijl, als ze iets echt eng vind dan durft ze er echt niet langs ;) dat is in mijn ogen echt uitproberen en aanstellerij ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:58

of door jouw reactie om been te geven en dus duidelijk op te treden, krijgt ze het gevoel van leiding dat ze nodig heeft om vertrouwen te hebben dat het dus niet eng is :)*

(ingewikkelde zin maar hopelijk snap je wat ik bedoel)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:03

Lielle schreef:
@hippologic, hangt er vanaf hoe ze erlangs lopen. Ik beloon pas op het moment dat ze ontspannen en dus de angst loslaten. Die reactie wil je hebben, en dat teken van vertrouwen beloon je. Dus niet als ze er nog half verbogen en snurkend langs gaan.

Op het moment dat mijn paard naar iets toegaat, is ze ontspannen. Ik had het er niet bijgezet, maar inderdaad. :j Maar ik dwing haar ook niet langs enge dingen, ik 'wacht' tot ze het bekeken heeft als ik merk dat ze ineens niet meer mee loopt. Het wachten duurt meestal maar kort (paar seconden). Hoe meer vertrouwen ze krijgt hoe minder eng de omgeving wordt.

Maar meestal let ik niet op 'enge' dingen, ik ben daar helemaal niet mee bezig. Mijn paardje is mede daarom ook heel dapper geworden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:04

Lielle schreef:
Mindim, wat doe jij dan met het water voorbeeld dat ik aanhaalde? Bijna ieder paard vindt dat de eerste keer oprecht eng. Dat is echt een geval waarin ik ze de hemel inprijs voor ieder stapje richting het water, en waarin ik alleen maar beloon, beloon en beloon. Dan vind ik niet reageren terwijl je paard dus oprecht zijn angst aan het overwinnen is echt geen recht doen aan de situatie.
Of een jong paard dat voor het eerst een hindernisje moet 'springen'? Die beloon je toch ook uitbundig als ze dat gedaan hebben?
/edit
geldt ook voor MarlinH

het vuurwerk verhaal ben ik met je eens.

Dan beloon ik hem idd ook, voor het feit dat ie naar mij geluisterd heeft. Ik zeg dat ie best over die balkjes kan gaan en hij luisterd en dat is braaf. Ik ga niet als ik iets engs zie zeggen oww rustig rustig maar.. en dan wat goed dat je er langs ging.. nee dat niet.. Ik zie daar toch enig verschil in..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 00:07

Lielle, het verschil voor mij is dat bv een wapperende vlag echt niet eng is en ik wil hem daar dus ook niet in bevestigen. Daarom beloon ik hem niet als ik er langs ga.
Als hij in het water staat beloon ik m wel want ik snap dat dat eng is en hij overwint zijn angst voor mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:10

Hippologic, dan zijn wij het helemaal eens, want zo doe ik het ook. Wachten en kijken mogen ze van mij altijd, ook een beetje opzij drentelen, alleen absoluut niet achteruit gaan.
En idd, daar krijg je heel dappere paarden van. Die leren nl hun angsten zelf te overwinnen, en als je ze daarvoor de hemel in prijst, zie je ze gewoon groeien.

@Marlin, waarom is dat anders? Voor alle duidelijkheid, ik beloon dus pas als ze er braaf langs zijn, niet daarvoor (dat vind ik idd angst bevestigen), en ik heb dus over iets dat ze oprecht eng vinden.
Afgelopen week lagen er ineens twee grote houten platen middenin de bak, en alle twee onze paarden vonden die in eerste instantie eng. Logisch, want die liggen er nooit en sowieso zijn dingen op de grond vreemd voor paarden. Dus dan mogen ze een keer blazen en kijken, en als dan ze na twee voltes om de platen er bijna op durven te stappen (te glad, dus dat hebben we niet gedaan), vind ik dat ze een beloning (met stem, en een aai) echt verdiend hebben.

Waarom is een vlag niet eng en water wel? Niet als ze al 100-en vlaggen hebben gezien, maar een eerste keer mogen ze dat best eng vinden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:15

Ik ben het met Lielles post eens.
Als mijn paard spanning opbouwt omdat het iets eng vindt, probeer ik dit met zoveel mogelijk rust maar met doeltreffendheid te overwinnen. Geen braaf en ho maar als hij nog zo gespannen is, want dan geef je aan dat er inderdaad iets engs is. Meestal zeg ik niets, zorg dat ik zelf vooral rustig blijf en focus op een punt voorbij het voorwerp en als het echt nodig is, spreek ik hem streng toe.
Daarna, als hij rustig is, of als hij braaf met zijn neus tegen het enge voorwerp durft te duwen, beloon ik hem. Het ligt een beetje aan de situatie wat voor een beloning dit is. Het kan een flinke kroel door zijn manen met stemgeluid zijn, maar ook gewoon een 'goedzo' volstaat nog al eens.

Zodiacje, waarom zou een wapperende vlag niet eng zijn voor een prooidier? Het staat hoog, het maakt onverwachts geluid en het beweegt nog ook! Enger kan het bijna niet lijkt me!

[edit] Mijn paard blijft een watje trouwens :+ Die vindt alles eng op vreemd terein [/edit]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:18

nog een kleine toevoeging. Naarmate ze banger zijn en dus de overwinning groter is, zal ik uitbundiger belonen. En een ervaren paard dat ik goed ken, al jaren rijd en al veel gezien heeft, heeft dus wat minder marge, die moet 'gewoon normaal doen'. Maar een groentje dat voor het eerst met allerlei enge zaken geconfronteerd wordt, ja, die beloon ik uitbundig en die laat ik merken dat ik trots ben.

@annetje, precies. Exact wat ik bedoel.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 00:21

Annetje, omdat ik niet wil dat hij bij alle wapperende dingen denkt dat dat "eng" is. Zal misschien ook wel aan het paard liggen hoor maar die van mij is nergens bang van. Als hij dan ineens een wapperende vlag ge vind dan mag dat maar dan denk ik dus dat het beter is om hem daarna niet te belonen. Op die manier vertel ik hem dat het idd eng was. Tenminste, dat was zo'n beetje mijn gedachtengang.
Ben het overigens wel met je eens dat het eng kan zijn hoor.