Veel schrikken van niet enge dingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Veel schrikken van niet enge dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:34

(sorry als het hier verkeerd staat)

Ik rijd al aardig wat jaren met mijn 23 jarige fjord langs de weg. Zo af en toe is hij nog wel aardig fris en kan hij nog wel eens aan de kant springen en een beetje zeuren over sommige dingen langs de weg. Maar daar rijd ik hem dan gewoon langsheen en dan is er niks meer aan de hand. Nu heb ik gemerkt dat hij de laatste tijd wel heel erg vaak schrikt en ook echt niet langs een bepaald object gaat. Hij gaat er echt met geen mogelijkheid langsheen. Dan moet ik eerst afstappen en naast hem lopen en dan is er ineens niks aan de hand, bestwel raar. Maarja het is natuurlijk niet fijn 3-4 keer tijdens een buitenrit af te moeten stappen en mee te moeten lopen. Wat kan ik hier aan doen?
Misschien nog even handig om erbij te zeggen;
Waarschijnlijk heeft hij staar aan zijn oog/ogen waardoor hij denk ik wat minder goed ziet. Een kennis van ons is dierenarts, die vertelde ons dat een keer. verder ook niet naar gekeken.
En ook is hij een paar maanden geleden van stal verhuisd waar hij de omgeving niet kent. Maar ben ondertussen al zovaak langs hetzelfde hek gegaan waar hij elke keer weer naar kijkt dat hij dat toch zo langzamer hand wel zou moeten kennen.

Anoniem

Re: Veel schrikken van niet enge dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:36

Als er bijvoorbeeld aan de rechterkant van jullie iets is waar hij van schrikt, dan naar links stellen zodat hij er niet naar kijkt en dan erlangs. Als hij het enge niet ziet is het er voor hem ook niet meer, en zal hij er dus gewoon langs gaan. :) En zelf rustig blijven natuurlijk..

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:39

Zelf rustig en concequent blijven. Zou echt angst kunnen zijn, maar als jij elke keer afstapt en ernaast gaat lopen zodra hij iets eng vind maakt hij daar misschien een spelletje van?
En misschien goed bezig houden dat hij zich alleen op jou concentreert en minder op de omgeving.
Succes ermee iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:40

LuckySil schreef:
Zelf rustig en concequent blijven. Zou echt angst kunnen zijn, maar als jij elke keer afstapt en ernaast gaat lopen zodra hij iets eng vind maakt hij daar misschien een spelletje van?
En misschien goed bezig houden dat hij zich alleen op jou concentreert en minder op de omgeving.
Succes ermee iig!

Of een spelletje, of hij gaat echt geloven dat het eng is omdat jij opeens compleet ander gedrag vertoont door af te stappen en mee te lopen. :) Het beste is alles zo normaal en rustig mogelijk houden en alleen even het hoofdje naar de andere kant alsof je stelling vraagt.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:43

Heb volgensmij al eens zoiets geprobeerd maar nog deed hij het.. Zelfs al een aantal meter voor hetgene waar hij van schrikt.. Zelf blijf ik ook gewoon rustig, heb hem nu 7 jaar en weet precies wat ik kan verwachten.
Ik ga dat nog maar eens proberen, misschien dat het lukt.
Het is alleen soms wel een beetje lastig, als hij schrikt dan gebeurt dat vaak heel onverwacht en kan hij zich zo ineens op de plaats omdraaien. Voordat je zelf doorhebt wat er gebeurd is het al gebeurd zegmaar.
Hij is soms ook wel behoorlijk heet langs de weg, was hij eerder nooit echt zo. Misschien dat hij gewoon schrikt doordat hij zich zo opgefokt gedraagd of dat het gewoon een beetje zeuren of aanstellen is.
Hij is ook wel aardig veranderd sinds hij bij deze stal staat.. Het is nu even voor tijdelijk omdat onze andere schuur verbouwd word. Hij staat nu dus samen met mijn mini shetlander in een stal. Die kleine is hem soms nog wel eens aan het irriteren waardoor hij nog wel eens wat chagrijnig kan zijn. Misschien dat dit er ook mee te maken kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:47

Hmm.. je zegt dat je weet wat je kan verwachten. Zit je er dan toch niet (onbewust) op te wachten wanneer hij weer schrikt? Want dat kan al heel veel uitmaken. Paarden voelen meer aan dan je denkt..

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:48

Ja kan maar zo dat hij het als een spelletje ziet nu. Het is nu denk ik iets van 8x voorgekomen dat ik afgestapt ben. Misschien dat hij het nu wel expres doet.
Maar ik heb geen idee hoe ik hem er anders langsheen moet krijgen.. Heb al vanalles geprobeerd. Veel been geven, zweep gebruiken (dit natuurlijk met mate) en daarbij de teugels wat losser. (heb ik ooit is bij zo'n clinic gezien waarbij ze een soort schriktraining hadden, helpt super goed! je bent al snel geneigd de teugels strak te houden waardoor ze juist banger worden.) En ook heb ik geprobeerd er gewoon langs te rijden, iets extra been geven dan ging het soms nog wel. Maar dan ging hij er dus weer in super snelle vaart langsheen met dikke nek en grote neusgaten en dus ook niet altijd even goed bij je te houden.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:50

Nee, dat niet. Ik weet dat hij wel kan gaan schrikken maar ik ga er (denk ik) niet anders door rijden. Gewoon lekker rustig stappen zoals normaal, net doen alsof er niks aan de hand is. En zelfs als ik gewoon normaal rijd draait hij zich soms nog ineens heel snel om op diezelfde plek. En dat gewoon met een rustige stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:52

Hmm okee.. dan ben ik ook ff out of ideas, sorry. :) Succes iig!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:59

