Ruiterpad Noord AA zoetermeer? Hoe en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Ruiterpad Noord AA zoetermeer? Hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:11

Ik geen autorijles in de omgeving Zoetermeer en rijd ook welleens een stukje langs het Noord AA en zie daar een stukje ruiterpad lopen(ik rijd altijd vanuit Zoetermeer richting Noord AA en dan langs 't Geertje, dan rijd ik er een heel stuk langs).

Ben heel erg benieuwd waar dat pad helemaal heen loopt en hoe lang het is, en waar het begin en einde is. Heb namelijk een bordje gezien waar ik uit opmaak dat ik bijna aan het einde zit. Wat ik wil weten:

Is het een leuk rondje rijden?
Waar kan ik mijn trailer het beste neer zetten en spreekt het voor zich dat je weer op de plek terugkomt waar je begint?
Hoe lang is het rondje?
Is er iemand die met mij dat rondje een keertje wil rijden?(paard is in gezelschap van ander paard super buiten!)

Natuurlijk zijn tips voor andere ruiterpaden(hiervoor gelden dezelfde vragen;)) ook welkom, die rond de zevenhuizerplas heb ik al een paar keer gereden maar verder weet ik niks in de omgeving Gouda. Heb gewoon zelf een trailer met trekauto dus kan overal heen, geen probleem.

_Mel

Re: Ruiterpad Noord AA zoetermeer? Hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:13

Het is een stuk van hooguit een kilometer of 2, met heel veel hekjes en stukken weg er tussen. Ruiterpaden zijn ook heel slecht onderhouden. :) Maar voor een keertje is het een leuk stukje.

Ik wil best een keer met je mee hoor.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:25

Oh 2 km is niet zo lang, laatste 2 ritjes waren 6 en 8 km, en dan ben je makkelijk met een klein uurtje terug. Maar als je een leuke route weet(max 2 uur) vind ik het wel leuk om een keertje mee te gaan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 03:44

probeer anders eens de Rottemeren in Bleiswijk. Je kan de auto neerzetten vlakbij de manege en Elysium sauna. Vanaf daar kan je door steken naar een ander park. Dat is wel een leuk rondje. Doe je zo'n anderhalf uur over.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:00

ja, het Noord Aa stukje is een kort stuk. Maar je kan als het ruiterpad ophoudt ook nog een stukje langs de Benthuizerplas rijden, over het gras. Of de andere kant op. Dan moet je wel eerst over een stukje dijk waar een fietspad en voetpad naast ligt, dan de weg oversteken en dan langs een voetpad richting het Buytenpark en het westerpark. Als je daar een rondje hebt gedaan, moet je wel weer helemaal terug langs het voetpad en over de dijk, om weer terug te komen bij het Noord Aa.

Faible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:41

Pareltje2 schreef:
ja, het Noord Aa stukje is een kort stuk. Maar je kan als het ruiterpad ophoudt ook nog een stukje langs de Benthuizerplas rijden, over het gras. Of de andere kant op. Dan moet je wel eerst over een stukje dijk waar een fietspad en voetpad naast ligt, dan de weg oversteken en dan langs een voetpad richting het Buytenpark en het westerpark. Als je daar een rondje hebt gedaan, moet je wel weer helemaal terug langs het voetpad en over de dijk, om weer terug te komen bij het Noord Aa.

Dat is idd ook een leuk rondje maar volgens mij is dat ongeveer zo'n 3 uur? [met pauze dan]
Nouja, ligt er ook aan of je veel draaft of veel stapt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:58

Als iemand me een keer de weg wil wijzen dan ontvang ik graag een pbtje, paard is super braaf als er een ander paard bij is, 100% verkeersmak enzo. Iemand die mij op sleeptouw wil nemen(heb geen stalgenootjes om mee te gaan rijden, lekker rustig aan de ene kant, wel jammer met dit soort dingetjes). Ik hou absoluut niet van verdwalen dus vandaar...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:03

De vlietlanden niet een idee? Daar kan je wel iets van anderhalf uur rijden. Is best een aardig rondje.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:29

LovingTweety schreef:
De vlietlanden niet een idee? Daar kan je wel iets van anderhalf uur rijden. Is best een aardig rondje.

