Buitenrijden met Stang en trens/slof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

winnietje3

Buitenrijden met Stang en trens/slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:44

Hallo,
(heb hier geen topic over kunnen vinden)

Ik zie soms wel eens mensen met een stang en trens buitenrijden en af en toe ook iemand met slof.
Nu heb ik hier zelf nog nooit mee gereden en dus weinig ervaring mee, maar voor wat ik heb begrepen kan een slof onvriendelijk zijn (indien deze veel/strak gebruikt wordt) en een stang scherp kan zijn.
Is het wel verantwoord (kan het kwaad) hier mee buiten te rijden?

Ik kwam eigenlijk op het idee van dit topic toen ik een aflevering van Housevision zag waarin een vrouw en de presentator met stang en trens rijden... Ik weet niet of die man ooit heeft paardgereden maar indien dit niet het geval lijkt het me toch niet erg verstandig om hem meteen met stang en trens te laten rijden?

Wie doet het wel en waarom? En wie niet en waarom niet?

Eigenlijk wat zijn voor- en nadelen?

Ik neem eigenlijk aan dat je wel een speciale reden moet hebben hiermee te rijden?

Ik ben benieuwd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:52

Voorop, ik rij buiten op een dubbelgebroken trensje en zonder slof of andere hulpteugel dus val me niet aan.

Ik denk dat beide gebruikt worden om meer controle te hebben. Sommige paarden kunnen buiten flink heet worden en met een stang of slof heb je natuurlijk een stuk meer te zeggen. Ook word het wel gedaan door mensen die niet genoeg vertrouwen hebben in hun eigen kunnen of in hun paard of hun combinatie.

Zelf zou ik er niet voor kiezen. Als ik een echt heethoofd onder zadel heb buiten gebruik ik liever een Thiedemannteugel, en nog liever helemaal niets dan een standaardtrensje. Zolang het niet om een manegepaard ga dat ik huur voor een strandrit (manegeregels) zorg ik liever dat de verhouding tussen mij en het paard zo zijn dat ik op een normale trens naar buiten kan.

Als je een stang of slof nodig hebt om veilig buiten te rijden schort er ergens wat, dat kan aan de ruiter liggen of de combinatie, maar het lijkt mij handiger dat eerst aan te pakken.

EllyC

Re: Buitenrijden met Stang en trens/slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 08:07

Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
Er schort niets aan zoals mick zegt, maar door minder rijden, frisser weer en als ie ervandoor schiet op ijzig terrein terecht komt vind ik dit gewoon veiliger.
Mick maakt overigens wel veel conslusies waar ik me absoluut niet in kan herkennen.
Tiedemann is ook prima maar die heeft niet iedereen.

S&T met slof vind ik overdreven.

En met slof is niets mis, maar dan puur als noodrem tijdens buitenrit of kundig gebruik tijdens de trens.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 08:19

Mijn vorige paard was alleen te rijden buiten met een stang en trens, in het begin natuurlijk niet, maar uiteindelijk koos ik voor mijn eigen veiligheid, ik ben 1 x de hele dijk over gevlogen en was blij dat ik er levend vanaf kwam, zo heet was hij toen. Terwijl, als ik met stang en trens buiten reed ik met een lange teugel een relaxed ritje kon maken en hem heel af en toe moest gebruiken als meneertje dacht dat hij er vandoor kon gaan, dan voelde ie t bit en bedacht zich, kan dus best handig zijn en dan liever 10 heerlijke ritjes op deze manier dan maar helemaal geen ritjes, en dat zegt inderdaad niets over hoe je hem dan thuis onder controle hebt, hij was juist altijd zo sloom als n.... en flegmatiek als wat, dus op zo'n buitenrij explosie kon je je natuurlijk nooit voor bereiden, en ach het ligt altijd aan de ruiter, nooit aan het paard, maar dat is mijn mening.
Met mijn nieuwe paard reed ik wel vaak buiten met slof en laatst gewoon met helemaal niets en dat ging prima, maar nu gisteren ging ik ook met niets om naar buiten en toen was hij dus ook vrij heet en schrikkerig, nou ik had graag mijn slof om gehad, nu moest ik halverwege omkeren omdat het te gevaarlijk werd ( het was ook glad ) maar met een slof om had ik hem wel kunnen mannen denk ik, dus tsjah ook al ligt het dan aan de ruiter, eigenlijk lijkt het mij toch beter om je paard dan niet zijn zin te geven toch? ik baal er dan iniedergeval van, maarja heb twee kinderen dus ik kies wel eieren voor mijn geld ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 08:36

