Trektocht in Drenthe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trektocht in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:51

Begin deze week kwamen vriendin en ik met het idee om deze zomer een trektocht door drenthe te gaan maken met onze pony's
Uiteraard is daar wel voorbereiding voor nodig en daarom open ik ook dit topic :D

Bedoeling is om een dag of 5 te gaan. Omdat het de 1e keer zullen we uiteraard het niet de gek maken. Wat is 'normaal' om op een dag ongeveer te rijden ? Zelf dachten we aan een km of 15-20 en ook een dagje wat minder of een rustdag voor de paarden.

Bedoeling is dat we op de onvernachtingsplekken in een tent slapen (wat wordt gebracht door onze ouders dus daar hoeven we dan zelf niet mee te slepen) en de paarden op het land. Stal lijkt me niet zo fijn voor ze als ze de hele dag gelopen hebben.

Wat is het fijnste om mee te rijden op een trektoch qua hoofdstellen ? Ik heb zelf een nylon halster/hoofdstel maar is dat wel geschikt voor een trektocht of zou dat op den duur gaan schuren?

Wat zijn nog meer handige tips om aan te denken ? Uiteraard zorgen voor een ruiteroute kaart en gps. Zadeltassen, halstertouw etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:21

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:48

klinkt alsof jullie best een goed idee hebben van wat verstandig is. Lees inderdaad wat topics door, wordt je een stuk wijzer van.
Wat betreft je vraag over hoofdstel: rij met een hoofdstel dat jou en je paard goed bevalt. Bij een nylon hoofdstel zal het afhangen van de kwaliteit of het gaat schuren, maar meestal valt dat wel mee. Als je een goed passend en soepel hoofdstel hebt en een paard dat niet zomaar van alles schuurplekken krijgt zal het geen problemen geven. Een halsterhoofdstel kan handig zijn, maar ook absoluut geen noodzaak. Je kunt ook gewoon een halster of touwhalster en halstertouw meenemen in je bagage of onder het hoofdstel om het paard aan te laten pauzeren of op plaats van bestemming mee naar de wei te brengen (touwhalster zeker niet omlaten).
Veel plezier met de voorpret ;)

Anoniem

Re: Trektocht in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:51

Bedankt allebei :) Zal de topics zeker even doorlezen :j

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:54

of ga eerst eens met een georganiseerde trektocht mee.
door drenthe ook 5 dagen kan met eigen paard, verschillende campings, slapen in tentjes die je zelf opzet en op een slaapzolder. je belangrijkste bagage wordt naar de campings gebracht. 's avonds kampvuurtje of een pselletje, BBQ en verder vooral veeeel paardrijden!
het is vooral erg leuk ik ben al 2x geweest!
www.dezingendehuifkar.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:39

Kan ook , maar we gaan liever samen omdat we dan hier vanuit emmen gewoon te paard kunnen vertrekken :)

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:52

Check ook de pleisterplaatsen op www.paardenprovincie.nl
Dan kan je je paard onderweg ook even laten drinken (hoeft natuurlijk niet perse bij zo'n pleisterplaats, maar ik vind het altijd wel handig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:53

Oke zal er naar kijken :j bedankt

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:44

Hoi!!

Ik ga samen met Yvanka op trektocht :P .

@Trickywonder: We gaan idd liever samen, zodat we ons eigen tempo kunnen bepalen, wanneer we stoppen e.d. :) . En bovendien is een georganiseerde trektocht aardig prijzig :o .

@ Adrija: Bedankt :) ! Die site hadden we idd ook al gezien :) .

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:35

ok!

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:24

klinkt echt super leuk zo'n trektocht!
gaan jullie met eigen paardjes of huren jullie paarden voor een week ofzo?
klinkt echt geweldig :$

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:28

Jullie zijn altijd welkom voor een overnachting bij ons. Leuk dat jullie zelf op pad gaan en alles gaan uitzoeken.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:40

Leuk ,een topic over trektochten in drenthe :D
M'n vriend en ik zijn ook weer van plan om dat te gaan doen.
Vorig jaar zijn we een weekend weggeweest, we zijn te paard naar Midlaren gegaan en daar in een caravan blijven slapen, een weekend lang dus.
En vanuit daar hebben we verschilldende buitenritjes gemaakt, erg leuk!
Dit jaar willen we wat verder weg en dan wat langer, en dan op verschillende plekken overnachten.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:43

mirano schreef:
Jullie zijn altijd welkom voor een overnachting bij ons. Leuk dat jullie zelf op pad gaan en alles gaan uitzoeken.