Waar is dat precies? Waar kan je je trailer goed neerzetten en is er een route duidelijk uitgestippelt die je kan volgen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:35

Tussen Leidschendam en Leiden, pak en beet 10 minuten bij Zoetermeer vandaan. Je trailer kan je prima op de parkeerplaatsen neerzetten (in de zomer een druk recreatiegebied) en er is 1 route om de vlietlanden heen. Kan niet fout gaan. Ik sta er 20 minuutjes stappen vandaan.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:19

_Mel schreef:
Het is een stuk van hooguit een kilometer of 2, met heel veel hekjes en stukken weg er tussen. Ruiterpaden zijn ook heel slecht onderhouden. :) Maar voor een keertje is het een leuk stukje.

Ik wil best een keer met je mee hoor.

Ik vind niet dat je dat kan zeggen( over dat de ruiterpaden slecht worden onderhouden). De ruiterpaden worden regelmatig met een trekker bijgewerkt. Je mag blij wezen dat de gemeente er eindelijk na lang aandringen er wat heeft neergelegd. In eerste instantie wilde Zoetermeer en niet eens aan. Het enige is dat ze wat aan de zware kant zijn, maar dat komt omdat er niet veel gebruik van gemaakt wordt zoals in het Westerpark. Daar waren ze een aantal jaren geleden opgeknapt en toen waren ze ook erg zwaar.
En een ander nadeel is dat er een aantal ruiters de paden vergallen met stokken erop te leggen om te springen. Daar verknal je de paden door.

Het rondje opzich is leuk als je er vlak bij staat of als je paard niet verkeers schuw is, want je moet wel een stuk door de bebouwde kom om echt een rondje te rijden. Je kan ook zoals eerder werd geschreven de Benthuizerplas erbij pakken. Daar kan je in de berm goed rijden. In vergelijking met Gouda is het hier goed rijden hoor. Daar is helemaal niet veel.
ALs je nog even een aantla jaren hebt( haha) dan komt er ook richting Benthuizen en Boskoop ruiterpaden. Ik heb de tekeningen gezien van het Bentwoud en daar staan aardig wat paden aangegeven. Dan kan je helemaal van Boskoop naar Zoetermeer.

Wat ook wel leuk is, maar dat is meer voor de zomer. Westerpark, Buitenpark en Balijbos. Dan kan je een aardig stuk rijden en ook nog eens met je paard door het water in het Balijbos. Alleen zijn daar nu niet echt ruiterpaden. Staatsbosbeheer is er wel aan bezig om deze aan te leggen. Nu zijn het nog modderpaden en bermen die aangegeven zijn als ruiterpad. Maar het komt goed.
Laatst bijgewerkt door summer op 15-12-09 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:23

corinepgek schreef:
Ik geen autorijles in de omgeving Zoetermeer en rijd ook welleens een stukje langs het Noord AA en zie daar een stukje ruiterpad lopen(ik rijd altijd vanuit Zoetermeer richting Noord AA en dan langs 't Geertje, dan rijd ik er een heel stuk langs).

Ben heel erg benieuwd waar dat pad helemaal heen loopt en hoe lang het is, en waar het begin en einde is. Heb namelijk een bordje gezien waar ik uit opmaak dat ik bijna aan het einde zit. Wat ik wil weten:

Is het een leuk rondje rijden?
Waar kan ik mijn trailer het beste neer zetten en spreekt het voor zich dat je weer op de plek terugkomt waar je begint?
Hoe lang is het rondje?
Is er iemand die met mij dat rondje een keertje wil rijden?(paard is in gezelschap van ander paard super buiten!)