Oke, toch bedankt voor je tips! :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:06

het zou zo maar kunnen dat hij je leiderschap te paard niet duidelijk genoeg vind aangezien hij wel met je meeloopt als je af stapt. Dan ben je ineens wel een leider.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 00:59

Hoe bedoel je dat precies?
Ik zat zelf eigenlijk meer te denken aan zijn ogen, doordat hij de laatste tijden wat achteruit gegaan is met z'n ogen. Hij had dit eerder namelijk nooit. Ik denk dat hij minder ziet, in de omgang kan hij ook nog wel eens schrikken omdat hij je niet aan ziet komen of dat hij ineens schrikt van niks zegmaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:29

Ziet hij nog wel goed? Je zegt dat hij al een beetje op leeftijd is en dat hij niet meer in zijn vertrouwde omgeving is. Het kan zijn dat hij in zijn oude omgeving zo vertrouwd was dat hij daar niet schrok van dingen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:35

dan moet je zijn ogen laten controleren door een dierenarts.

charon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:57

Misschien kun je veel met hem/haar over de weg lopen ! ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:34

Waratje schreef:
Ziet hij nog wel goed? Je zegt dat hij al een beetje op leeftijd is en dat hij niet meer in zijn vertrouwde omgeving is. Het kan zijn dat hij in zijn oude omgeving zo vertrouwd was dat hij daar niet schrok van dingen.

Dat denk ik dus ook. Ik denk dat hij niet altijd meer even goed ziet. Het zal ook met de verandering van omgeving te maken hebben. In zijn oude omgeving schrok hij ook wel eens maar dan kon ik hem er gewoon doorheen rijden. Nu is het echt onmogelijk..

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:36

sillysoul schreef:
dan moet je zijn ogen laten controleren door een dierenarts.

Ik denk dat ik dat maar eens laat doen.. Hij ziet volgensmij echt minder, gisteren nog. Ik aaide hem en hij zag het volgensmij niet helemaal goed waardoor hij schrok. Niet heel erg schrikken van aan de kant springen maar meer een kleine schrik reactie.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:37

charon99 schreef:
Misschien kun je veel met hem/haar over de weg lopen ! ;)

Ik rijd meestal alleen maar met hem over de weg. Zo af en toe in de berm, ligt er maar net aan. Maar dat heeft er eigenlijk niet zo heel veel mee te maken. Of je nou door de berm of over de weg gaat hij stopt toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:55

Het klinkt toch alsof zijn slechte zicht veel serieuzer is dan je vermoed... :(:)

Ik denk dat het erg nuttig is om eens vast te laten stellen hoe erg het nu eigenlijk is.

Vreemde omgeving kan alles nog wat "enger" maken , en die nieuwe omgeving zou ook het probleem kunnen verergeren doordat het beestje misschien ander voer krijgt of te weinig vrije beweging waardoor hij sowieso al wat extra vervelende energie heeft waarmee hij zichzelf in de weg zit ? Wat je zegt , dat de Shet irritant doet dan kan ook al meetellen natuurlijk , daar word je een beetje geïrriteerd door , is ook weer negatieve energie :P Dat zou het dan nog wat erger maken , zo alles bij elkaar :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:25

Ik denk dat ik dan toch maar eens een dierenarts moet laten komen. Hoop dat ze er wat aan kunnen doen. Heb er wel eens wat over een operatie bij staar bij paarden gelezen maar volgensmij konden ze daar weinig aan doen.
Hoe bedoel je dat te weinig vrije beweging? Bedoel je te weinig in het weiland komen of..? Hij komt meestal wel elke dag 7-8 uur buiten.
Ik denk dat het ook wel van meerdere dingen bij elkaar komt. Hij is nu vaak wel wat chagrijniger dan dat hij eerder was.. Maar daar kan ik nu eigelijk niet veel aan doen. Waar ze nu staan is tijdelijk tot dat de nieuwe schuur klaar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:09

Nou , mocht er behalve een slechter zich en andere omgeving , ook nog bijkomen dat het beestje teveel vervelende energie opbouwt , dan uit het "schrikken" zich ook erger.

En dat kan dan bvb. komen doordat het dier eerst de hele dag buiten stond en nu niet meer , of eerst op een ruimere / betere wei stond en nu niet meer , waardoor hij zelf minder beweegt en dus wat teveel energie op gaat kroppen. Of door voer of iets waardoor hij energie / frustratie / irritatie op gaat kroppen :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:12

Oh nee hij is normaal niet echt heet ofzo hoor ;) Zo af en toe heeft hij van zulke buien dat hij ineens echt een heethoofd is en andere momenten is het een oude opa die alles doet wat je wilt. Hij heeft verder geen last dat hij bijv. heet is als hij een dag binnen geweest is, zo'n type is het niet. Je kunt dan gewoon opstappen en wegrijden, niks mee aan de hand. En hij is nu in het weiland hetzelfde als dat hij normaal is.

Heb vandaag weer even geprobeerd te rijden langs de weg. Hij was vandaag dus ook de hele dag niet naar buiten geweest, heb hem gewoon van stal gehaald opgezadeld en ben gelijk langs de weg gaan rijden zoals ik dat normaal ook altijd doe. En het ging super! Hij was echt lekker rustig en heeft niet eens naar de plaats gekeken waar hij normaal totaal niet langswil. Heb hem op die plek wel even naar links laten kijken, die tip kreeg ik hier. Of het nou daardoor kwam of omdat hij gewoon lekker rustig was weet ik niet. Hij heeft verder langs de weg ook niks raars gedaan, heb de hele weg met lange teugels gereden. Was wel fijn weer even lekker te kunnen rijden zonder dat hij constant een noodstop maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:40

Da's zeker fijn +:)+