Ruiterpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:49

Een zegen of vloek?

Een paard is voor de WvW een rijdier wat op de rijbaan hoort tenzij er een ruiterpad is, dan is dat verplicht.

Een ruiterpad is een gebod; je mag dan niet op de rijbaan.
Daarbij is een ruiterpad in princpe niet exclusief voor ruiters.

Schiet de ruiter er wat mee op of wat mee in?

Apple

Re: Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:50

-> BRT

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:52

Je zult i.i.g. geen auto's, vrachtwagens e.d. tegenkomen op het ruiterpad zelf.
Dat is 1 van de grote voordelen voor de meeste ruiters.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:13

Ruiterpad is mijn inziens een "valse" naam. Een zandpad wat verboden is voor gemotoriseerd verkeerd komt op hetzelfde neer, maar heet geen ruiterpad.
Het verschil tussen zo'n zandpad en een ruiterpad ontgaat me.

Wat ik me wel voor kan stellen op een ruiterpad is dat andere gebruikers zich aan moeten passen aan de ruiters ipv andersom. Echter staat dat volgens mij nergens genoteerd en wordt het ook niet als stille afspraak gebruikt. Er zijn immers zat mensen die bijv. de honden los laten lopen daar of midden op het pad lopen waardoor ruiter en paard in de ankers moeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:37

fjordnina schreef:
Ruiterpad is mijn inziens een "valse" naam. Een zandpad wat verboden is voor gemotoriseerd verkeerd komt op hetzelfde neer, maar heet geen ruiterpad.

Een zandpad is geen verplichte rijbaan voor ruiters. Een ruiterpad is wel een verplichte baan voor ruiters.

´Ruiterpad´ is geen valse naam, maar houdt een gebod in en een zandpad niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:44

Huertecilla schreef:
tenzij er een ruiterpad is, dan is dat verplicht.

Alleen jammer dat er zat ruiterpaden zijn waar ik mijn paard never nooit niet op zou laten, ja als ik solliciteer naar een blessure!
Ik vind het een goede regel dat ALS er een ruiterpad ligt je daar verplicht moet rijden ipv de weg ernaast (is tenslotte gevaarlijker ivm auto's etc) MAAR dan moeten ze er wel voor zorgen dat de ruiterpaden goed zijn en geschikt voor paarden en dat is heel vaak ook niet het geval.

Betekend dat ik dan daar niet op ga rijden en fout bezig ben, maar gezondheid paard gaat bij mij voor en dan is een goed aangelegd stuk asfalt met auto's erop vaak veiliger dan dat ruiterpad waar je kilometers in wegzakt :P

Overigens vind ik het ook jammer dat je op ruiterpaden als wandelaar etc ook mag lopen, levensgevaarlijk soms als je een bocht doorkomt en er een stel kinderen zandkasteeltjes aan het maken zijn. Hallooooo mijn paard heeft in flink tempo toch echt een remweg hoor... en dan die mensen boos worden, dat je je paard zo'n beetje in een boom moet parkeren om te ontwijken zal ze een zorg wezen. En logisch nadenken ho maar.. ruiterpad.. ruiter.. paard... snelheid.. bocht.. geen overzicht. Moeilijk hoor :Z

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:47

Huertecilla schreef:
fjordnina schreef:

Een zandpad is geen verplichte rijbaan voor ruiters. Een ruiterpad is wel een verplichte baan voor ruiters.

´Ruiterpad´ is geen valse naam, maar houdt een gebod in en een zandpad niet.

ik dnek dat er meer bedoeld wordt dat `ruiterpad` doet denken dat het een pad voor (alleen) ruiters is, en dat is het niet. het is een pad voor iedereen, behalve gemotoriseerd verkeer)

ik vind het ook een naam die niet echt een eerlijk beeld geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:48

Hier lopen op de hei regelmatig hele gezinnen met wandelwagens en kinderen op de 3wieler.
Het mag wel, maar ze staan je raar aan te kijken als je met je paard er aan komt.
Het duurt meestal ook even voordat de hele familie naar 1 kant van het pad is verhuisd zodat je er langs kan.
Soms parkeren ze zelfs de buggy onder de neus van je paard, zo van: Kijk paardje, aai paardje....

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:00

bij ons zakken de paarden tot de knieën in het ruiterpad, deze zijn daarom dus ook overwoekerd... Misschien iemand die verstand van paarden heeft de ruiterpaden laten uitstippelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:04

Dus?
Is het een zege of een vloek?