Natuurlijk zijn tips voor andere ruiterpaden(hiervoor gelden dezelfde vragen;)) ook welkom, die rond de zevenhuizerplas heb ik al een paar keer gereden maar verder weet ik niks in de omgeving Gouda. Heb gewoon zelf een trailer met trekauto dus kan overal heen, geen probleem.

Nog even wat tips:
Meijendal, zwaar maar wel lang en dan kan je ook naar het strand.
Kijkduin, parkeren is goed te doen.
Amerongen, stukkie weg, maar super rijden.

Ps ben je wel verder gegaan dan de zevenhuizerplas. Want je kan een heel stuk verder richting Rotterdam.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:24

Nadat mijn paard er 2 keer bijna zijn benen heeft gebroken door de grote hoeveelheid kuilen, vind ik dat ik best mag zeggen dat de ruiterpaden slecht onderhouden zijn. ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:45

Het ruiterpad bij Noord aa vind ik ook niet goed onderhouden. Aan de ene kant (stompwijkkant) zitten er aan de zijkanten een soort gleuven in. Aan de andere kant zak je heel ver weg. Als ik daar rijd, pak ik meestal het fietspad. Als je een rondje om naard aa heenmaakt, moet je een heel stuk door een woonwijk en dan steeds aan mensen vragen waar je heen moet, want de route is niet erg logisch. Ik rijd er wel vaak, maar dan vanaf zoeterwoude richting noord aa en weer terug, ook langs het geertje, voornamelijk fietspad en grasbermen.

Vlietlanden is leuker stuk. Maar daar zijn ze nu met de verbreding A4 bezig, dus vanaf zoeterwoude is het niet meer te bereiken.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:06

_Mel schreef:
Nadat mijn paard er 2 keer bijna zijn benen heeft gebroken door de grote hoeveelheid kuilen, vind ik dat ik best mag zeggen dat de ruiterpaden slecht onderhouden zijn. ;)

Dat is balen. Kan me voorstellen dat je dit dan schrijft.
Ikzelf vind je alleen maar zwaar. Ik rijd niet zoveel aan de kant van de Leyens. Baal altijd van het hekje bij plan Wielewaal. En sinds er een of andere gestoorde gek achter me aan heeft gezeten, ga ik alleen nog van mijn paard daar af als er veel mensen op de been zijn. Verder blijf ik erbij dat je rond het Noord aa goed kan rijden. Als ik kijk wat mijn vriendin kan in Reeuwwijk, dan hebben wij in Zoetermeer niet te klagen. Je moet altijd kijken naar de slechtere kant, niet naar de betere kant, want je kan toch niet alles hebben. Kijk ik zou ook liever in de bossen willen wonen. Maar helaas is dat niet zo. Maar dat betekend nog niet dat ik het slecht heb ;) .

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:24

summer schreef:
[Ik rijd niet zoveel aan de kant van de Leyens. Baal altijd van het hekje bij plan Wielewaal. En sinds er een of andere gestoorde gek achter me aan heeft gezeten, ga ik alleen nog van mijn paard daar af als er veel mensen op de been zijn. Verder blijf ik erbij dat je rond het Noord aa goed kan rijden.

Wat bedoel je met dat er iemand achter je aan heeft gezeten? Klinkt me eng in de oren. En welk hekje is dat dan, je hebt er een aantal daar, welke bedoel je precies?

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:28

Pareltje2 schreef:
summer schreef:
[Ik rijd niet zoveel aan de kant van de Leyens. Baal altijd van het hekje bij plan Wielewaal. En sinds er een of andere gestoorde gek achter me aan heeft gezeten, ga ik alleen nog van mijn paard daar af als er veel mensen op de been zijn. Verder blijf ik erbij dat je rond het Noord aa goed kan rijden.

Wat bedoel je met dat er iemand achter je aan heeft gezeten? Klinkt me eng in de oren. En welk hekje is dat dan, je hebt er een aantal daar, welke bedoel je precies?

