Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Antheman schreef:ik kan je verzekeren dat het erg gaaf is.
Huertecilla schreef:Antheman schreef:ik kan je verzekeren dat het erg gaaf is.
... doch alleen als aan de randvoorwaardes voldaan, is anders is er veel meer wat fout kan gaan en veel makkelijker escaleren dan overdag.
Dat laatste, het risico op escaleren bij onvoldoende ervaring en -voorbereiding, is echte een enorme valkuil.
'Gaaf' is geen excuus dat uit het oog te verliezen en dat gaat in het donker erg makkelijk![]()
Ik rij héél veel 's nachts. Gebruik het ook gericht als hulpmiddel in leerfase voor paard en mezelf.
Ook is bij volle maan op pad een populair romantisch uitje om mijn lief mee te nemen door de bergen hier. Zij is 'nachtblind' dus passagiert dan op mijn hengst, ik gids te voet.
Dat is alleen romantisch vanwege de zekerheid dat het goed gaat en niets escaleert.
Voor een succeservaring is het 's nachts nog belangrijker dat de randvoorwaardes het risico op escaleren verkleinen dan overdag: 's nachts is de mens nl. niet in diens element. Dát is 'gaaf' maar ook de enorm diepe valkuil.
Ik vind het gaaf. Ja, ik weet wat ik doe. Mogen anderen daar ook van meegenieten? 
Annetje schreef:Ik heb ook wel eens een rit gemaakt met vollemaan en dat was inderdaad heel erg mooi!
Bedenk wel van te voren dat je officieel het bos niet in mag na zonsondergang en je dus de boswachter om toestemming moet vragen. Stippel ook van te voren de route uit, het is niet leuk om om 12 uur snachts de hulptroepen te moeten bellen omdat je verdwaald bent
Ga je langs de weg, of moet je oversteken, zorg dan voor genoeg verlichting en misschien nog wel beter: Mensen te voet die je veilig langs de weg kunnen loodsen.
Je hoeft niet persé met een manege mee (ik zou ook niet weten waarom wel) als je maar zorgt dat het veilig genoeg is en je toestemming hebt om overal te komen.
Ik heb toen weinig gemerkt van het mindere zicht. Het was middenin de zomer, volle maan, niet bewolkt. Het was echt nog niet pikkedonker, maar dat zal nu wel anders zijn denk ik.
Alhoewel, ik deed wel altijd mee aan de dauwrit op Hemelvaart, om 6 uur smorgens
Antheman schreef:Mogen anderen daar ook van meegenieten?
Cookies schreef:Ja een vollemaansrit is hartstikke leuk. Ik heb het een keer gedaan. Was wel via een manege. Echt prachtig zo in het donker.
Huertecilla schreef:http://www.largeformatphotography.info/sunmooncalc/
Ook bruikbaar voor het bepalen van de locale echte tijd.
is het volle maan.Huertecilla schreef:Ook is bij volle maan op pad een populair romantisch uitje om mijn lief mee te nemen door de bergen hier. Zij is 'nachtblind' dus passagiert dan op mijn hengst, ik gids te voet.
Antheman schreef:Ik denk wel dat t plaatselijk, en per gemeente verschillend is wat de regels zijn over zonsondergang en je vertoeven in het bos![]()
En over een manege: ik kan me haast niet voorstellen dat die dit organiserenAlhoewel, ik deed wel altijd mee aan de dauwrit op Hemelvaart, om 6 uur smorgens
Zoefff schreef:Huertecilla schreef:Ook is bij volle maan op pad een populair romantisch uitje om mijn lief mee te nemen door de bergen hier. Zij is 'nachtblind' dus passagiert dan op mijn hengst, ik gids te voet.
Zwijmelt weg bij het idee dat ik 's nachts uit mijn bed gehaald wordt omdat mijn lief met paard en al klaar staat......
Annetje schreef:Antheman schreef:Ik denk wel dat t plaatselijk, en per gemeente verschillend is wat de regels zijn over zonsondergang en je vertoeven in het bos![]()
En over een manege: ik kan me haast niet voorstellen dat die dit organiserenAlhoewel, ik deed wel altijd mee aan de dauwrit op Hemelvaart, om 6 uur smorgens
Dát is waar. Ik weet in elk geval dat je hier in het donker niet in het bos mag zijn, doe je dat wel, dan heb je een flinke boete aan je broek hangen. In overleg en met de belofte dat je stil bent in het bos zelf, mag het bij ons dus wel.
Wij hebben eigenlijk elk jaar twee keer een vollemaansrit in de zomer, georganiseerd door de manege, alleen dit jaar toevallig niet gedaan jammer genoeg.
Zoefff schreef:Haha stop nu maar, kan mijn vent geen cursus bij jou volgen??? Leert ie meteen goed paardrijden en het gevoel wat daarbij hoort op de juiste manier herkennen
Annetje schreef:Ik heb ook wel eens een rit gemaakt met vollemaan en dat was inderdaad heel erg mooi!
Bedenk wel van te voren dat je officieel het bos niet in mag na zonsondergang en je dus de boswachter om toestemming moet vragen. Stippel ook van te voren de route uit, het is niet leuk om om 12 uur snachts de hulptroepen te moeten bellen omdat je verdwaald bent
Ga je langs de weg, of moet je oversteken, zorg dan voor genoeg verlichting en misschien nog wel beter: Mensen te voet die je veilig langs de weg kunnen loodsen.
Je hoeft niet persé met een manege mee (ik zou ook niet weten waarom wel) als je maar zorgt dat het veilig genoeg is en je toestemming hebt om overal te komen.
Ik heb toen weinig gemerkt van het mindere zicht. Het was middenin de zomer, volle maan, niet bewolkt. Het was echt nog niet pikkedonker, maar dat zal nu wel anders zijn denk ik.