Ik keek even op je site,maar ik kan veel dingen niet zien helaas,allemaal kruisjes.
Zou wel aan deze pc liggen,instellingen ofzo, zal vanavond m'n vriend wel even vragen of ie ernaar kijkt :o
Kun je bij jullie ook gewoon voor 1 nachtje terecht,maar liever niet in een tent(daar doe ik geen oog in dicht haha,ik weet 't, ben beetje verwend :P )

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:51

Let vooral op je zadel. Omdat je echt veel langer in het zadel zit dan normaal moet je echt zorgen dat dit goed ligt. Hoofdstel maakt opzich niet veel uit. Velen vind een 'endurance' hoofdstel handig omdat je bij een rust moment het bit eruit kan klikken zodat ze kunnen eten. Probeer je paard ook een beetje voor te bereiden door wat vaker langer te rijden.
(hoeft niet persé heel intensief)
Er zijn ook heel veel kleine campings met stallen in die regio. Gewoon even op googlen dan vind je genoeg. Wel heel erg leuk idee! Ik wil het ook met een vriendinnetje gaan doen en onze paardjes alleen we gaan ookal 2,5 week met de auto door Europa rijden dus ik weet niet of dat deze zomer er nog van gaat komen..

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:56

Laat het maar weten als de site het niet goed doet. Vast bedankt. Een nacht kan ook prima, we hebben ook caravans, maar dat hangt af van ons eigen zomerprogramma.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:00

Biieniie schreef:
Let vooral op je zadel. Omdat je echt veel langer in het zadel zit dan normaal moet je echt zorgen dat dit goed ligt. Hoofdstel maakt opzich niet veel uit. Velen vind een 'endurance' hoofdstel handig omdat je bij een rust moment het bit eruit kan klikken zodat ze kunnen eten. Probeer je paard ook een beetje voor te bereiden door wat vaker langer te rijden.
(hoeft niet persé heel intensief)
Er zijn ook heel veel kleine campings met stallen in die regio. Gewoon even op googlen dan vind je genoeg. Wel heel erg leuk idee! Ik wil het ook met een vriendinnetje gaan doen en onze paardjes alleen we gaan ookal 2,5 week met de auto door Europa rijden dus ik weet niet of dat deze zomer er nog van gaat komen..

Ik heb 'tvorig jaar met m'n westernzadel gedaan, en die zat heerlijk ,vooral handig voor de zadeltassen die je mee hebt; voor en achterop.
Maar we hebben 't idee dat dat zadel niet zo lekker meer zit,pony heeft wat meer bespiering gekregen, en nu ben ik van plan om een westernboomloos zadel te gaan kopen.
Maar gelukkig heb ik nog een vzh zadel, die ik op dit moment gebruik,maar voor lange ritten vind ik dit minder geschikt, je kan ten eerste bijna geen bagage kwijt,zitten geen haakjes aan 't zadel om zadeltassen te bevestigen, en verder ben ik westernzadel gewend,omdat 't zó lekker zit :D
En wil misschien ook zo'n endurance hoofdstel kopen,waar je 't bit zo vanaf kan halen, da's idd erg handig.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:24

Westernzadels zijn ideaal omdat ze het gewicht meer over de gehele rug en kont verdelen dan een dressuurzadel. Westernzadels zijn wel erg zwaar dus dat is weer een nadeeltje. Vergis je niet. Boomloze (western) zadels zitten HEEL anders dan een 'gewoon' zadel. Het is een soort zonder zadel rijden maar dan met beugels. Hier kan je behoorlijke pijn in je kont van krijgen. Dus test het zadel uitgebreid en vooral voor langere tijd achter elkaar. De één vind het een bevrijding, de ander vind het een hel..

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:34

Wij zijn afgelopen zomer vanuit Groningen naar Grolloo getrokken. Meerdere tussenstops gehad en de spullen van te voren gebracht. Wij hebben beide gewoon met leren hoofdstel gereden, had wel een touwhalster bij me en teugels met klipjes. Verder zadeltassen voor en achter (Dabo hier op bokt maakt hele fijne zo geheten banaantassen die je voor je zadel kan bevestigen, ideaal!). Gemiddeld hebben wij zo'n 20 km per dag afgelegd, prima te doen :j Kies wel een route waar je niet al te lange stukken moet stappen, mijn ervaring is dat de paarden daar sneller vermoeid van raken.

Welke kant willen jullie op?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:52

Durante schreef:
Ik heb 'tvorig jaar met m'n westernzadel gedaan, en die zat heerlijk ,vooral handig voor de zadeltassen die je mee hebt; voor en achterop.
Maar we hebben 't idee dat dat zadel niet zo lekker meer zit,pony heeft wat meer bespiering gekregen, en nu ben ik van plan om een westernboomloos zadel te gaan kopen.