Bedenk overigens wel dat ruiterpaden niet allemaal onder dezelfde vlag vallen.
Die in de openbare ruimte worden vanuit gemeenschapsgeld betaald, die op particulier terrein worden door de beheerder betaald.
In het eerste geval betalen voetgangers aan het pad mee en is exclusief gebruik een gevoelige zaak. In het tweede kan de beheerder een bijdrage van de ruiters vragen en eventueel het gebruik exclusief
maken.
Idem de regels. Een particuliere beheerder kan speciale voorwaarden aan toegang stellen.
Een ruiterpad is dus niet altijd hetzelfde pad :)*

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:58

Bij ons geen zegen, maar een vloek kan ik het ook niet noemen, ik rijd er nooit op. Als je rekening met elkaar houdt gaat het prima in de berm of langs andere paden.
Als ik op vakantie ben in Noordwijkerhout vind ik het wel onhandig, zo'n bos wordt ineens een stuk beperkter, je kunt niet gaan waar je heen wilt.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:42

Tja, 't is maar net hoe het valt. Veel natuurgebieden hier zijn van SSB, het gelders landschap, natuurmonumenten of gemeenten. Die hebben allemaal min of meer dezelfde regel, geen toegang voor ruiters, m.u.v. ruiterpaden. Zijn er geen ruiterpaden, dan kun je bepaalde gebieden niet in. Dan biedt het ruiterpad dus meer mogelijkheden. Ruiterpaden zijn ook toegankelijk voor anderen, en zijn in sommige gebieden, zoals de Oostereng (een bos van SBB) zeer slecht onderhouden helaas. Ze liggen er al erg lang en langzamerhand komen op steeds meer plaatsen de boomwortels aan de oppervlakte.

Aan de andere kant, op de hei (Ginkelse, Edese) zijn wel ruiterpaden maar rijdt iedereen over alle brede zandpaden. Daar stoort niemand zich aan, ook de terreineigenaar niet, als je niet op zondagmiddag rijdt tenminste. Ruiterpaden zijn dan leuk als je de weg niet kent, maar bieden verder weinig, en als er strikt gehandhaafd zou worden leveren ze vooral een beperking op.

Ruiterpaden in de zin van de WvW, zo'n blauw bord, hebben we hier in de omgeving niet.

Ik zou liever vrij rijden, maar dat zit er voorlopig niet in. Dus alles bij elkaar toch maar een zegen denk ik. Of zoals de Engelsen zeggen, a mixed blessing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:11

senta schreef:
Aan de andere kant, op de hei (Ginkelse, Edese) zijn wel ruiterpaden maar rijdt iedereen over alle brede zandpaden.

Zou dit zijn waarom ze er zíjn, die verbods- en gebodsborden voor ruiters?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:21

ik ken dus de wegen niet in het bos en rij gewoon waar ik een paadje vind dit zullen vast niet alle ruiterpaden zijn maar ik snap het probleem niet echt als je in de hei rijd en het geen ruiterpad is maar wel net zoon zelfde soort zandpad

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:42

Huertecilla schreef:
senta schreef:
Aan de andere kant, op de hei (Ginkelse, Edese) zijn wel ruiterpaden maar rijdt iedereen over alle brede zandpaden.

Zou dit zijn waarom ze er zíjn, die verbods- en gebodsborden voor ruiters?

Je bedoelt omdat iedereen anders overal gaat rijden? Ongetwijfeld. Op de Hoge Veluwe en op de hei vindt men dat geen probleem, in vrijwel alle andere gebieden wel.
Specifiek voor deze heides geldt trouwens dat het ook militair oefenterrein is, misschien dat er daarom minder streng toezicht is. Verder wordt er meer gedoogd op de ginkelse hei: er is zelfs een gedoogzone voor gemotoriseerde modelvliegtuigjes. Ook wordt er op zondag veel gevliegerd, magofficiéel ook niet en wordt ook officiëel gedoogd.
Vraagt wel een paard dat tegen vreemde verassingen kan, achtervolging door een motorvliegtuigje, een parachute met hulpmotor boven je hoofd, helicopters die midden op de hei landen, maar da's een ander verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:46

In veel gevallen een zegen (geen zege, het is geen oorlog vziw), want dergelijke gebieden zijn over het algemeen niet toegankelijk, behalve via gespecificeerde paden. Dus je hebt een afgesloten natuurgebied, waar bepaalde wandelpaden zijn (waar je niet mag komen met je paard), fietspaden (waar je ook niet mag komen te paard), en GEEN openbare rijbaan. Dan zijn ruiterpaden toch wel handig.