Ik ga alleen naar buiten als mijn paard rustig is. Dus dan kan ik rijden met alleen een trenshoofdstel.
Als ze dus druk/gespannen is, ga ik niet. Dan hoef ik er ook niks aan te hangen :)

Ik ben van mening dat buitenrijden ook ontspannen moet zijn voor het paard. De mijne loopt dan met een lang teugeltje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:09

In de basis klopt het wat Mick zegt. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, ik ken er zelf ook wel enkelen, maar het gros van wat hulpmateriaal nodig heeft buiten, heeft de boel gewoon niet voor elkaar.

Mijn paard staat ook al twee weken stil. Ik ben er heel zeker van dat ik daar gewoon op kan stappen en gewoon ermee naar buiten kan gaan zonder dat er gekke dingen gebeuren. Kwestie van goed beleid voeren richting je paard!

Ik weet echter ook dat er nogal wat mensen zijn die het "interessant" vinden om met allerlei zooi buiten te rijden. "kijk eens wat een moeilijk paard en toch rijd ik ermee buiten" is ook een reden voor sloffen en extra ijzerwerk. Valt vaak in dezelfde categorie als "het hebben van een prijzenkast is ook een hobby"

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:16

Stang en trens kan natuurlijk ook de "normale" optoming zijn voor bepaalde combi's. Als je eerst in de bak hebt geoefend en daarna buiten uitstapt ga je niet eerst je hoofdstel verwisselen, lijkt me. :D
Als je stang en trens indoet om controle over je paard te hebben, moet je je gaan afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent, want in principe zou een trensje voldoende moeten zijn.
Slof is in de praktijk zelden tot nooit een "hulpmiddel", maar vrijwel altijd een "geweldsmiddel", dat bovendien ongewenste effecten oplevert in het lijf van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:23

Als je al die troep nodig hebt om 'veilig' buiten te kunnen rijden, zou ik achter mijn oren krabben. Ik zou opnieuw beginnen, grondwerk etc om vertrouwen van beide kanten te kweken. Ik zou pas weer opstijgen als we ons beide veilig voelen en het paard rustig blijft staan bij het opstijgen en ontspannen te rijden is.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:25

wij rijden zonder bit buiten

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:42

Nell_ schreef:
Ik ga alleen naar buiten als mijn paard rustig is. Dus dan kan ik rijden met alleen een trenshoofdstel.
Als ze dus druk/gespannen is, ga ik niet. Dan hoef ik er ook niks aan te hangen :)

Ik ben van mening dat buitenrijden ook ontspannen moet zijn voor het paard. De mijne loopt dan met een lang teugeltje.

Ben ik het helemaal mee eens, alleen weet je niet van te voren of hij wel of niet gespannen is, die gespannenheid komt meestal als je al buiten bent en er gebeurt ' iets' of hij ziet iets, moet je dan maar omkeren zodra hij gespannen wordt? Dan weten ze dat ook in no time.

Ik hang er liever ook niets aan, beter van niet, met n slof trek je ze ook in een gedwongen houding, een buitenrit moet plezierig en ontspannen voor beide zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:48

Er zijn andere en betere oplossingen om spanning op te lossen dan een scherper bit of hulpteugels. Gewoon zo snel mogelijk draven en een galopje meepakken werkt vaak het beste, en natuurlijk zelf rustig blijven en niet teveel prutsen aan de voorkant. Ik ben het eens met de eerder genoemde mening dat je, als je al die hulpmiddelen nodig hebt om buiten te kunnen rijden er in de basis iets verkeerd is gegaan en je duidelijk en stuk vertrouwen in je paard mist (en het paard in de ruiter...).