Boomlooos en bagage levert erg gemakkelijk problemen op, dus bedenk heel goed wat je echt wil. Als je een westernzadel prettig vind rijden, kijk dan liever rond of je niet je huidige zadel kunt inruilen op een beter passend exemplaar met boom. Inderdaad zit boomloos ook net even anders, niet iedereen (paard of mens) vindt het prettig. Dus zeker goed uitproberen voordat je koopt.

Durante schreef:
Maar gelukkig heb ik nog een vzh zadel, die ik op dit moment gebruik,maar voor lange ritten vind ik dit minder geschikt, je kan ten eerste bijna geen bagage kwijt,zitten geen haakjes aan 't zadel om zadeltassen te bevestigen, en verder ben ik westernzadel gewend,omdat 't zó lekker zit :D

Je kunt bij een engels zadel best zelf ringen laten bevestigen door een zadelmaker. Als het zadel jou en je paard goed past zou ik dat zeker overwegen. Let wel op bij een engels zadel hoe goed de kussens dragen, want dat is voor trektochten een relatief klein oppervlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:46

Bedankt voor alle reacties :)
Ik zal gewoon op een van mijn Vzh zadels gaan, en mismijk op haar westernzadel :j

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:23

Waratje schreef:
Durante schreef:

Boomlooos en bagage levert erg gemakkelijk problemen op, dus bedenk heel goed wat je echt wil. Als je een westernzadel prettig vind rijden, kijk dan liever rond of je niet je huidige zadel kunt inruilen op een beter passend exemplaar met boom. Inderdaad zit boomloos ook net even anders, niet iedereen (paard of mens) vindt het prettig. Dus zeker goed uitproberen voordat je koopt.

Durante schreef:

Je kunt bij een engels zadel best zelf ringen laten bevestigen door een zadelmaker. Als het zadel jou en je paard goed past zou ik dat zeker overwegen. Let wel op bij een engels zadel hoe goed de kussens dragen, want dat is voor trektochten een relatief klein oppervlak.

Hmm... IK maak altijd graag lange buitenritjes, echt ritten van zo'n 3 a 4 uur,soms nog wel langer, en ik moet zeggen dat mijn westernzadel dan een stuk lekkerder zit dan mijn veelzijdigheidszadel.
Ik wou alleen een boomloos kopen omdat ik aan de rug van het paard denk(ook wel een beetje aan mezelf natuurlijk :D ), dat ligt meestal lekkerder dan een met boom, hoor je wel..en het zadel is een stuk lichter dan 1 mét boom,dus weer lekkerder voor de rug van m'n paard,vooral met hele lange ritten.
Maar wat ik nu lees over dat je met een boomloos zadel écht op de rug van het paard zit,en misschien minder stevig dan 1 mét boom, en sneller je kont voelt met lange ritten :o
Maar het is wel erg moeilijk om een écht goed passend westernzadel met boom te vinden, en ik dacht dat ik een goed zadel had; een garnland, maar de 1 zei al in het begin , toen ik hem net had, dat ie best al wel strak bij de schoft zit, en van de ander hoor je weer dat ie nog wel past,maar dat ze niet teveel bespiering moest krijgen, want dan zou hij echt te krap gaan zitten...
Ik moet er nog maar even goed over nadenken; een gewoon westernzadel of boomloos...
sorry, dit is misschien wel een beetje offtopic... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:30

Ik zou denk ik eerder kiezen voor een westernzadel dan een boomloos.... Goed passend boomzadel vind ik persoonlijk fijner dan een boomloos.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:54

Yvank_ schreef:
Ik zou denk ik eerder kiezen voor een westernzadel dan een boomloos.... Goed passend boomzadel vind ik persoonlijk fijner dan een boomloos.

Zeker als je bagage mee wil nemen is een (uiteraard passend) boomzadel zeker te verkiezen boven een boomloos.

Durante, mijn paard is het niet met je eens dat een boomloos zadel lekkerder ligt op de rug, zij vindt ze vreselijk, ze geven veel te veel door. Maar goed, zij vindt zonder zadel ook een bijzonder slecht idee. }>
Goed passend westernzadel (met boom) is inderdaad heel lastig en het aantal mensen dat echt verstand van zaken heeft is vrij klein. Het kan dan verstandig zijn om iemand erbij te halen die de cursus Master Saddle Fitter heeft gedaan, dat zijn er ondertussen al een aardig aantal.