Er rijdt in en rond het noord aa een of andere gek uit Benthuizen, die je achtervolgt. Ik denk dat hij niks doet, maar je schrikt toch als hij ineens achter je aan zit. Vorig jaar winter, reed ik op het fietspad bij de eerste parkeerplaats. Toen passeerde hij mij. Later toen ik op het strand reed, zag ik dat hij mij heel snel volgde via de voetpaden. Het was slacht weer en er waren alleen mensen op het kinderstrand. Toen ik daar aankwam deed ik net of ik weer terug het grote strand op ging en hij gind snel weer via de paden de andere kant op. Ik ben toen op het kinderstrand gebleven en de politie gebeld. Hij bleef schuilen bij de douches van het naakt strand. Helaas gingen die mensen weg van het kinderstrand. Dus bleef ik alleen achter. Ik wilde niet naar stal rijden, omdat hij dan meteen weet waar ik sta, dus bleef ik op dat strand staan. Uiteindelijk is hij weggereden richting de Benthuizerplas en ik ben naar stal gegaan. Toen mijn paard al op stal stond kwam eindelijk de politie. Had al vermoord kunnen zijn( bij wijze van spreken).

Later heb ik hem gezien in benthuizen en heb ik hem ook bij de Benthuizerplas zien rijden vanaf Benthuizen.
Hij ziet er eng uit en heeft of een fiets met tassen achterop of een rode mountianbike met spatbord.
De hele zomer heb ik hem zien rijden en als ik hem zie krijg ik de kriebels. Zie hem ook vaak als ik de hond uitlaat, maar dan laat hij mij met rust. Dus ik denk dat hij alleen maar geilt op paarden mensen te laten schrikken. Ik heb van andere gehoord dat ze ook wel eens achtervolgt worden door hem. En er zijn hier ook mensen die hem hebben aangesproken waarom hij hun volgt en dan ontkent hij het en gaat er snel vandoor.

Het jammere is dat hij wat vreugde weghaalt, omdat ik echt heel erg geschrokken ben. Normaal kan ik best een grote mond hebben, maar als je dat overkomt en je bent alleen dan schrik je echt.
Ik heb hem ook wel eens gefotografeerd van een afstand. Dan heb ik hem in iedergeval op foto.
De politie kan hier niks mee, want hij heeft niks gedaan.
De laatste tijd zie ik hem niet meer, maar dat kan ook komen omdat ik niet veel meer rijd.

Mijn man wilde hem wel aanspreken, maar dan onthoud hij misschien alleen maar dat ik het ben en nu herkent hij mij vast niet eens.
Ik heb in het begin zelfs wel eens hem willen aanrijden met mijn auto toen ik hem zag. Zo boos was ik op hem. Nu let ik gewoon op of ik hem zie. Ik zie aan zijn beweging uit de verte al dat hij het is.

Ik vind alleen het klaphekje in het bos eng. Omdat je daar uit het zicht bent. Verder druft mijn ene paard wel over de veeroosters, dus hoef ik maar alleen door dat ene klaphekje. Mijn andere paard durft helaas niet over de veeroosters. Dus moet ik wel afstappen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:27

ben je niet bang dat zijn hoeven tussen die veeroosters blijven zitten dan? Ik ga er echt niet overheen zeg. Van die man heb ik gelukkig nog geen last gehad, wat een eng verhaal!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:26

madeliefw schreef:
ben je niet bang dat zijn hoeven tussen die veeroosters blijven zitten dan? Ik ga er echt niet overheen zeg. Van die man heb ik gelukkig nog geen last gehad, wat een eng verhaal!

Het veerooster bij het oude gemaal is anders gemaakt. Daar kunnen paarden wel over. De andere bij het Geertje in de buurt, daar moet je niet overheen gaan die is wel gevaarlijk.
Mijn ene paard durft er helemaal niet over, de andere wel.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:32

Die bij het oude gemaal is inderdaad anders. Toch ga ik wel door de hekjes. Kan er gewoon opblijven zitten, dus dan neem ik liever geen risico.