Als ons paard fris is gaan we gewoon zo snel mogelijk draven/galopperen meestal is hij daarna snel lekker ontspannen en kan hij met een los teugeltje gereden worden. We zorgen er dan ook voor dat we ergens gaan rijden waar we meteen lekker kunnen rijden, niet dat we eerst nog een stuk langs de weg moeten of zo.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:51

Arabesk schreef:
Als je al die troep nodig hebt om 'veilig' buiten te kunnen rijden, zou ik achter mijn oren krabben. Ik zou opnieuw beginnen, grondwerk etc om vertrouwen van beide kanten te kweken. Ik zou pas weer opstijgen als we ons beide veilig voelen en het paard rustig blijft staan bij het opstijgen en ontspannen te rijden is.

Ik rij met een martingaaltje. Dus niet gelijk mij aanvallen.

Maar niet iedereen rijdt van de dam af en is in het bos. Als je eerst een stuk langs de drukke weg moet vind ik het nog niet zo heel erg dat er mensen zijn die een slof omdoen als noodrem. Daar heb je niet de mogelijkheid om hem even te laten gaan.

Ook al heb je nog zo'n goede verstandhouding. Een paard wat schrikt en in paniek raakt is blind en zet je niet zomaar stil. Ik trek m liever een keer om als dat ik onder een auto beland.

Gelukkig heb ik het nooit nodig, maar in zulke gevallen kan ik erin komen dat iemand een hulpteugel eraan hangt, natuurlijk mits normaal gebruikt.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:51

Ik ga niet zo vaak naar buiten met mijn paard en dan vindt hij het allemaal zo leuk dat hij voor geen meter meer wil luisteren. Dus om toch nog een beetje controle te houden heb ik laatst de slof eraan gehangen. Vooral omdat we toen met een paar anderen in het bos gingen rijden en ik vantevoren al wist dat we niet alleen zouden stappen. Achteraf was ik erg blij dat het ding eraan hing, zoveel mogelijk met losse teugels gereden, maar moest hem af en toe toch wel terugpakken als hij weer door me heen denderde. De enige oplossing is gewoon vaker naar buiten om te wennen, maar dat lukte eerder niet. En idd controle in het basiswerk, maar dat gaat ook al beter.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:53

ik rij met stang en trens weleens buiten om mijn paard aan die optoming te laten wennen. heb de stang er dan eigenlijk gewoon bij hangen zonder dat ik daar wat mee doe. na een paar keer pak ik de stang er wel bij zoals hij ermee in de bak zou moeten lopen en als dat weer goed gaat ga ik ermee naar priveles.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:59

Er zijn ook mensen die hun paard perfect voor elkaar hebben, in principe op een stalhalster de weg op kunnen maar niet genoeg zelfvertrouwen hebben om dat te doen, en er dus voor hun eigen gevoel een stang of hulpteugel aanhangen. Daar is niets mis mee, als dat een ruiter net dat beetje vertrouwen geeft. Zolang de ruiter tenminste niet eraan gaat hangen.

En het is niet leuk om te horen, maar als een paard in de bak volledig flegmatiek is en buiten uit z'n stekker gaat zal je dat toch veilig moeten opbouwen. Dat kan met een hulpmiddel, hoewel ik zou kiezen voor het in een groep naar buiten gaan en die groep steeds kleiner maken en een martingaal of Thiedemann voor de zekerheid. Maar verhoudingen in een veilige, omheinde bak kunnen heel anders liggen dan in de grote, open, boze buitenwereld. Een paard kan in de beschermde bak het volste vertrouwen in je hebben, maar buiten niet.

Ik vind het dan ook belangrijk voordat ik voor het eerst alleen met een paard de weg op ga dat het aan de hand op de weg ook luistert, en op mij durft te vertrouwen. Als het dan goed zit gaat het meestal als je erop zit ook wel goed.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:04

Ben ik het niet mee eens, die van mij luisterd perfect als ik ernaast loop, dan vertrouwt ie voor de volle 100% op mij, loopt als n mak lammetje achter mij aan ( ben ook nogal van de join up methode ) en met het rijden in de bak is hij inderdaad zo flegmatiek als wat, maar als je denkt dat je een paard van 700 kilo tegen kan houden als hij ergens van schrikt puur door er lekker zelfverzekerd op te zitten, dan denk je ook niet helemaal logisch na toch? als een paard weg wil zal hij weg willen , dat zei iemand hiervoor al: dan zijn ze zo blind als wat, het blijven vluchtdieren, je moet ze niet te veel proberen te vermenselijke denk ik. En als wie dan ook het langs de weg dan even beter red met een slof of stang en trens dat moet diegene dat zelf weten vind ik, je kent je eigen paard het beste lijkt mij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:09

ik heb mijn paard in zijn jonge jaren altijd met slof buiten gereden,we stonden ergens waar geen bak was,en moesten over een smal dijkje(waar auto's als debielen langs je heen raasde) naar een bak toerijden...

