4 jarige merrie aan zee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daquira

4 jarige merrie aan zee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:41

Hoi hoi,

Mijn droom is al jaren om eens met een eigen paard aan zee te gaan rijden.
Mijn merrie is nu 4 en het kriebelt als gek.
Graag had ik langs deze weg eens gecheckt of iemand hiermee al ervaring heeft gehad.
Een jong paard dat voor het eerst de zee ziet, hoe loopt zoiets af? ;)

groetjes

tokedri

Re: 4 jarige merrie aan zee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:44

Dat ligt aan jouw reacties en aan het karakter van je paard.
Ik zou zeggen, gewoon doen. Ga anders met een ervaren paard erbij.
Woon je dichtbij zee?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:48

ligt denk niet eens aan de leeftijd maar meer aan het karakter.
Ik heb gemerkt dat het strand vaak erg overweldigend is voor paarden als ze het de eerste keer zien. Heeft jouw paard een rustig karakter dan zal ie er anders op reageran dan een paard wat zowiezo heftig(er) reageert op nieuwe en gekke dingen.

Vaak trekken paarden dan erg richting de duinen. Weet niet waarom, maar veel paarden hebben dit. Vooral als ze het strand niet gewend zijn.
Als de zee wild is blijven ze daar vaak liever bij weg.

Ik kan je zowiezo aanraden om een rustig, ervaren, paard mee te nemen.
Probeer ook te kiezen voor een strandafgang die geleidelijk aan afloopt, als dit kan tenminste.

Voordeel is wel dat ze wel hard kunnen maar ze kunnen in principe nergens heen ;)

Strand is super, veel plezier!!

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:54

al bedankt voor jullie reactie
mijn daquira is een schatje
ik ben eigenlijk geen super ruiter, nam maar 1 uurtje per week les in de manege en heb dan mijn eigen merrie gekocht van 2 jaar.
Heb haar alles zelf geleerd maar wel onder begeleiding.
Dit is allemaal super gegaan. Ik ga gerust met haar alleen op wandeling. Ze schrikt wel eens op maar laat me nooit in de steek. Ik heb het gevoel dat ze me echt heel erg vertrouwt. Zalig dat gevoel. Het enige nadeel van de strandrit is wel dat ik 100 km van de kust woon. Het is dus wel een stevige rit. Ik zou dan wel iets leuks zoeken waar zowel zij als ik kunnen verblijven voor een nachtje. Dan kan ik volgende morgen als ze weer lekker fris is, het strand op. Goh heerlijk, krijg er helemaal kriebeltjes van. Groetjes

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:25

Ik heb geen ervaring met een 4-jarige die voor het eerst strand zag, maar wel met een 17jarige, telt dat ook? :P

Mijn pony vond de zee dood eng en trok dus inderdaad erg naar de duinen. Verder vond ze het zand dat hier en daar verschillende kleuren had ook bij elke kleurovergang eng, want wie weet zak je er wel door heen ofzo. Eerste paar keer durfde ze dus maar net aan te lopen over het strand.

Maar ik moet ook zeggen dat het een enorme schijtlijster is ook. Ze is dan weer niet zo dat ze het op een hollen zal zetten, ze blijft dus eerder gewoon op haar plek staan. En inderdaad, dat deed ze dus ook!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:52

daquira schreef:
Een jong paard dat voor het eerst de zee ziet, hoe loopt zoiets af? ;)