@Summer, wat een onwijs raar verhaal zeg van die man. Ik ben hem gelukkig nog nooit tegengekomen, terwijl ik er wel regelmatig rijd. Wat een griezel zeg!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:31

@ summer, wat een eng verhaal zeg, en dat zo iemand dan het plezier van het buiten rijden met je paard aan het vergallen is. Wat ellendig. Ik heb hem nog nooit gezien gelukkig, of in ieder geval niet bewust van geweest. En dat de politie dan niets kan doen, is hij wel bekend bij hen dan? Als meer mensen een klacht indienen ofzo, dat dat zin heeft? Maar ik hoop dat je weer ontspannen buiten kan rijden, da's toch belangrijkste.

En ik wist niet dat je over die veeroosters kon rijden, ik ga altijd via de hekjes eigenlijk. Ik zou bang zijn dat ze zich anders verstapt of dat haar hoef vast komt te zitten ofzo.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:33

Ik ken iemand van de politie zoetermeer en het enige is dat ze hem kunnen aanspreken op zijn gedrag. Maar op dit moment zie ik daar niet het nut van in. Als je weet wie het is dan vergeet je hem nooit meer. Hij heeft een heel eng gezicht. Misschien wel een litteken of pokdadig ofzoiets. Verder stekkelig haar. En in de winter draagt hij een pet. Vorig jaar was dit groen.
Maar ik zie hem nu ook niet meer fietsen hoor. ( let er ook niet zo meer op).
Maar dus altijd opletten op gekken. Er gebeuren wel meer dingen daar hoor. Het blijft toch een stil gebied.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:05

Ben er vandaag geweest, aan de kant van het geertje, wel twee hekjes doorgegaan en nee ik ga echt door de hekjes! Heb even gekeken vandaag en die ponyhoefjes zakken er denk ik meteen doorheen.
Geen gekke mensen gezien gelukkig. Het was ook best druk, lekker weertje!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:15

@ summer: gatsie wat een griezel. Ik ben zo iemand wel eens tegen gekomen bij de vlietlanden. Die bleef achter ons aan fietsen en bleef maar schreeuwen. We zijn toen maar in galop weggegaan en hebben hem niet meer gezien. Vind het altijd jammer dat de politie alleen wat kan als zo man echt iets heeft gedaan, waarom moet het altijd eerst zo ver komen. :( In amerika lijkt het zo makkelijk om iemand gewoon een straat verbod te geven.

Even ontopic. Vroeger stond ik bij het noord Aa en toen waren er nog geen ruiterpanden. Maar goed... dan wordt je toch creatief in het buitenrijden. Zo ging ik weleens eerst via het fietspad op de dijk, richting zoeterwoude en dan via de berm van een fietspad, naar benthuizen, Daar weer rustig naar zoetermeer, langs het nieuw aangelegd water.

Andere keren gingen we ook richting zoeterwoude en dan niet rechts het fietspad op naar benthuizen maar naar links. Daar heb je wel veel hekjes en dingetjes. Je kwam dan uiteindelijk weer terug uit bij boederij het geertje.

Of we gingen gewoon via de schapenweides, de wijk leyens in en dan kwamen we er aan de andere kant van de afrikaweg weer uit bij noordhoven.

Maar goed... sinds ik er niet meer sta heb ik ook niet meer echt de behoefte om die rondjes te maken. :)

Je hebt veel leuke buitenrijdmogelijkheden in de omgeving:
- Meijendael
- Westerpark
- Vlietlanden
- Balijbos
- Delfsewoud
- etc etc ;)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:21

Vlietlanden is een leuk en makkelijk stuk om te rijden :) Mijn ene verzorgpaard staat in het gebied, dus ik rij er erg vaak. Zelfs nu kan je er nog redelijk rijden, ondanks alle gesmolten sneeuw.
Verder vind ik het Westerpark en Meijendael ook heel leuk, maar daar ben ik een hele tijd niet meer geweest.