eerste jaren heb ik ook nog met bumppaard naast me gereden,omdat hij gewoon zo schrikkerig was,dat een stoot paard erg handig was,al kostte dat menig meerijdt mens blauwe knieen of zelfs bloedneuzen (en dan reed ik met slof,dan nog kwam ie zo omhoog en draaien dat mederuiters letterlijk bloedneuzen geslagen werden)

tja,voor zijn en mijn veiligheid heb ik er altijd mee gereden,zie het probleem niet zo,als ik ergens reed waar geen auto's waren hing de slof los,op de dijkjes,tja,dan had ik hem er gewoon bij hoor...

beest was je gewoon een soort vlaggetje op..inmiddels is ie 20 en een heel stuk braver geworden,dus mag ie zonder slofje mee naar buiten :D

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:21

Een paard dat ècht in paniek er vandoor wil, zal ook met een hulpteugel of stang niet te stoppen zijn. Je bereikt alleen dat je ongewenst gedrag langer in de hand kunt houden met grove middelen. (een stang is daar overigens helemaal niet voor bedoeld, die is bedoeld voor het verfijnen van je hulpen). Het geeft dus slechts schijnzekerheid.

Wil je echt veilig buiten rijden, dan zul je meer moeten investeren in de relatie met je paard, zodat je dit soort situaties voorkomt, dan pas rij je echt veilig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:29

senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....

ach wat ik wel niet met dat paard heb meegemaakt,en tijd inversteren heb ik zat gedaan,hij is nu 20 en nog steeds extreem schrikkerig en druk,alleen zo dat ik er wel om kan lachen,toen der tijd af en toe niet,maar goed,weet je,er zijn in die tijd velen geweest de mij vertelden hoe dit paard gereden moest worden,en ik ben makkelijk hoor,doe het maar,en zo snel als ze opstapte stapte ze ook weer af :D :D

beest stond nl altijd strak,en je had altijd het gevoel of ie kon ontploffen,en gekke is...meeste mensen vinden dat niet leuk :n

maar slofje heeft me al die jaren prima geholpen,heb menig keer hem wel in de hand weten te houden door die slof...ben dat ding gewoon eeuwig dankbaar :D

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:31

Ik rij die van mij ook met slof (en verder gewoon dubbel gebroken trensje, waar die normaal ook op loopt) buiten, puur idd om wat meer controle te hebben op de momenten dat nodig is.

aangezien wij 1 a 2km langs de weg moeten (waar ze echt niet zuinig rijden) vindt ik dat toch een wat prettiger idee.
In principe als ik eenmaal maar in het bos ben dan is het niet zo erg als ie wat fris is of heet, maar zo langs de weg vindt ik het anders levensgevaarlijk.
Daar komt bij dat ik bij die van mij ook nog niet echt wist hoe hij buiten was, dus dan liever zowieso uit voorzorg de slof er maar bij, als ik hem niet nodig ben heb ik er geen last van, en op momenten dat ik hem nodig ben kan ik hem erbij pakken.

zelf vindt ik het erg prettig op deze manier.

Met mijn vorige paard reed ik altijd gewoon zonder buiten, die kon ik door en door en vertrouwde ik volledig.
Niet dat ik mijn huidige paard niet vertrouw, maar dat is toch anders met hem, en hij kan soms nogal eens de clown uithangen.....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:36

jury schreef:
Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
Er schort niets aan zoals mick zegt, maar door minder rijden, frisser weer en als ie ervandoor schiet op ijzig terrein terecht komt vind ik dit gewoon veiliger.
Mick maakt overigens wel veel conslusies waar ik me absoluut niet in kan herkennen.
Tiedemann is ook prima maar die heeft niet iedereen.

S&T met slof vind ik overdreven.

En met slof is niets mis, maar dan puur als noodrem tijdens buitenrit of kundig gebruik tijdens de trens.