Dat hangt van een heel aantal factoren af. Hoe is het karakter van het paard? Hoe zelfverzekerd is de ruiter? Zorg je voor goede begeleiding? Hoe lang maak je de rit?
Persoonlijk denk ik dat je voorzichtig moet zijn met zo'n jong paard in dat zware zand van duinen en strand, doe het niet of hou het kort en rustig. Als je wel gaat, zorg dat je goede begeleiding hebt van ervaren paarden, bij voorkeur paarden die je jonge paard kent en vertrouwt. Ken de reacties van je paard en weet hoe je daar het beste op kunt reageren. Voor het ene paard kan het verstandig zijn om het rustig te laten kijken, voor het andere kan het beter zijn om gereden te worden (lees: bezig gehouden te worden). Zorg in ieder geval dat je paard weet waar jij bent en rekening met je houdt. Misschien is het wel verstandig om strand en zee aan de hand te verkennen, misschien is het de grootste fout die je kunt maken. Elk paard is verschillend, dus het is niet te zeggen wat in jouw geval de "beste" methode is.
Een ding dat wel heel belangrijk is en voor vrijwel alle paarden hetzelfde: eerste keer op het strand is rustig aan doen, zeker GEEN rengalop, want daar hou je tot in lengte van dagen last van.....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:54

De 4 jarige ponyruin die wij meenamen vond de branding eng, maar deed verder niet echt raar.. Gewoon doen, je ziet het vanzelf:)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:56

Dit zijn altijd moeilijke vragen om antwoord op te geven. Wij kennen jou en het paard niet.
Maar je kan alleen maar ergens achter komen door het te doen.
Ik had mijn fjord 4 weken en wilde heel graag een bosrit maken. Ik wist ook niet wat hij zou doen en heb het maar gewoon gedaan. Het was super en zo leer je je paard alleen maar beter kennen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:59

ga iig vroeg heel vroeg dan heb je nog geen kits vliegers gillende kids etc
dat scheelt al veel

neem een rustig strand ervaren paard mee , ook dat scheelt

meeste stranden kan je "voluit" maar er zijn er ook met golfbrekers tot aan het duin .. daar wil je niet ongecontroleerd aan de kletter

neem dus iemand mee die er bekend is , ook handig bij uitkiezen
niet te stijle afgang ..

verder heeft leeftijd er niet heel veel mee te maken

succes en alvast veel plezier :Y)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:07

hoi,wij zijn wel al wezen wandelen met onze 3,5 jarige merrie op het strand.
Ze vond het heel indrukwekkend,ze was erg nieuwsgierig,maar de schuimkoppen van de branding vond ze wel eng.
Wij hadden onze 18 jarige ruin ook mee,dus dat scheelt wel,zo'n oudere wijze leermeester.
Wij gingen smorgens vroeg naar het strand,dan zijn er nog niet zoveel mensen,fietsen,honden.
Let ook op het getijde,windrichting,windsterkte.
De eerste keer op het strand is een ervaring om nooit te vergeten,heel veel plezier.
Groetjes...

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:37

ik ben afgelopen (na)zomer met mn (zelf ingereden 4 jarige naar het strand geweest. Was een lange trailerrit, dat vond ze wel inspannend. Maar ik vond het zeker de moeite waard!

Toen moesten we best een stukje door de duinen (dus goede conditie kan geen kwaad...) en toen op t strand aangekomen vond ze het geluid van de zee erg spannend, schelpen en vlekken in het zand (ik zag ze bijna niet hihi). Het water wilde ze stapje voor stapje naar toe, de golven waren voor haar wel eng, maar na een tijdje erin en eruit ging ze er als een gek doorheen stampen.

Ze was juist heel rustig en ging in de remmen bij enge dingen, galloperen vond ze maar niks in het mulle zand...

In zoverre mijn ervaring!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:39

gewoon lekker gaan zee zullen ze wel eng vinden dus rustig aan eraan laten wennen dat het water op ze afkomt
mn fries ging ook op zn 3,5/4de mee vond het geweldig

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:53

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou als ik vervoer had zo met mijn 4 jarige een keer heen gaan om het te proberen.
het lijkt mij zo mooi om eens te doen.

maar zou wel kijken naar het karakter van het paard en de manier waarop je er zelf mee om gaat. Ook zou ik niet alleen gaan de eerste keer.
Veel plezier als je zou gaan :)