'tIs alleen jammer dat de uitwerking vaak knap beroerd is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:04

Dat is wat ik ook jammer vind.
Er zijn al heel veel paden waar mensen op mogen wandelen.
Hier op de Groevenbeekse hei zijn 90% van de paden alleen voor wandelaars/fietsers en 10% voor de paarden (waar ook de wandelaars/fietsers op mogen).
Ook in het bos op de Veluwe geldt dit.
Dan heb je bv een mooie zandweg met verhard fiets/wandelpad. En dan kiezen toch veel wandelaars/fietsers voor het ruiterpad wat enkele meters ernaast loopt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:13

Ik ben wel eens in een gebied geweest waar je als wandelaar niet in mocht, maar er lag wel een ruiterpad voor ruiters. Dan is het wel een zegen. Verder kan het helpen wandelaars te waarschuwen; ruiterpad, pas dus op want er zijn paarden. Maar dat werkt volgens mij niet echt goed.

Toch is het een goed teken dat er ruiterpaden zijn; het geeft aan dat er nagedacht wordt over veilige routes voor ruiters, al schort het hier en daar aan uitvoering.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:37

Ik zie het zo; in ons overvolle landje hebben we te maken met territoriumdrift waardoor iedere doelgroep zijn eigen paden heeft. Wandelpaden, fietspaden, routes voor de ATB en ruiterpaden. Het lijkt idd niet eerlijk dat je als ruiter gebruik moet maken van het ruiterpad, terwijl wandelaars en fietsers wel op het ruiterpad mogen komen. Maar ik doe daar zelf niet moeilijk over. Ik kan me prima redden met de ruiterpaden die hier zijn dus ik heb er geen problemen mee dat ik daar perse moet rijden. Ik heb zelf veel meer moeite met het feit dat de hond bijna nergens meer los mag, en daardoor dus op veel buitenritten niet (meer) mee kan gaan.

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:08

Ik vind ruiterpaden erg fijn, omdat je daar vrij bent van ander verkeer! Wel vind ik het vervelend dat er heel vaak mensen lopen (bijv. een wandeling maken of hun hondje uitlaten). Dan kom ik in galop de hoek om en dan worden zij boos!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:30

Ik ben heel blij met de ruiterpaden :D natuurlijk lopen er weleens mensen (of liggen er mensen midden op het galoppad te zonnen :+ ), maar dat komt maar heel weinig voor. Ruiterpaden worden hier ook best goed onderhouden.

Zou ook niet weten waar ik anders leuk zou kunnen buitenrijden eigenlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:41

AmigoLove1 schreef:
Ik vind ruiterpaden erg fijn, omdat je daar vrij bent van ander verkeer! Wel vind ik het vervelend dat er heel vaak mensen lopen (bijv. een wandeling maken of hun hondje uitlaten). Dan kom ik in galop de hoek om en dan worden zij boos!

En terecht dat ze boos worden. Je moet altijd zoveel zicht hebben dat je in redelijkheid kunt stoppen binnen het stuk dat je kunt zien. Als jij een bocht omgaat in galop, neem je zelf een risico. Voor hetzelfde geld komt er een andere ruiter van de andere kant aan, dan had die ook reden om boos te zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:43

senta schreef:
Vraagt wel een paard dat tegen vreemde verassingen kan, achtervolging door een motorvliegtuigje, een parachute met hulpmotor boven je hoofd, helicopters die midden op de hei landen, maar da's een ander verhaal.

Je vergeet de doedelzakmuziek waar je paard hier ook tegen moet kunnen :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:48

@Waratje
Maar als ze midden op het ruiterpad zitten te picknicken/kegelen/jeu de boules word ik ook "geïrriteerd" hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:21

Brainless schreef:
@Waratje
Maar als ze midden op het ruiterpad zitten te picknicken/kegelen/jeu de boules word ik ook "geïrriteerd" hoor.

Kan ik me wat bij voorstellen, ik heb het alleen nooit meegemaakt, dus ik vraag me af hoe vaak dit feitelijk voorkomt.