Dat doe ik ook zo hoor :j. Het is glad buiten, ze zijn fris en als ze wegspringen/omspringen dan heb ik ze liever onder controle op het gladde,
dan helemaal uit hun stekker.

Overigens gebruik ik ook weleens de slof als ik een wat raardere en/of onbekende route ga rijden, gewoon voor het geval dat :). Ook als mijn pony wat baldadig lijkt te zijn, dan neem ik ook gerust de slof mee hoor :j

Ik snap het probleem niet :n. Wat is er nu mis aan een slof? Slof wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en het paard heeft er verder absoluut geen last van (het hangt immers los). En natuurlijk zijn er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan en zijn er mensen die denken dat ze met slof hun paard wél onder controle kunnen, terwijl ze dat zonder slof helemaal niet kunnen. Maar daarom is de slof opzich niet gelijk een veroordeelde ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:43

magic_lover schreef:
Ik rij die van mij ook met slof (en verder gewoon dubbel gebroken trensje, waar die normaal ook op loopt) buiten, puur idd om wat meer controle te hebben op de momenten dat nodig is.

aangezien wij 1 a 2km langs de weg moeten (waar ze echt niet zuinig rijden) vindt ik dat toch een wat prettiger idee.
In principe als ik eenmaal maar in het bos ben dan is het niet zo erg als ie wat fris is of heet, maar zo langs de weg vindt ik het anders levensgevaarlijk.
Daar komt bij dat ik bij die van mij ook nog niet echt wist hoe hij buiten was, dus dan liever zowieso uit voorzorg de slof er maar bij, als ik hem niet nodig ben heb ik er geen last van, en op momenten dat ik hem nodig ben kan ik hem erbij pakken.

zelf vindt ik het erg prettig op deze manier.

Met mijn vorige paard reed ik altijd gewoon zonder buiten, die kon ik door en door en vertrouwde ik volledig.
Niet dat ik mijn huidige paard niet vertrouw, maar dat is toch anders met hem, en hij kan soms nogal eens de clown uithangen.....

heb ik ook, alleen is hier in de buurt nog niet eens bos. ik moet ver langs de weg om in de polder te komen hier kan je aardig buitenrijden maar zijn ook veel reacreanten vooral 's zomers, als er dan een paard in rengalop aan komt denderen ...
ik denk dat je dan beter uit voorzorgsmaatregel een losse slof om kan hangen, je wilt ook niet dat er ongelukken gebeuren ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:48

Ik rijd buiten met een Pessoa bit om controle te houden op momenten dat hij druk wordt. Als hij rustig is, houd ik de teugels ontspannen zodat er geen druk op komt, als hij wat heet wordt dan maak ik ophoudingen en met de Pessoa heb ik toch iets meer te zeggen.
Het gebruik van Stang en Trens buiten zal wel dezelfde reden hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar een pessoa, omdat mijn paard dan in een ontspannen situatie gewoon een trens in zn mond heeft en geen twee bitten.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

M'n ene paard rij ik altijd gewoon met trens buiten, die heeft vreselijk rustig karakter.
Andere paard (tuigpaard) reed ik ook altijd met trens buiten, maar omdat ik hem eigelijk veel te weinig rij en hij nogal druk word zonder m'n andere paard, heb ik hem laatst weer met z'n men-stang gereden buiten. En eigelijk was dat wel een succes, hij was gewoon net even makkelijker rustig te houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:57

kan me goed voorstellen dat mensen het doen. Nadat mijn fjord er een keer bokkend vandoor was gegaan had ik de keer erna zijn liverpool op de scherpste stand erin gehangen voor je weet maar nooit, maar hij kan alles aan een doorhangend teugeltje (dan loopt hij ook het best) en daarna nooit meer gebruikt want kwam erachter dat zijn ho het eigenlijk heel goed doet. Zat er zelf ook niet op dat hij ervan door ging dus bang voor niets.
Ik denk dat het niet verkeerd is als extra safe maar dan moet je het ook niet gebruiken als het niet nodig is. Als je soms ziet hoe sommige paarden kunnen reageren moet je toch niet aan denken dat je een ongeluk veroorzaakt, ander standpunt is natuurlijk moet je dan wel buiten rijden...