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:45

Met mensen en eigen paarden van onze manege zijn ze naar manege Poelenburgh in Schoorl geweest. De meeste paarden waren nog nooit aan 't strand geweets, maar alles ging goed, ook goede begeleiding.
Volgens mij kun je daar ook overnachten, maar dat weet ik niet zeker, en anders wel een hotelletje in de buurt ;)

Zou 't gewoon proberen..
Ooit moet de eerste keer zijn :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:46

Ik ben vorig jaar ook voor de eerste keer met mijn paardje naar zee geweest. Een ontzettend pittig paardje die erg kan reageren op een vreemde omgeving. Dus de eerste keer het strand op was ook best spannend.
Maar van dat hele heethoofdje was niks te bekennen.
Hij liep aan een lang touwtje rustig rond te kijken, was nieuwsgierig en wilde niet eens in rengalop, maar een rustig sukkelgalopje waarbij hij rustig rond kon kijken.

Ik denk ook niet dat er standaard normen zijn voor de eerste keer aan het strand komen. Een kwestie van proberen is het. Pas dan weet je hoe jouw paard het doet en vind.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:50

mijn pony is totaal niet verkeersmak schrikt overal van en schiet er dan zomaar vandoor maar op het strand doet ze het wel super en is ze lekker rustig dus het verschilt denk ik per paard

Annnnabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:01

Op het ponykamp waar ik deze zomer was reed ik op een merrie die nog best jong was.
Ze was al een paar maanden onder het zadel.
Het was een ponykamp aan zee, en ze gingen al vanaf dat ze 3weken onder het zadel was met die paarden naar de zee.
Ik zou wel met een groep gaan.
Wanneer de rest van de paarden rustig is gaat het vast prima! :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:03

gewoon gaan, ik zou wel zorgen dat je de eerste keren geen rengalop doet, liefst zelfs alleen een beetje stappen en draven ev handgalopje.. het paard word zo gek als dat jij het maakt!

ik zou overgens niet met een groep gaan, hooguit met 1 ander die ook rustig is op het strand, geen opgefokte paarden mee, dan heb je ook meteen een stresskip.. succes :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:20

Een paard dat voor het eerst aan het strand komt is vaak onrustig. Het geluid, de wind en vooral het weidse. Denk daarbij ook aan de achtervolgende honden en vliegers etc. Dus zeker weten dat je je paard onder controle kan houden en een ervaren paard met iemand erop die het paard bij zich kan houden mee kan een hele leuke strandrit worden.
Veel plezier.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:20

Word zelf niet al te zenuwachtig en stresserig. Ze neemt het gedrag van jou dan over, en dan word het 1 paniekzaaiing.
Wat de andere al zeiden, ga gewoon met een ervaren strandpaard, en ga ervoor.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:23

Die van mij ging ook voor het eerst mee naar zee toen ze 4 jaar oud was. Ze vond het wel spannend maar het ging heel goed.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:00

Die van mij is afgelopen zomer voor het eerst naar het strand geweest , hij was 9.
Hij keek nergens van op alleen uitrollende golven vond ie spannend maar verder was ie ontzettend braaf en goed te houden.
maar ik ben verder zelf ook niet stressig of gauw bang dus dat speelt inderdaad ook wel een grote rol ;)

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:30

dioe van mij is helaas nog nooit naar de zee geweest:(

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:57

ik ben met die van mij ook op het strand geweest hij was toen 3 jaar en ook echt gezwommen alleen de eerste keer erin vond hij raar, we waren met 3 jonge paarden die alle drie niet wilde, dus ik eraf ermee in het water gelopen en de rest volgde vanzelf

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:54

Ik zou het gewoon proberen. Gewoon rustig blijven.
Desnoods stap je even af en loop je met haar aan de hand, zodat het wat vertrouwder voor haar is.

Als je ook wel eens met haar buitenrijd zal ze het misschien wel niet eens zo heel eng vinden. :)